Befehlstiger s.pz.abt.503

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Erik de Bont

Re: Befehlstiger s.pz.abt.503

Berichtdoor Erik de Bont » 22 apr, 2017 20:27

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Weer een stap verder. hierna komt de eerste laag dunkelgelb.

Erik de Bont

Berichtdoor Erik de Bont » 25 apr, 2017 12:10

Afbeelding in de basiskleur
Afbeelding Het begin van het schilderij :mrgreen:
Afbeelding langzaam maar zeker komen we verder
Afbeelding
Afbeelding

Erik de Bont

Berichtdoor Erik de Bont » 25 apr, 2017 23:38

AfbeeldingAfbeelding

De turret nadert zijn voltooiing.

Antonie Adriaans

Berichtdoor Antonie Adriaans » 26 apr, 2017 12:36

Erik,

mooie vooruitgang.
Vraagje: waar zijn die uitsteeksels op de spatborden (zijkant) voor? Is dat authentiek of zelf verzonnen?

Eén puntje wat mij opviel: is de loop vh kanon wel oké? Qua lengte en zo?
Is namelijk wel een echte aandachtstrekker. De verdikking in de 88 mm-loop hoort net zo lang te zijn als de gepantserde cilinder die deel uitmaakt van het kanonschild. Ook het stuk tussen die verdikking en de mondingsrem lijkt me kort.
Ik heb zelf een TIger waarvan ik de loop oorspronkelijk niet goed had gebouwd, en dat bleef opvallen.

Maar het is misschien optisch bedrog.

Succes en

groeten

Erik de Bont

Berichtdoor Erik de Bont » 26 apr, 2017 19:19

Antonie,

Dank! Regelmatig werden er in het veld of bij onderhoud op verzoek van de tank commandant modificaties aangebracht/uitgevoerd. deze haken werden gebruikt om boomstammen mee te kunnen nemen als ze zich door drassig terrein moesten verplaatsen of werden gebruikt voor opslag van camouflage netten. Nog zo'n aanpassing is het extra rek achter op de peck kasten. Het zijn geen officiële doorgevoerde modificaties. Afbeelding
op deze foto zie je het rek wat later is toegevoegd. De haken vind ik persoonlijk een mooie aanvulling. :D

Wat de loop betreft, het is de originele loop die bij de kit zit dus geen a.m. Dit is mijn 2e Tiger die ik bouw en ze zijn bij allebei gelijk :?
Afbeelding

Gr. Erik.

Ditmar Tabben
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Ditmar Tabben » 26 apr, 2017 20:00

Hallo Erik, welkom bij de TWENOT. Het wordt al wat zo toch? Je schiet goed op. Neem wel je tijd om alles af en toe eens van een 'afstand' te bekijken en breng zonodig verbeteringen enz. aan.

Mag ik vragen hoe je de lasnaden op de turret hebt gemaakt? Ze zijn inderdaad veel te grof. Er zijn meerdere manieren om dit veel fijner te doen zoals met stretched sprue en dan zacht maken met wat lijm om dat dan vervolgens met je mes in te kepen. Ook kun je hele fijne rolletjes putty plaatsen en dan met bv een injectienaald de lassen maken.

Het gewalste effect of de beschadigingen op de zijpantserplaten is ook te grof, hoe heb je dat gedaan? Lijkt wel met iets wat je verhit hebt? Of heb je een Dremeltje gebruikt?

De verwering op je turret vind ik eigenlijk best goed gelukt, toch? De subtiele verlopen van de olieverf vind ik wel wat hebben zo. Zelf hou ik niet zo van een te schone look, dus prima poging tot dusver!

En als laatste, wat houdt dat tankbemanningslid voor parachuutje vast? Is dat om de windrichting te bepalen of iets dergelijks? :roll: Nooit gezien eigenlijk!

Ga lekker verder, succes!

Groeten Ditmar

Erik de Bont

Berichtdoor Erik de Bont » 26 apr, 2017 20:59

Dank Ditmar. De lasnaden ga ik de volgende keer met putty proberen. We leren steeds weer bij en ik ontdek steeds weer nieuwe materialen en technieken :D . Bij het verweren probeer ik de realiteit te benaderen maar ik kijk ook vooral wat ik mooi vind qua kleur en resultaat. Ik hou niet van veel modder op een voertuig dus dat zal je bij mij niet snel aantreffen.

Gr. Erik.

Ditmar Tabben
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Ditmar Tabben » 26 apr, 2017 22:09

Hoi Erik, bedankt voor je reactie, maar ik weet nog steeds niet hoe je één en ander gedaan hebt.... Ik vraag je deze dingen uit nieuwsgierigheid maar vooral om jou tips te geven hoe je je niveau steeds kan verbeteren. Lees m'n vorige reactie anders nog een keer.

En natuurlijk.... het parachuutje!!! Wat is het en wat doet het??? :D

Groeten Ditmar

Erik de Bont

Berichtdoor Erik de Bont » 26 apr, 2017 22:53

We kunnen het helaas alleen maar raden Ditmar, maar ik denk dat het idd werd gebruikt om de windrichting te bepalen of om een signaal af te geven aan de andere Tigers.
De bewerking van de romp en de koepel doe ik met een dremel waarna ik het geheel insmeer met lijm en na het drogen met schuurpapier bewerk.
De lasnaden zijn met een soldeerbout gedaan.

@ Antonie, Ik wist dat ik hem ergens had gezien, het rek op de fender rechts. :)
Afbeelding

Gr. Erik.

Erik de Bont

Berichtdoor Erik de Bont » 28 apr, 2017 9:53

De MG in de turret moest het veld ruimen voor de long range FU 8 radio. Het gat wat ontstond is na het verwijderen dicht gesmeerd.

Afbeelding

Erik de Bont

Berichtdoor Erik de Bont » 28 apr, 2017 20:02

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”