De stille getuigen

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Plaats reactie
Richard de Vries

De stille getuigen

Bericht door Richard de Vries » 06 dec 2016 12:33

Mijn projectje met als titel " de stille getuigen " van de na oorlogse dagen.

Kritiek , complimenten en tips brand maar los :D

Groet Richard
Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Re: De stille getuigen

Bericht door Richard Cramer » 10 dec 2016 15:59

Ha die naamgenoot,

Een leuk diorama idee, goed uitgevoerd :) .

Wat me opvalt: de Jeep ligt IN het water, maar het lijkt of de eend OP het water staat. Gezien het feit dat er geen loof aan de boom zit kan ik me voorstellen dat het winter is, dat de eend op ijs staat... Maar dan is de dame, met slechts een rok en korte mouwen, dunnetjes gekleed.
Kritiek , complimenten en tips brand maar los :D
Tsja, da's een lastige.... er zijn veel zaken waar je naar zou kunnen kijken, die wellicht voor verbetering vatbaar zijn: afwerking diorama, diepte in de figuren en de straatweg, schildertechniek.....

Ik zal eens onbescheiden zijn en zeggen dat ik een zeker niveau heb (... :roll: ....). Het heeft me in tien jaar veel tijd gekost om op dat niveau te komen. De weg naar de top (waar ik nog lang niet ben...) is een weg van geleidelijkheid.

Belangrijkste tips die ik je kan geven zijn: Rome is ook niet in één dag gebouwd, blijf plezier hebben in wat je doet! Wanneer jij de intentie hebt om jezelf te verbeteren, wanneer je kijkt en luistert naar anderen en hun tips ter harte neemt, wanneer je bepaalde technieken gaat toepassen, wanneer je niet bang bent om fouten te maken, dan zal je op zeker moment gaan merken (beter nog: dan gaan ánderen merken) dat je progressie maakt. Dat moment, dat is er één waardoor je nog meer plezier in de hobby krijgt dan dat je nu al hebt :D .

Succes en blijf ons verrassen met mooie projectjes!

Groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.
Richard de Vries

Bericht door Richard de Vries » 10 dec 2016 22:30

Dank je Richard en nee hoor ben zeker niet bang om " fouten te maken "
Weet dat mijn 1/35 figuren niet echt perfect zijn maar met 1:16 figuren lukt het me beter dan met de kleine schaal
met name de gezichten en ogen heb ik nog veel moeite.

Heb in elk geval heel veel plezier in het bouwen en schilderen en er zal vanzelf wel verbetering optreden want aldoende leert men

Groet Richard
Richard de Vries

Bericht door Richard de Vries » 11 dec 2016 13:52

Dank en veel doen komt goed er staan nog div kits op de plank om te bouwen,

Ben van RC 1:16 overgegaan naar de kleinere schaal en je het principe ( bouwen en schilderen ) is gelijk maar op een kleine schaal
word het toch allemaal net een tikje moeilijker m.i

Maar we zetten voort en een volgend dio is al weer in wording inmiddels

Groet Richard
Danny Lavrys

Bericht door Danny Lavrys » 12 dec 2016 12:34

De stille getuigen gepost op 6 december. Een volgende posting op 11 december. Gaat dat alles niet een beetje snel? Haast en spoed zijn zelden goed. Je ziet dat in de afwerking. Temporiseren, je tijd nemen is altijd beter. Het gaat je projectjes alleen maar ten goede komen. Een halve marathon start je ook niet aan 15km per uur. :?
R. Goorts

Bericht door R. Goorts » 13 dec 2016 23:54

Danny Lavrys schreef: Een halve marathon start je ook niet aan 15km per uur. :?

De eerste keer wel, en misschien een tweede ook.
Daarna leert de spierpijn je dat je het anders aan moet pakken en rustig op moet bouwen.

Probeer je jouw eerste dio te herinneren, was jij gelijk een hoogvlieger of net als de meesten hier te snel van start gegaan?

Leuk diootje en voor verbetering vatbaar, doe je best bij de volgende.

Rico
„Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen.”

„Sensuur komt van uw buur.”
paul haring

Bericht door paul haring » 14 dec 2016 20:58

Een tip bij het schilderen van gezichten op 1/35schaal:
Gebruik als eerste laag humbrol sand,daarna olieverf. Koop een tubetje van gogh sienna gebrand en een tubetje titaanwit,eventueel voor donkere partijen paynesgrey en burned umber.
Breng een basislaag aan van wit met een beetje sienna, hou het dun. Daarna met sienna en burned umber de donkere delen doen,alweer:dun inwerken.
De ogen alleen aangeven met donkere streep paynes grey.Bij de meeste figuren kun je de oogleden zien.Die kun je accentueren met een beetje wit met een heel klein beetje sienna.Kijk goed waar het licht vandaan komt.Highlight met wit, goed inwerken in de basislaa.
Je zult merken dat je gezichtje glimt als een gek, laat het rustig een week drogen,dan wordt het gewoon weer mat.
Google ook een op Bill Horan
Gebruik een goed penseel, de serie daVinci acrylpenselen zijn heel geschikt en zijn er al vanaf 3x0(heel dun dus)
Richard de Vries

Bericht door Richard de Vries » 15 dec 2016 07:15

Danny Lavrys schreef:De stille getuigen gepost op 6 december. Een volgende posting op 11 december. Gaat dat alles niet een beetje snel? Haast en spoed zijn zelden goed. Je ziet dat in de afwerking. Temporiseren, je tijd nemen is altijd beter. Het gaat je projectjes alleen maar ten goede komen. Een halve marathon start je ook niet aan 15km per uur. :?
Haast in de modelbouw is inderdaad geen goeie combinatie maar hiervan is geen sprake.
Om duidelijkheid te creëren kan ik jullie vertellen dat er ook meerdere bouwers in een gezin kunnen zijn.
Het dio de stille getuigen heeft mijn echtgenote namelijk aan gewerkt en ik aan de opel dio
Voor een eerste dio die ze gebouwd heeft is het een beetje teleurstelling dat er gezegd word "" je ziet dat in de afwerking "
Iedereen is eens begonnen en we bouwen niet allemaal gelijk de juweeltjes die hier voorbij komen, denk eens terug aan jullie eerste werkjes.

Nuttige tips zoals van paul haring zijn natuurlijk altijd welkom want daar kunnen beginnende bouwers van leren

Groet Richard
Richard de Vries

Bericht door Richard de Vries » 15 dec 2016 07:18

paul haring schreef:Een tip bij het schilderen van gezichten op 1/35schaal:
Gebruik als eerste laag humbrol sand,daarna olieverf. Koop een tubetje van gogh sienna gebrand en een tubetje titaanwit,eventueel voor donkere partijen paynesgrey en burned umber.
Breng een basislaag aan van wit met een beetje sienna, hou het dun. Daarna met sienna en burned umber de donkere delen doen,alweer:dun inwerken.
De ogen alleen aangeven met donkere streep paynes grey.Bij de meeste figuren kun je de oogleden zien.Die kun je accentueren met een beetje wit met een heel klein beetje sienna.Kijk goed waar het licht vandaan komt.Highlight met wit, goed inwerken in de basislaa.
Je zult merken dat je gezichtje glimt als een gek, laat het rustig een week drogen,dan wordt het gewoon weer mat.
Google ook een op Bill Horan
Gebruik een goed penseel, de serie daVinci acrylpenselen zijn heel geschikt en zijn er al vanaf 3x0(heel dun dus)
Dank je wel voor de tip Paul dit ga ik zeker uitproberen

Groet Richard
Richard de Vries

Bericht door Richard de Vries » 15 dec 2016 07:22

R. Goorts schreef:
Danny Lavrys schreef: Een halve marathon start je ook niet aan 15km per uur. :?

De eerste keer wel, en misschien een tweede ook.
Daarna leert de spierpijn je dat je het anders aan moet pakken en rustig op moet bouwen.

Probeer je jouw eerste dio te herinneren, was jij gelijk een hoogvlieger of net als de meesten hier te snel van start gegaan?

Leuk diootje en voor verbetering vatbaar, doe je best bij de volgende.

Rico
Dank je wel en inderdaad iedereen is eens begonnen en we bouwen niet gelijk allemaal juweeltjes maar door doen leert men en met de tijd zal het resultaat in de regel ook gaan verbeteren.

Groet Richard
Rob Bruijgoms

Bericht door Rob Bruijgoms » 15 dec 2016 19:54

Ha, die ganzen ken ik! Lang leve Tamiya :wink: Hieronder de mijne. Sowieso leuke dio en goed idee!

Afbeelding
Richard de Vries

Bericht door Richard de Vries » 16 dec 2016 11:10

Dank je wel Rob

Jouw ganzen zijn echt mooi geschilderd

Groet Richard
Rob Bruijgoms

Bericht door Rob Bruijgoms » 16 dec 2016 11:59

Dank Richard!
Plaats reactie