Ieper 1914

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

roger hurkmans

Ieper 1914

Bericht door roger hurkmans » 30 mei 2016 18:48

ww1 taferelen staan meestal bekend om hun loopgraven ,prikkeldraad,zandzakken en modder.Aan de beginperiode echter zie je ook nog dorpen/huizen die nog intact zijn en waar ook gevechten plaats hebben gevonden.
Dit nieuwe projectje speelt zich af in Ieper 1914 .
De britten proberen een huis binnen te dringen waar nog zich nog Pruisen in bevinden.
Hierbij de eerste opzet:

Afbeelding
Afbeelding

De pruis worden een dakkapel geplaatst

Het idee is hiervan afgeleid
Afbeelding

Heeft er iemand van jullie kennis van britse ww1 uniformen ? Zo ja,was de uitrusting van de engelse precies hetzelfde als die van schotse eenheden?

Hoor het graag! :wink:

Groet,

ps topic heb ik aangepast! :)

Roger
Bas Slaats
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Re: Loos Belgie 1915

Bericht door Bas Slaats » 30 mei 2016 20:23

Hallo Rogier,

Wederom beloofd dit een spektakel te worden. Maar vanwaar de voorkeur voor Loos? Persoonlijk zou ik kiezen om dit rondom Ieper eind 1914 te laten afspelen, met name de tegenaanval bij Geluveld is memorabel.
31-Oct-1914 Critical day: The British line is broken but restored.

A very serious situation for the British developed with the German occupation of Gheluvelt but a successful counter-attack involving the 2nd Battalion the Worcestershire Regiment recaptured the village and restored the break in the British Front Line. Sir John French wrote of this momentous action: “I regard it as the most critical moment in the whole of this great battle.
De variatie aan Britse uniformen is een studie op zich en de schotten hadden zeker hun eigen karakteristieke elementen. Qua uniformen zou je hier eens kunnen beginnen met je online onderzoek, maar dit is maar het topje van de ijsberg:
http://www.landships.info/landships/uni ... cles.html#

Ook een bezoek aan Brussel is zeker een aanrader , daar hangt ongeveer de grootste collectie op uniform gebied in Europa, alhoewel geld gebrek daar de collectie geen goed doet.

Daarnaast heb ik persoonlijk een redelijk gevulde bibliotheek over dit onderwerp, dus je mag altijd even persoonlijk komen snuffelen.

Heel veel succes! Gr Bas
"Perfect is the enemy of done"
roger hurkmans

Re: Belgie 1914

Bericht door roger hurkmans » 30 mei 2016 20:38

Hoi Bas,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Hier heb ik wat aan! :wink: Loos stond op de afbeelding van de illustratie maar het kan natuurlijk net zo goed een ander dorp of stad zijn.Ik wil in ieder geval een vroege scene maken!
Tja Brussel ben ik een paar jaar geleden nog geweest maar toen heb ik niet naar schotse rokjes gekeken :roll:
Ik zag op foto's dat de schotten niet per definitie allemaal een kilt dragen dus leek het mij wel leuk om voor de variatie 1 van de 3 te voorzien van een kilt.

Indien ik er niet uit kom laat ik het weten!

Groet,

Roger
j.w.stokkers

Re: Ieper 1914

Bericht door j.w.stokkers » 30 mei 2016 20:44

Wat ik je al in een 1 op 1 babbeltje aangaf..lijkt wel Hougoumont tafereel :D Ga het weer met veel plezier volgen en van genieten. Deze nieuwe lijn van diorama's van jouw hand heeft wel wat unieks en weer heel andere dimensie aan de hobby.

Gr.JW
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 31 mei 2016 18:43

Hoi Roger,

Wow, dit wordt weer een mooie!!!
Ik constateer trouwens, buiten dat je bij WO1 blijft, dat je je momenteel op figurendio's fixeert; Heel mooi!, 'very rewarding' :mrgreen: . Merk zelf ook dat deze wat sneller gaan als dio's met voertuigen (en al dat PE en 'aftermarket stuff' , de juiste kleur etc) en toch kan je je hierop lekker uitleven. Doorgaan!!

Waar zijn de figurendelen eigenlijk van (Tommy's War?) en ga je ook die soldaat die dat meisje (?)/slachtoffer draagt maken? (Drama, Drama, Drama Baby! :mrgreen: :mrgreen: )

Mocht je nog geen titel hebben; 'Kocking in (Heavens) Door'viel me direct in of '(In)coming' of uit Bas z'n tekst
critical moment
Hoe dan ook, erg benieuwd naar de voortgang (niet zo lang als Avant Garde he :wink: )

Gr Erik
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 31 mei 2016 20:08

JW, af en toe moet je out of the box denken! :wink:

Erik,
De figuren zijn van JMD dit zijn 60mm figuren (schaal 1/30).deze figuren heb ik lang geleden met een ander doel gekocht maar bij dit project komen ze nu weer goed van pas.
Soldaat met meisje wil ik nog eens apart gaan maken maar dan in 54mm,dit omdat A. het figuur niet in deze lay-out past en B.in deze schaal kan ik geen dames/meisjeshoofdjes vinden!

Nu inderdaad even enkel figuren maar in mijn hoofd ben ik alweer met een dio met voertuig bezig! :wink:

groet,

Roger
frans van der stelt

Bericht door frans van der stelt » 01 jun 2016 07:56

Hoi Roger,

misschien is 3D printing een optie voor figuren in een vreemde schaal.

Frans
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 01 jun 2016 09:55

Hoi Roger,

Er waren bij mijn weten Schotse regimenten met en zonder kilt. Dat heeft onder andere te maken met Lowland of Highland regimenten. De kilt heet Highland dress. Ik betwijfel of er binnen een onderdeel door sommigen wel en door anderen geen kilt werd gedragen. De kilted regiments waren en zijn nogal trots op hun kleding. Hun uniformjas is van voren rond gesneden om de sporran vrij te laten. De Schotse regimenten droegen baretten, Tam 'o Shanter, in plaats van petten. De lowland regiments droegen volgens mij reguliere uniformen.

Have fun,

Jan Coen
j.w.stokkers

Bericht door j.w.stokkers » 01 jun 2016 11:03

Roger, JSM heeft ook 54mm hoofdjes los te koop kwam ik zojuist achter.

http://www.historexagents.com/shop/hxse ... ierCode=JS

Gr.JW
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 01 jun 2016 11:46

Jan Coen,
Als je naar deze illustratie kijkt zie je soldaten met en zonder kilt:
Afbeelding

En zo heb ik nog meer afbeeldingen gevonden! Zou dit artistieke vrijheid van de illustrator zijn of Kan het dan zijn dat er verschillende regimenten door elkaar vochten?
Begrijp ik het goed dat ik ook een figuur kan maken met schotse pet maar wel met lange broek!?
Hoor het graag.

JW,die hoofdjes van JSM zijn 54 mm en die van JMD 60mm

Frans, 3D is voor mij nog een brug te ver maar zal eens bij Eelke informeren wat de mogelijkheden zijn!

Groet,

Roger
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 01 jun 2016 13:39

Hoi Roger,

Deze afbeelding lijkt me een terugtocht. Ik zie ook mannen met sporen, dat zou cavalerie of mounted infantry kunnen zijn. Dit is een illustratie, ga er maar van uit dat de artiest zich vrijheden heeft gepermitteerd. In een gevecht kunnen eenheden natuurlijk vermengd worden, maar dat is geen ideale situatie. Ik zou zelf sneller van foto's uit gaan. Er is genoeg te vinden. Soms zie je dat officieren van Schotse eenheden een rijbroek dragen. Normaal officierstenue voor iemand die vaak nog te paard zat. Het bootje dat in je afbeelding wordt gedragen heet een Glencarry.
Als je echt kilts wilt zul je je moeten verdiepen in welk regiment je wilt afbeelden. Ze droegen niet allemaal dezelfde set, ruit van de kilt. En dus niet allemaal hetzelfde hoofddeksel. Sporrans met haar horen bij de Full Dress en werden niet gedragen in het gevecht. Je ziet veel kilts zonder sporran of met de eenvoudige bruin leren sporran.
Lowland regiments zouden met gewoon tenue en glencarry of tam 'o shanter kunnen. Maar dat weet ik niet zeker.

Groet,

Jan Coen
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 02 jun 2016 13:30

Hi Roger,

Ok wordt weer een mooie ja 8) Inderdaad weer eens anders dan de loopgraven. Was 2 jaar terug in Brugge waar een expositie was over de grote oorlog. Het was niet alleen loopgraven inderdaad. Was o.a. ook een foto te zien van een Mark tank die vernietigd in een dorp stond. Gek genoeg associeer je deze tanks met loopgraven en denk je haast dat klopt niet. Ben benieuwd naar de voortgang.

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!
Hans Peulen

Bericht door Hans Peulen » 03 jun 2016 22:01

Hallo,

In oktober 1914 vond de slag bij Gheluvelt plaats, waar de frontlinie van de British 2nd Division wankelde onder de Duitse aanvallen.

Het is natuurlijk zeer goed mogelijk dat in zo'n omstandigheden, zoals in bovenstaande tekening, onderdelen van verschillende stam-regimenten in een plaats bij elkaar te zien waren.
Tijdens de slag bestond de 2nd Division uit :
4th Guards Brigade met
2nd Bataillon, Grenadier Guards
2nd Bn, Coldstream Guards
3rd Bn, Coldstream Guards
1st Bn, Irish Guards

5th Brigade met
2nd Bn, Worcestershire Regiment
2nd Bn, Oxfordshire & Buckinghamshire Light Infantry
2nd Bn, Highland Light Infantry (Schotten met kilts !!)
2nd Bn, Connaught Rangers

6th Brigade met
1st Bn, King's Regiment (Liverpool Regt)
2nd Bn, South Staffordshire Regiment
1st Bn, Royal Berkshire Regiment
1st Bn, King's Royal Rifle Corps

en ondersteunende troepen, zoals b.v. mounted troops : B Squadron, the 15th (King's) Hussars.

Met vriendelijke groet,
Hans
Willem Plaisier
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Willem Plaisier » 05 jun 2016 19:27

Roger,

als je een schot van een Highland regiment ("Die Damen aus der Hölle", een Duitse bijnaam uit deze tijd) bij deze scene plaatst let dan wel op enkele bijzonderheden.
Natuurlijk de juiste tartan in dit geval Government tartan.
De kleine variaties in de tartan die de regimenten van elkaar onderscheiden zijn nauwelijks te zien in deze schaal.
In actie werd de sporran niet meer gedragen deze was alleen voor de full dress tijdens parades etc.
Later kwam er een gasmasker-zak op deze plaats.
Echter vanaf 1915 wel een beschermende apron (zie foto's) om modder en ander vuil zoveel mogelijk van de kilt te weren deze heeft een zak met flap voorop.
Deze kon op twee manieren worden gedragen, geheel omhullend of dubbel aan de voorzijde. (kleur = Light brown Khaki)
De sokken waren donker groen, later ook light brown khaki en men mocht flashes met de regiment kleuren dragen.
De overschoen werd in 1915 vervangen door puttees.
De M1902 Scottish Service Dress tunic werd in een later stadium van de oorlog vervangen door de standaard M1902 Standard Service Dress en aangepast door de eenheden zelf.

Trews (Truis or Triubhas) ofwel broek werd alleen gedragen door sommige officieren tijdens parades, de lowland regimenten droegen in deze tijd al het standaard uniform.

Afbeelding
Uniform uit 1915 dus al met de puttees en de extra apron.

Afbeelding
Een vreselijke foto van een uniform met de KILT ACHTERSTE VOREN.
De service dress is hierin wel goed te zien, met de aanpassing voor de sporran.

Afbeelding
De apron.

Willem
kan niet zegt de dwaas...
en daarom kan het niet.

al doende leert men.

[img]http://i271.photobucket.com/albums/jj129/wpmodelling/twenot.jpg[/img]
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 06 jun 2016 20:32

Wederom bedankt voor jullie reacties!

een van de redenen dat ik hier post is dat er meestal wel iemand is met specifieke bruikbare kennis!.. zoals nu dus ook weer :wink: Hartelijk dank hiervoor!

Ik heb de planning toch iets veranderd,de gewonde soldaat heb ik laten vervallen,hiervoor komt in de plaats de soldaat met gewonde dame zoals op de illustratie.Om de zaak nog iet meer drama te geven dan op de afbeelding laat ik de duitser in het dakkapel zijn K98 richten op deze soldaat.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nog een academisch vrouwelijk figuur kunnen bestellen en een schotse grenadier,denk dat ik hiervan ook nog onderdelen kan gebruiken,weet dit pas 100% zeker als ik hem binnen heb,kan dan zien of het exact dezelfde schaal is .

Tot die tijd ga ik nog even verder klussen aan het huisje!
Groet,

Roger
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 07 jun 2016 08:02

Hi Roger,

Nog een vraagje: hoe heb je het metstelverband op de hoek zo strak gekregen? Is dit stuk schuim uit een integrale L vorm of heb je de naad waar de twee delen samenkomen weggewerkt? Zo ja hoe? In mijn optiek een van de obstakels bij het maken van gebouwen met steenmotief namelijk. BVD :D

Mvg,

Vincent
Remco Vonk
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Remco Vonk » 07 jun 2016 16:18

Hoi roger,

Het project ziet er weer veelbelovend uit. Het enige wat ik zou veranderen als ik jou was, is het metselwerkverband. Je hebt nu gekozen voor een halfsteensverband, deze komt voornamelijk voor bij niet dragende kleine wanden of spouwmuren. In deze tijd waren deze er nog nauwelijks. Je kan beter voor bijvoorbeeld een kettingverband of je stuct het dicht zoals op de foto's.

Ik kijk uit naar het resultaat en succes ermee.

Gr.

Remco
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 07 jun 2016 21:06

Vincent,

Was zelf ook benieuwd hoe de hoek er uit zou komen te zien! :wink: ..heb de 2 plaatjes eerst tegen elkaar geplakt met houtlijm daarna licht geschuurd,vervolgens de stenen er in gemaakt.Thats it! :wink:
Remco,ik heb ooit een huis gehad uit 1917 deze had wel een spouwmuur van weliswaar van maar 5cm deze was wel in verband zoals ik deze gedaan heb.Ben met je eens (na vanavond oude huizen gegoogled te hebben)dat ze inderdaad meer ketting verband gemetseld zijn.

Mijn schots figuurtje en het vrouwelijk lichaam zijn vandaag ook binnengekomen.heb ze net in elkaar gezet om even te testen.weet alleen nog niet welke kant ik zijn hoofd ga plaatsen,richting de andere soldaten,naar de dame kijkend of rechtvoorruit
Afbeelding

Afbeelding

Groet,

Roger
Gert Helsen

Bericht door Gert Helsen » 07 jun 2016 21:28

Roger,

Dit ziet er weer super goed uit!

Jammer genoeg zit er wel een "constructiefout" in je gebouw.
Het verband waarin de stenen gemetseld zijn is niet het correcte voor die periode (het waren volle muren van drie stenen dik, zonder spouw, vandaar het andere verband).
Dit is het correcte (met dank aan Google).
https://tse1.mm.bing.net/th?&id=OIP.Mf3 ... 9&rs=0&p=0

De keuze is natuurlijk aan u, maar ik zou het jammer vinden dat als je zoveel aandacht besteedt aan de andere details zoals die van de uniformen, je dit dan laat "liggen".

Vriendelijke groeten,

Gert

Edit: had het bovenstaande al getypt, maar nog niet verzonden voor je bericht van 21:06. Begin 20ste eeuw kwam inderdaad de spouwmuur in voege, maar dit waren echte uitzonderingen zeker op het platteland.
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 08 jun 2016 08:21

Hi Roger,

OK bedankt, dat geeft de burger moed dat het zo simpel is :mrgreen: Overigens interessant te weten van die verbanden. Je zou inderdaad denken halfsteensverband is de standaard onderhand, maar dat lag vroeger duidelijk anders toen volle steense muren gangbaar waren.

Mvg,

Vincent
Plaats reactie