'They Shall Mount Up With Wings As Eagles' Oosterbeek 1944

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

ErikGideonse

Re: Oosterbeek Dio WIP

Bericht door ErikGideonse » 31 mei 2016 18:28

@ Peter; Bitte schön 8) (op naar de kruidvat oid; pantys kopen voor jezelf of toch weer niet; leg dat maar uit...:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )
@Roger;'k Zal ff kijken of dat ik nog een paar close-upjes kan maken, de hoofdrolspeler ben'k nog aan overdenken vwb een juiste houding.
De hoofdjes van Hornet, zowel de 'oude' als de 'nieuwe', zijn nartuurlijk subliem, jedoch kan ik ze niet voor dit dio gebruiken dus maar weer zelf maken.. :roll: .

Gr Erik
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 31 mei 2016 18:36

ErikGideonse schreef:@ Peter; Bitte schön 8) (op naar de kruidvat oid; pantys kopen voor jezelf of toch weer niet; leg dat maar uit...:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )
Toch maar effe shoppen dan, op m'n eigen panties ben ik heel zuinig 8)
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP :een 'verboden vrucht'
Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Bert Koopman » 17 jun 2016 15:44

Erik schreef
De panty's komen overigens in verschillende soorten masering voor!
Masering zoals bij een biljardkeu ?? :?:

Je bedoelt de dikte van het garen dat gebruikt is voor het materiaal dit geeft met aan met xx DENIER

:mrgreen: Groet

Bert

Ps trouwens wel een goede tip zal hem eens uit proberen.
"The Angel of Death is abroad in the land, only you can't hear the flutter of its wings"
Winston Churchill 15 of januari 1945

Lid Bouwgroep Zuid Holland Zuid
Bezoek ook eens een van onze bouwmiddagen in gebouw de Erker te Schiedam.
Zie sectie "Regio's & Bouwmiddagen" op het Twenot forum voor de data.
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 17 jun 2016 20:06

Hoi Bert,
Je bedoelt de dikte van het garen dat gebruikt is voor het materiaal dit geeft met aan met xx DENIER
Als hiermee de 'gaten in het net' worden beinvloed, dan uh... ja... blij dat je weet wat ik bedoel :D :D 'k Zit niet zo in de panty's, zeg maar... :mrgreen: :evil:

Heb overigens m'n huisje aan het kruis-dinges-verband aangepast (Overnieuw :evil: ) en ook een gootje gedaan, plaatjes volgen, ben bezig met de base

Tot zover
E
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 02 aug 2016 20:48

Ook hier gaat het gestaag mee verder...

Paar plaatjes
Andere Manier om nagels op schoenen te krijgen. Dit keer met een 0,3mm vulpotlood uitdrukken (gaat vlot) en vervolgens plakken. Daarna ff gelijkmatig afschuren. Klaar!
Afbeelding

Wapenriem van sec. lijm gehardt papier en elektrisch draad 0,1mm (geloof ik...) Moest ff goegele hoe zo'n riem er uit ziet...
Afbeelding

Riemjes erop. Ook ff geprobeerd een andere manier van houtnerf of de houtdelen van de buksen. Komt nog een wash over is dus nog WIP...
Afbeelding

En nieuwe muur, heb er lang over gedacht om de oude te 'her' gebruiken, nadat ik me een paar 'versneden' heb; opnieuw!
Afbeelding

tot zover maar weer

E
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 05 aug 2016 11:37

Hi Erik,

De gevel ziet er erg goed uit. Het mestelverband lijkt me OK. Vooral de rollagen zijn mooi en de erker is natuurlijk een mooie toevoeging. Ik neem aan dat er nog wel een windveer wordt geplaatst op de rand van het zadeldak? Geweertjes zien er ook toppie uit zo.

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 07 aug 2016 16:33

@Vincent; Geweldig dit! Leer niet alleen over metselwerk maar ook over bepaalde konstrukties en hoe ze heten! Moest ff zoeken wat een windveer was :oops: en ja deze komt/zit erop! Zie onder :mrgreen:

Paar WIP plaatjes;
Aarde in't tuintje gestort en alles 'passend' gemaakt/gedrukt
Afbeelding

Vervolgens gevel een rood-achtige kleur gegeverfd en met Vallejo pigmenten behandelt.
Eerst grofweg besprenkelen, daarna met een DROGE vinger in de voegen drukken en met een NATTE vinger (en/of een rubberpenseel) het overtollige pigment wegvegen. (Een Zwitsal billendoekje :shock: doet ook wonderen; alleen oppassen dat het verfwerk niet beschadigd word. Hou het erbij om de vinger 'nat' te houden.)
Daarna met fixer 'vastgezet'.
Gek genoeg lukt dit alleen met Vallejo pigmenten, heb er ook van AK, en hierbij lukte deze methode niet :!:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Resultaat;
Overigens glas in lood raampjes natuurlijk zelfgemaakt, deurklink(je) van een speldekop. Goordijntjes van een bloemisten versiering. Glas is echt microscoop glas, als je dit breek geeft dit de meest natuurlijke scherfen...
Afbeelding

Zoals 'tie er nu bij staat;
Afbeelding

Afbeelding

Probeer een beetje variatie in het gazonetje te krijgen (Voorbeeld eigen gazon... :roll: ) met al z'n kleine blaadjes en plantjes etc. Is nog WIP.
Paardebloem van Kamizukiri; Ja, deze bloeien ook in september (Heb het opgezocht!)
Afbeelding

Tot zover maar weer...
En ja, heb vakantie dus veel tijd...

Gr Erik
Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Bert Koopman » 07 aug 2016 18:49

Erik,

Je voegwerk ziet er goed en overtuigend uit, er missen her en der nog wat stukjes voeg werk ,
maar ik zou dat niet gaan repareren maakt de muur erg natuurlijk.

En petje af voor je glas in lood werk daar mag je wel een beschrijving van maken voor in de Tank.

Zou alleen eens even naar dat gat in de muur kijken.
Neem aan dat het door een granaat inslag is en dan vind ik persoonlijk de randen van het gat te glad.
Het is of dat er alleen hele stenen uit geschoten zijn en er geen breuk en halve stenen zijn weg geslagen zijn.
Verder ben je met een thema bezig wat ik zeer geintresseerd aan het volgen ben.

Met vriendelijke groet Bert
"The Angel of Death is abroad in the land, only you can't hear the flutter of its wings"

Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 07 aug 2016 22:44

Hoi Erik,

Zoals ik al zei, je gaat als een speer :mrgreen:
Je bent al flink opgeschoten, ziet er goed uit. Pigmenten om het voegwerk mee te doen kende ik nog niet, je had misschien ook een papje van verdunt gips oid kunnen gebruiken?

Ben ook wel benieuwd hoe je het glas in lood hebt gedaan!

Succes verder!

Gr,

Rob.
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 08 aug 2016 08:28

Hi Erik,

OK, gemaakt met pigmenten, ook een optie inderdaad, ziet er goed uit! Glas in lood en de vegetatie springen er ook uit, mooi gevarieerd :D . Ik zou inderdaad nog even kijken naar de gaatjes in de voegen en het gat. Verder zou ik het kozijn van de voordeur rechtsboven nog bijwerken want daar zit nog lak van de voordeur zo te zien.

Mvg,

Vincent
Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Bert Koopman » 08 aug 2016 09:27

Vincent /Erik
Ik zou inderdaad nog even kijken naar de gaatjes in de voegen en het gat.
Jongens ik bedoelde dat die stukjes voeg die er niet zijn de muur een natuurlijk uiterlijk geven.
Op oudere muren ontbreken vaak stukjes voeg door in werking van het weer en vorst.
Zo zou er rond om het granaat gat ook meer voeg werk mogen ontbreken
Wat betreft het voegwerk zit je aardig op mijn lijn maar voor de kleuring van het voegmiddel heb ik Vallejo donkergrijze verf gebruikt.
Het voegmiddel wat ik gebruik is mijn favoriete Diorama alles kunner van :) :) KNAUF Renoband.

Groet Bert

ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 08 aug 2016 17:44

Thx Heren!

@Bert; Goeie, dat met die stenen. Ga ik nog ff bijwerken. Thx! Vwb de gaatjes in het voegwerk, ik laat het inderdaad zo omdat ook vindt dat dit een realistisch effect geeft aan het geheel. Bovendien heeft het huisje al wat op 'z'n donder' gekregen waardoor er (waarschijnlijk) wat mestelwerk is losgekomen. KNAUF Renoband ken ik niet, meerdere wegen he... :mrgreen:
Glas in lood zie onder.

@Rob; Bij gebruik van de pigmenten moest ik ff kijken welke ik moest gebruiken. Zoals ik al zei lukt(e mij) dit alleen met het Vallejo pigment (Light Slate Gray), met die van AK (voor de straat) heb ik dit ook drooggedaan, en daarna met een vochtig doekje geprobeerd er weer af te halen: FOUT :evil: ; werd een smeerboel wat ik er schlecht afkreeg en niet alleen in de voegen bleef, maar op het hele straatoppervlak. Kreeg ik alleen weg met hard poetsen met een billedoekje (ongebruikt :roll: :mrgreen: )en met plaatselijk overnieuw schilderen! Dus geen papje meer :evil:
Als ik het misschien had voorbehandelt met een glanslak werk het misschien wel... misschien...of niet...
Bovendien kreeg ik met het gebouw een 'cement-achtig' uiterlijk op de stenen, precies wat ik wilde (Voor mij ook de goeie kleur Bert :wink: :mrgreen: , foto's zijn een beetje overbelicht) Glas in lood zie onder.

@Vincent; De drempel bij de voordeur heb ik zo gelaten/bewerkt omdat dit een belopen stukje is van mensen die naar binnen en naar buiten treden en dus wel's met de schoenen erop/tegen lopen. Von'k mooi! :mrgreen:

Glas in lood verhaal;
Kort verhaal; zoek in het net naar glas in lood plaatjes. Als't even kan een ruitje dat redelijk recht vooruit gefotografeerd/getekend (whatever) is. Knippen/plakken etc in Uw favoriete fotobewerkings programma (Photoshop; Paintnet etc) verkleinen op de maat die U wilt hebben en printen op overhead projector (doorzichtige) folie!
Voor een eventueel effect aan de binnenkant van het 'glas' kan je Vallejo Still Water erop stippelen (of een soortgelijk produkt; idg Busch Model Water) Geen probleem als dit spul de inkt wat oplost, aan de voor(kijk)kant ziet men er nix meer van nadat dit droog is.
Uitsnijden, in/op het kozijn plakken met verdunde houtlijm.
Klaar!!

Voor de echte hardcore's onder ons, kan je nog met gestretched spreu de lood-lijnen nawerken... Heb ik geprobeerd, werd een rommeltje omdat het doorzichtig plastik/folie geen fouten 'erlaubt' :twisted:

Ook het glas in lood in de deur opgevallen?

Weet overigens iemand of deze overhead projector folie tegenwoordig altijd een waas hebben; deze had het wel (merk Papyrus), voor het glas in lood niet zo'n probleem, Maar als dit (plaatje) groter word krijg ik er een waas over. Ik heb vroeger wel eens met dit soort folie gewerkt en bij mijn weet was dit (glas)helder... Overigens met een inktjet printer.

Gr Erik
Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Bert Koopman » 08 aug 2016 19:11

Erik,

Had al zo'n voor gevoel dat je voor het glas en lood deze oplossing had gebruikt.
Mooi dat ik dat nu bevestigd krijg van je.
ik gebruik voor het voegen van mijn muren van BALSA FOAM inderdaad eerst een inpregneer middel.
Ten eerste om de foam uit te harden en ook om een glad gesloten oppervlak te krijgen, daar na in voegen met
op kleur gebrachte RENOband en schoon vrijven met een vochtige tissue.
En als je een reparatie van je voeg werk wil weer geven gewoon een stukje met een iets andere kleur invoegen.

Met vriendelijke groet

Bert

Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 09 aug 2016 08:53

Hi Erik,

Die dorpel is inderdaad mooi sleets, maar ik doel op het houtwerk rechtsboven. De witte deurlijst heeft rechtsboven wat houtskleur, daar doel ik op.

Dat van de overhead folie kan wel eens kloppen wat je zegt. Bij het glas zetten van mijn huisje liep ik daar ook tegenaan namelijk. Een kant is bedekt met een wat ruwer en wazig laagje en ik meen ook dat het vroeger zo was dat die folie volledig glad was. Waarom zo'n laagje erop zit geen idee overigens. Wellicht dat het aan de fabrikant ligt en dat volledige gladde folie nog wel verkrijgbaar is, zou natuurlijk nog wel kunnen. Die laag is echter wel te verwijderen. Met alcohol, glassex en/of spiritus lost het op. Je krijgt dan een vet, stroperig goedje dat wel volledig te verwijderen is na wat poetsen. Welk oplosmiddel het beste werkt weet ik niet, ik heb ze alle drie erop losgelaten. Wellicht de combi :mrgreen:

Mvg,

Vincent
bernard van laar

Bericht door bernard van laar » 09 aug 2016 10:35

Hoi Erik,

Ik moet zeggen dat het huis erg mooi uitvind zien. Kan jij ook de nummer vermelden wat je gebruikt heb voor de bakstenen. Moet zeggen dat ik de bakstenen kleur erg mooi vind super.
Ben benieuwd na het eindresultaat.

Met vriendelijke groeten,

bernard
Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Bert Koopman » 09 aug 2016 18:58

Vincent -Erik,

Die achterkant is de zijde die bedrukt wordt, het ruwe oppervlak is bedoeld om de inkt vast te houden.
HP geeft dit aan op een pak Premium Inkjet Transparency Film van denk ik 25 jaar oud wat hier nog ligt te wachten op een goed gebruik.
Betwijfel of de inkt op de gladde kant goed blijft zitten.

Met vriendelijke groet

Bert

ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 10 aug 2016 08:33

Thx heren,

@Bert;
Die achterkant is de zijde die bedrukt wordt, het ruwe oppervlak is bedoeld om de inkt vast te houden.
Dit was mij duidelijk 8) , vindt alleen dat de 'print' zijde dus een wittige waas/zweem (?!) heeft en dat dit vroeger (?! zover ik mee kann herinneren... :oops: ) dus niet het geval was; dit was glashelder, zonder waas; wel ruwer aan de print-zijde...
Heb net ff je topic op de meegestuurde link gezien; machtig goed gebouwtje meneer! Metselwerk is ook een manier... :!:

@Vincent; Ah, thx man :!: . Had ik nog niet gezien, moet dit raamwerk nog even nabehandelen. Consider it done... :mrgreen:
Vwb de folie; die laag kan ik er niet af halen omdat dit de print zijde is, en ik denk niet dat de inkt op een glad stuk folie blijft zitten...
Voor glas/ramen wat heel moet zijn natuurlijk wel (zoals gezegd heb ik voor het kapotte ramen microskoop glas gebruikt; pas op je vingers! :shock: :mrgreen: )

@Bernard; voor baksteen kleur heb ik Vallejo 818 Red Leather ( :shock: ) gebruikt! Is wat sterk 'onbehandelt'. Na verweren gaat dit weg. Andere bakstenen in zeer dunne washes in verschillende kleuren (grijs, ocker, rood etc.) gegeven voor meer varriatie.

Gr Erik
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 10 aug 2016 10:00

Hi Bert,

OK merci voor de toelichting/verklaring. Ik vind het niet storend, meeste glas in lood is vaak toch gebrand glas en daarmee niet strak en helder. @ Erik: geen dank. Dat mikroscoopglas, is dat zo te koop in gangbare formaten?

Mvg,

Vincent
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 11 aug 2016 19:17

Hi Vincent;

Eerlijk gezegd heb ik geen idee of mikroskoopglas in verschillende maten voorkomt. Denk het wel, maar eignlijk maakt dit niet zo veel uit want het gaat toch kapot :!: :mrgreen: :twisted:
Voor glas voor een heel venster zou ik idd ook folie of id gebruiken.

Gr Erik
MARCEL ZWARTS

Bericht door MARCEL ZWARTS » 21 aug 2016 13:48

Hij wordt mooi Erik.

Ga zo door

Marcel :D
Op dit moment bezig met een 1/16 Tiger I van s.Pz.Kp. Hummel, 1/16 StuH. III Ausf G. StuG.BriG.280
Gaat ook langzaam verder met de Jagdpanzer IV/L48 in Arnhem en een Matilda Mk.II in de woestijn, Engelse Mark VI B en een Skoda Kubelwagen van de 10.SS-Panzer-Division.
In de koelkast staan de YP408 Co, 1/16 Tiger II van s.Pz.Abt.506, een diorama met een 17-pounder en een Universial Carrier in Arnhem west en een Opel Blitz 4x4.
Wil graag bouwen.
Humber Mk.IV van de SS-Pz.AA.9 op de Arnhemse brug met een 2cm Flak 38, Sd.Kfz.250 Ausf.A en een Sd.Kfz.232 Acht RAD.
Een Sturmgeschüt III Ausf.G van Sturmgeschütz-Artillerie-Brigade 667 in combinatie met een Churchill tank in de regen.
Plaats reactie