Het Britse M5 Half-Track tussendoor project 29-10-2015 Done

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

MARCEL ZWARTS

Re: Het Britse M5 Half-Track tussendoor project 24-03-2015

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 14 jun, 2015 20:57

Zo de basiskleuren zitten er op. Nu kan ik beginnen met het verweren. Eigenlijk had ik de Roger volgorde willen aanhouden maar het was zo’n klus om het het model een beetje strak te krijgen zodat ik toch weer in de oude modus viel.
De uitrusting die ik van Leon heb gekregen zal ik komende weken ook een plaatsje geven. Ook moet ik de ramen nog maken en uitvogelen of het gereedschap geschilderd was of niet.

Tot een volgende keer

Marcel :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Op dit moment bezig met een Engelse Mark VI B (Bouwgroep Alkmaar), een diorama met een 17-pounder en een Universial Carrier in Arnhem west, en een Skoda Kubelwagen van de 10.SS-Panzer-Division
Gaat ook langzaam verder met de Jagdpanzer IV/L48 in Arnhem en een Matilda Mk.II in de woestijn.
In de koelkast staan de YP408 Co, 1/16 Tiger II van s.Pz.Abt.506, 1/16 Tiger I van s.Pz.Kp. Hummel en een Opel Blitz 4x4.
Wil graag bouwen.
Humber Mk.IV van de SS-Pz.AA.9 op de Arnhemse brug met een 2cm Flak 38, Sd.Kfz.250 Ausf.A en een Sd.Kfz.232 Acht RAD.
Een Sturmgeschüt III Ausf.G van Sturmgeschütz-Artillerie-Brigade 667 in combinatie met een Churchill tank in de regen.

Ron van Wiggen

Re: Het Britse M5 Half-Track tussendoor project 14-06-2015

Berichtdoor Ron van Wiggen » 15 jun, 2015 19:59

So far so good.
Wat ik zie, bevalt me!
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/

MARCEL ZWARTS

Re: Het Britse M5 Half-Track tussendoor project 14-06-2015

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 29 okt, 2015 11:00

Wat een kleine klus tussendoor had moeten worden heeft bijna een jaar geduurd. :? Het is uiteindelijk een redelijke weergave geworden van de door de Britten gebruikte M5 Half-track. Wat ik niet moet vergeten is dat het een experimenteel project was en dat heeft meer ups en downs dan ik verwacht had. Ik geloof dat Marcel v.H. en Marcel Z. redelijk veel geleerd hebben met dit project. Het 3-D Printing systeem heeft veel mogelijkheden maar heeft ook nog beperkingen.
Als ik de M5 nog een keer zou bouwen wordt de aanpak geheel anders. De 3-D onderdelen zouden dan eerst ont framed, ontvet, geprimed en geplamuurd worden voordat ik aan de bouw zou beginnen. Op die manier kunnen de oneffenheden die ontstaan zijn bij het printen makkelijker bereikt worden met de schuurmiddelen.

Qua figuren in combinatie met waterbasis verven van Vallejo en andere merken ben aan het leren bij vriend Peter. Ook dit moet nog veel beter maar dat gaat wel goed komen. Voor de olieverf optie moet ik nog steeds een keer afreizen naar het zuiden maar ook dat gaat ook wel goed komen. :mrgreen:

En dan als laatste, sorry Leon. Je had me mooi wat spulletjes toe gestuurd maar ze zijn niet gebruikt. De tijd duurde en duurde en de Marcels hebben besloten om geen uitrusting in het voertuig te plaatsen. Dit hoofdzakelijk om tijd te sparen. :oops:

De foto’s zijn even snel gemaakt met de I-Pad van mijn vrouw en zijn daarom niet van de hoogste kwaliteit. Vermoedelijk maakt Marcel v.H. wel even een paar beter foto’s als eind melding voor dit topic.
Op naar de volgende klus.

Groet

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Op dit moment bezig met een Engelse Mark VI B (Bouwgroep Alkmaar), een diorama met een 17-pounder en een Universial Carrier in Arnhem west, en een Skoda Kubelwagen van de 10.SS-Panzer-Division
Gaat ook langzaam verder met de Jagdpanzer IV/L48 in Arnhem en een Matilda Mk.II in de woestijn.
In de koelkast staan de YP408 Co, 1/16 Tiger II van s.Pz.Abt.506, 1/16 Tiger I van s.Pz.Kp. Hummel en een Opel Blitz 4x4.
Wil graag bouwen.
Humber Mk.IV van de SS-Pz.AA.9 op de Arnhemse brug met een 2cm Flak 38, Sd.Kfz.250 Ausf.A en een Sd.Kfz.232 Acht RAD.
Een Sturmgeschüt III Ausf.G van Sturmgeschütz-Artillerie-Brigade 667 in combinatie met een Churchill tank in de regen.

Ron van Wiggen

Re: Het Britse M5 Half-Track tussendoor project 29-10-2015 D

Berichtdoor Ron van Wiggen » 29 okt, 2015 11:41

Nu ja, ik vind het eindresultaat geenszins verkeerd, in ogenschouw nemend wat een enorme leercurve dit projekt voor allen geweest blijkt te zijn.
Integendeel, ik hoop dat er zeker een vervolg op komt, gezien het enorme potentieel van een M5 in de 1/35 schaal.
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/

leon Hassing

Berichtdoor leon Hassing » 29 okt, 2015 21:14

Hey marcel,

Het is mooie geworden hoor, maar wel een beetje kaal :wink:
Heb je de kleur veranderd sinds je laatste post?
Ik vindt deze kleur beter dan de vorige, of komt dat door de belichting?
Je hebt er een strak geheel van weten te maken.

Het is duidelijk dat er met 3D printen mooie dingen gemaakt kunnen worden.

Groeten
Leon

roger hurkmans

Berichtdoor roger hurkmans » 29 okt, 2015 21:28

Hoi Marcel,

Eindresultaat ziet er netjes verzorgd uit! Het groen van de M5 had echter wat mij betreft wat meer diepte mogen hebben! Dit kan bijvoorbeeld door het aanbrengen van pinwashes en highlights.Hierdoor komt het voertuig meer tot leven en krijg je meer contrast!Dit zijn geen fashion technieken maar is puur om het voertuig wat interessanter te laten ogen en,door contrast verschil lijkt het voertuig bovendien groter!

En je weet het Marcel,je bent nog steeds van harte welkom! :wink:

Groet,

Roger

Jos van Hooff

Berichtdoor Jos van Hooff » 30 okt, 2015 0:26

Hoi Marcel,

We hebben de voortgang van dit model in de bouwgroep kunnen volgen. Ik moet zeggen dat de foto's niet helemaal recht doen aan het model.
"Live" maakt het meer indruk. Is een mooi model geworden.

Groet

Jos
"A lot of guys went and a lot of guys never came back. And those who came back weren't the same anymore"

MARCEL ZWARTS

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 30 okt, 2015 8:47

Of je me wil geloven of niet Roger, het zit er allemaal op.

Als eerste is het model geprepaint, een Pin Wash, dry gebrushed, met olie verf gefade en als laatste regen strepen aangebracht echter…..
Tijdens de bouw kreeg ik een prachtig boek in handen over de U.S. Half-tracks gepubliceerd door Ampersand. In dit boek stond een prachtige foto van een Britse M5A1 in Nijmegen. Wat mij bij deze foto opviel is dat het gehele voertuig onder de stof zat. Dit moest dus ook bij onze M5 dacht ik en vrolijk begon ik te spuiten met Buff van Tamiya. Dit ging totaal niet zoals het had gemoeten en normaal gesproken had ik na deze fout het gehele model kaal gehaald. :oops: Echter dit zou veel te veel tijd kosten en de 3D onderdelen waren in het begin al een dergelijk procedé ondergaan en ik had het vermoeden dat nog een keer deze handeling niet ten goede zou komen. In live zie je nog wel het een en ander door de stof heen maar veel is verdwenen.
Dat is ook de reden dat ik bij de foto’s schrijf dat het een redelijke weergave is geworden.
Ook de fotografische kwaliteit van een IPad is niet echt indrukwekkend maar het werkt zo lekker snel. :? Hopelijk komen er in dit topic een paar foto’s van Marcel v.H. want die doet dat 100% beter. :mrgreen:

Als ik nu een M5 zou bouwen die actief was in Nijmegen zou ik:
De Dragon 6332 M3A1 gebruiken.
De ombouwsets voor een M5A1 bestellen.
Deze sets eerst plamuren en strak trekken alvorens te gaan bouwen.
Veel tijd steken in het plaatsen van de uitrusting, want ze hingen helemaal vol.
De bak vol stopen met figuren.
Zorgen dat de kleuren beter tot zijn recht komen.

Eigenlijk heb ik daar wel veel zin in maar ja, er zijn nog zoveel dromen. Wat ook niet vergeten moet worden is dat dit een demo model is voor Marcel v.H. zijn winkel. Op deze kale wijze is alles redelijk goed zichtbaar wat zeker niet het geval zou zijn als ik hem voor me zelf had gebouwd. Zo vind ik de standaard M5 het mooiste met een complete huif maar dan zie je niets meer van de binnen zijde en dat was niet de bedoeling.

Zo nu even een lekkere simpele klus, de 222 en verder met de takjes. :wink:

Groet

P.S.
Roger heb je ergens eind januari of februari een beetje tijd?
Wil graag bouwen.

bernard van laar

Berichtdoor bernard van laar » 30 okt, 2015 10:35

Hoi Marcel,

Ik wou even zeggen dat ik jou M5 Half Track erg mooi uitvind zien qua kleur en details. Ik zie graag dat er mooi engels spul word gebouwd i.p.v al dat Amerikaans

gr bernard

PietvanHees
Contacteer:

Berichtdoor PietvanHees » 1 nov, 2015 10:35

Marcel, hij is adembenemend correct, strak en mooi!

Ik heb in de "drybrushtijd" met monogram spatborden en veel gevloek ooit een M9 gebouwd. Die zit inderdaad vol met spullen, maar daarmee valt de grote hoeveelheid verbouwing bijna weg.

Afbeelding
Afbeelding

De Amerikaanse halfrupsen had ik eigenlijk af, maar dit is wel heel verleidelijk!
groetjes,

Piet
_________
A piece of Famo a day, keeps the docter away....

bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor bert lindeboom » 1 nov, 2015 12:50

Ha Piet,

Revell is dit jaar begonnen met heruitbrengen van de monogram halftracks,als je de foto's vergelijkt van die van marcel en jou zie je dat de monogram cabine een mix is van de white en de inter,de monogram heeft de kijksleuven in zijluikjes en voorruit klep van een white maar de deuren van een Inter,accu-bak is weer White,maar als basis is het een aardige start.Voordeel van de kit van Marcel von Hobe is dat je het hele pakket aan verschillen in 1 keer hebt,want de cabine is in detail slechts het puntje van de ijsberg wat in de tread over de ontwikkeling van dit model wel duidelijk is geworden,

groeten,bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 12 nov, 2015 2:04

@ Marcel

MARCEL ZWARTS schreef: Afbeelding

Je hebt er een erg mooi en rustig geheel van gemaakt ; mooie voertuigkleuren en mooi afgewerkte figuren :!:

@ Piet :

Afbeelding

Als ik het goed heb begrepen, is dit jouw productie van weleer. Van wanneer is ie ?
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

PietvanHees
Contacteer:

Berichtdoor PietvanHees » 30 nov, 2015 17:11

Poeh,

Ergens 2007 afgewerkt, maar gestart zeker 10 jaar eerder.
groetjes,

Piet
_________
A piece of Famo a day, keeps the docter away....

MARCEL ZWARTS

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 7 dec, 2015 11:00

Zo hoort een Engelse Half-Track er inderdaad uit te zien Piet.

lekker vol met rotzooi maar dat had nog veel meer tijd gekost zoals al geschreven.

Groet

P.S. Nog bedankt voor je info over de AHS Piet. :D
Wil graag bouwen.

marcel von hobe
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Berichtdoor marcel von hobe » 11 dec, 2015 18:47

Zoals Marcel al beloofde heb ik nog wat foto's gemaakt van ons M5 Halftrack projectje. Di wilde ik jullie niet onthouden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marcel
Pas wanneer je verhuist weet je of je bouwer of verzamelaar bent!

MARCEL ZWARTS

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 6 jan, 2016 8:39

Het zijn mooie foto's geworden Marcel.

Daar kan ik nog wat van leren. :oops: Vooral de foto's met achtergrond zien er goed uit.

Op naar het volgende 3D project.........iets simpeler hoop ik. :wink:

Alleen je mist je 3D in Scale logo bij de laatste foto.

Groet

Wil graag bouwen.

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 6 jan, 2016 10:20

Is heel erg mooi geworden en leuke simpele setting. Deze gaat toch wel mee naar het Twenot jubileum!

Gr.JW
Afbeelding

MARCEL ZWARTS

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 6 jan, 2016 10:29

Dat is aan Marcel v.H. J.W.

Maar je hebt gelijk, dit was een echt Twenot project. Het hoort dus op deze top show thuis.

Groet

Wil graag bouwen.

roger hurkmans

Berichtdoor roger hurkmans » 7 jan, 2016 21:45

Beste Marcel&Marcel

Op deze foto's ziet de de M5 er al een stuk beter uit! Eindresultaat qua detail van het voertuig is perfect,schilderwerk van het voertuig ook,het enigste waar ik nog steeds een beetje moeite heb is het staande figuurtje.Deze komt wat stijf over!..of had ik dat al eerder hier op de topic vermeld :roll:

Hoe dan ook een leuk diootje! :wink:

Groet,

Roger

MARCEL ZWARTS

Re: Het Britse M5 Half-Track tussendoor project 29-10-2015 Done

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 29 mei, 2017 7:47

Kijk,

Marcel en Marcel op de cover van het Military Modelling magazine.

Nu gaat het helemaal goed komen met al die opdrachten en kan Marcel v.H. lekker vroeg met pensioen. :mrgreen:

En nog steeds heeft Dragon het light nog niet gezien. Rare jongens daar in Azie.

Groetjes

Marcel Z. :D
Bijlagen
mm201706_p001_285.jpg
mm201706_p001_285.jpg (108.42 KiB) 1068 keer bekeken
Wil graag bouwen.

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”