M9A1 en Britse M14 halftrack in 1:72

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Jakko Westerbeke, Richard Polderman, Jan Peters

Plaats reactie
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

M9A1 en Britse M14 halftrack in 1:72

Bericht door Jakko Westerbeke » 22 aug 2014 18:31

De bakken voor de halftracks die ik getekend had heb ik ondertussen by Shapeways besteld en binnengekregen.

M9A1-bak:

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de wand van de opbergkisten te dun gemaakt, bleek toen ik ze thuiskreeg: ik ben van de minimale dikte uitgegaan, maar het materiaal is te buigbaar om hier goed in vorm te blijven, zoals bij de kist aan de linkerkant te zien is. Gelukkig komt de stoel van de bestuurder daar tegenaan, dus wordt hij vanzelf naar achteren gedrukt tot hij verticaal is, en zie je er dan als het goed is niks meer van.

M14-bak:

Afbeelding
Afbeelding

En hier allebei even zonder lijm in elkaar gezet met een paar onderdelen van de Plastic Soldier Company M5 waarvoor ze bedoeld zijn, om te laten zien hoe het in elkaar past:

Afbeelding
Afbeelding

Hiervoor was het nodig om de normale M5-achterbak af te zagen zodat alleen de cabinevloer overblijft, en voor de M14 nog wat meer te verwijderen aan de cabinevloer en het chassis, waarna alles wonder boven wonder perfect bleek te passen.

Ik heb één M9A1 en twee M14's besteld, en heb ondertussen één M14 al gebouwd, met dit resultaat:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Omdat de M14 eigenlijk een luchtafweervoertuig was, dat de Britten ombouwden tot troepenvervoerder en vrachtvoertuig is de horizontale naad aan de zijkant nodig om de neerklapbare zijkanten weer te geven. Dit is ook waarom de achterkant ingekort is: daar zat een heel kort stukje „dak” met ook een neerklapbaar paneel; de M14 had geen achterdeur, maar de Engelsen zetten die er vaak wel in, waarbij ze dat stukje dak en het paneel weghaalden. Ook heb ik het rechterachterlicht opgevuld en lager opnieuw gemaakt omdat dat bij de M14 lager zat dan op andere halftracks vanwege een grote kist die in de luchtafweeruitvoering achterop het voertuig zat.

De putty op het model is omdat Plastic Soldier kort door de bocht gegaan is en hun model van de M3 aangepast heeft naar een M5 door alleen de spatborden en de achterste hoeken van de romp aan te passen, waarbij ze vergeten zijn/over het hoofd gezien hebben/dachten dat niemand het op ging vallen dat op de M5 de kleppen voor de kijkgaten aan de binnenkant zitten, de voordeuren een schuine onderhoek hebben en er geen verticale naad op de zijkanten zit.
Peter Vierhout
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: M9A1 en Britse M14 halftrack in 1:72

Bericht door Peter Vierhout » 22 aug 2014 20:24

Ziet er leuk uit Jakko, ben benieuwd naar het verf jasje 8)

Enig idee of jouw 3D-werk nog bij andere kits te gebruiken is, desnoods met aangepaste maten ?!?

Groet,
Peter.
A je to !!
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 23 aug 2014 09:26

Ik vraag me vooral af of verf überhaupt wel enigszins op dat plastic houdt …

Of de onderdelen ook in een ander model passen vraag ik me af, want ze zijn gemaakt naar de maten van de bak van het PSC-model. Nu is dat volgens mij redelijk nauwkeurig qua buitenafmetingen, maar de wanden zijn best dik dus ik denk dat voor andere modellen deze bak te smal en te kort gaat zijn. Wat wel mogelijk moet zijn, is het aanpassen van de tekening zodat het uitgeprinte onderdeel voor een ander model geschikt is, maar om dat te doen zou ik zo’n model moeten hebben om op te meten.
Bas Slaats
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Bericht door Bas Slaats » 23 aug 2014 22:51

Interessante optie. Vanwaar de keuze voor PSC als donor? Mag ik dit doorkoppen naar de Braille forum op M-L, denk dat er wel meer mensen dit willen toepassen.

gr Bas
"Perfect is the enemy of done"
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 24 aug 2014 10:04

Bas Slaats schreef:Vanwaar de keuze voor PSC als donor?
Omdat dit voor wargamesmodellen is, en ik daarvoor al meer PSC M5’s heb. Het detail op de geprinte modellen (vooral de M9A1) had dan ook beter gekund, ware het niet dat het dan uit de toon zou vallen bij die andere, zodat ik ervoor gekozen heb om hetzelfde niveau van detail aan te houden.
Bas Slaats schreef:Mag ik dit doorkoppen naar de Braille forum op M-L, denk dat er wel meer mensen dit willen toepassen.
Ik houd je niet tegen :) Ik ben trouwens van plan om deze modellen via Shapeways ook te koop aan te bieden voor andere mensen (tegen kostprijs, ik hoef er niks aan te verdienen) maar dan wil ik eerst wat foto’s van m'n gebouwde modellen hebben om erbij te zetten.

Hè, het valt me nu op één van de foto’s hierboven opeens op dat er een steunbalkje van de linkerbank half afgebroken is. Hopelijk zit dat niet vastgelijmd, zodat ik het nog kan repareren.
Laatst gewijzigd door Jakko Westerbeke op 24 aug 2014 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Marc Koppelman

Bericht door Marc Koppelman » 24 aug 2014 17:30

Leuk gedaan Jakko, dit brengt een klein en simpel model helemaal tot leven.

Groeten,
Marc
"NI!"
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 27 aug 2014 18:20

En dat is drie:

Afbeelding

Op alledrie heb ik nu ook de kast voor de accu gemaakt op de rechter treeplank, want die ontbreekt ook op het PSC-model. Het is niet meer dan een stukje resinafval van de juiste dikte dat ik op maat gezaagd heb — en minder moeite dan alles netjes recht uit plastic plaat maken :) Wel wat lastiger was het wegsnijden van het gereedschap dat op die plek gegoten is, omdat PSC de rechterkant gewoon als spiegelbeeld van de linker gemaakt heeft.

De M9A1, met wat aangepaste mijnenrekken aan de zijkanten, om de mijnen kwijt te raken die er voor een Brits voertuig niet op horen te zitten maar die PSC er wel ingegoten heeft:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De mitrailleuraffuit en de poot eronder zitten trouwens nog los (net als de hele motorkap-met-voorruit), want anders wordt schilderen wel wat moeilijk.

De M14, nu met de neerklapbare achterplaat (dit is het andere model dan wat op de foto’s in m’n eerdere bericht staat):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door bert lindeboom » 09 nov 2014 20:33

wil toch even opmerken dat alle drie de halftracks de zijkant hebben van een M14 gezien de horizontale naad met de 4 scharnieren.In dit verband ook vermeldenswaardig dat de good-old M3 halftrack van Airfix in feite ook een international M14 is maar verkocht wordt als amerikaanse M3,

groeten,bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl
Eric Sikkema

Bericht door Eric Sikkema » 10 nov 2014 17:23

bert lindeboom schreef:wil toch even opmerken dat alle drie de halftracks de zijkant hebben van een M14 gezien de horizontale naad met de 4 scharnieren.In dit verband ook vermeldenswaardig dat de good-old M3 halftrack van Airfix in feite ook een international M14 is maar verkocht wordt als amerikaanse M3,

groeten,bert
Bert.....niet muggeziften....
Ik vindt dit soort iniatieven juist heel leuk.
En wat maakt het nu uit om over als het om deze schaal gaat te gaan MIERENn****n over een lasnaadje of scharniertje...

Zoals in sommige frases aangegeven : Het "echte "accurate origineel ligt ( lag ) op het slagveld.
Afbeelding

Door het juiste te doen, vreest gij niemand.
bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door bert lindeboom » 10 nov 2014 18:04

Ha Eric,
dit hoort niet thuis in de catagorie muggeziften omdat de duidelijk zichtbare scharnieren juist duidelijk maken dat het om een m14 gaat en niet om een M5 of M9.
jakko laat zien dat hij deze verschillen in zijn modellen meeneemt omdat hij nog een specifiek kenmerk van een m14 op 1 van de modellen aanbrengt dus leek het mij alleszins op zijn plaats hierop te wijzen.Ik weet dat jij modelbouwt zonder enig hinder van wat voor historisch besef of plaats in de geschiedenis dan ook puur om lekker te bouwen en mooie aanschouwelijke plaatjes te maken ,best,dat is jou ding en dit de mijne,ik respecteer wat jij doet en deze opmerking vind ik in deze niet op zijn plek,

groeten,bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl
bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door bert lindeboom » 15 nov 2014 22:02

Ha jakko,

kwam dit tegen: http://models.plasticwarriors.org/pdf/7 ... 20Body.pdf,

thanx

groeten ,bert

<"Cookie's"verwijderen>

www.19afdva.nl
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 07 dec 2014 19:30

bert lindeboom schreef:wil toch even opmerken dat alle drie de halftracks de zijkant hebben van een M14 gezien de horizontale naad met de 4 scharnieren.
Ik zie dit nu pas, een maand later, vandaar m’n erg late reactie … maar de modellen hebben níét alledrie een horizontale naad: alleen op de M14's heb ik die aangebracht, op het model van de M9 niet. Wel zitten er daar vier dingetjes die inderdaad verdacht veel op de scharnieren van de M14 lijken, en die zitten al op het originele model van Plastic Soldier Company. Ik weet alleen niet goed meer waarom ik die heb laten zitten op de M9A1. Waarschijnlijk heb ik ze over het hoofd gezien bij het bouwen — wat wel een beetje gek is want bij de M14’s zitten ze precies goed om voor scharnieren door te gaan.
bert lindeboom schreef:kwam dit tegen: http://models.plasticwarriors.org/pdf/7 ... 20Body.pdf
Kijk eens op bladzijde 4 daarvan, onderaan de rechterkolom net boven de foto … :)
bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door bert lindeboom » 07 dec 2014 20:13

Ha Jakko,

kon dat zeer waarderen,vandaar mijn thanx,vond overigens een foto van een canadese M14 van een beetje bovenaf,stuur die eerstdaags nog wel naar je toe,

groeten,bert

<"Cookie's"verwijderen>

www.19afdva.nl
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 08 dec 2014 10:30

Ere wie ere toekomt :) En een extra foto zou mooi zijn, ondanks dat ik m’n modellen al afheb. Trouwens over foto’s gesproken: heb je toevallig al tijd gehad om die van de Loyd Carrier te scannen?
Plaats reactie