Bronco H39 updaten... met 'n 3D printer

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Jakko Westerbeke, Richard Polderman, Jan Peters

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: Bronco H39 updaten... met 'n 3D printer

Bericht door Niels Henkemans » 05 nov 2013 20:00

Badkuip is ook geprint: 3 losse vloerplaten, twee zijwanden en een voor en achterkant. Die heb ik al eerder getest, maar eigenlijk is dat een formaliteit als je alles goed ontwerpt. Een deel is trouwens in de (witte) primer gezet, vooral omdat het tijdens beurzen handiger is om alle details te laten zien. Verder heb ik hier nog Masterclub bouten gebruikt. Waarom? Omdat het kan 8)
Met de kleinere onderdelen in het interieur loop je meer risico dat je iets over het hoofd ziet. Maar omdat ik alles samen ontwerp (dus als een complete tank) en het daarna pas de onderdelen op een sprue plaatst heb je genoeg momenten om te checken op fouten. Haast is je grootste vijand.
In m'n koepel paste alles eigenlijk ook in één keer. Een paar onderdeeltjes hadden 0,05mm minder dik gekund om het wat soepeler te laten bewegen maar dat zijn details.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944
Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Bericht door Johannes Haspels » 05 nov 2013 20:07

0,05mm dikker ? ...is dat dan -zelfs op 1/35- echt nog een issue :?:
Niels Henkemans schreef: ... Verder heb ik hier nog Masterclub bouten gebruikt ...
Hiervan heb ik de WO-1-figuren al gespot en die zien er goed uit. Kun e een close-up maken van de bouten ? ... ik kan ze niet spotten !
Die MC-figuren zien er trouwens verdomd goed uit en wil ik gaan gebruiken voor een WO-1-diorama, maar dat zal nog wel even wat tijd nemen ...

groet
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 05 nov 2013 20:14

Uhm ja, 0,05mm maakt verschil, maar mogelijk zegt dat meer over mij dan over de modellen :lol: Qua dikte kan je je misschien wel voorstellen dat 0,3mm vs 0,4mm verschil maakt. Dan zie je het ook als je op 0,35mm gaat zitten. Daar teken ik ook bewust op.

En als het gaat om bewegende delen is 0,05mm als tussenruimte wel zo verstandig. Hoeft het niet te bewegen dan is 'zuigend' geen probleem.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944
Danny Jeurissen

Bericht door Danny Jeurissen » 06 nov 2013 09:33

Zo geweldig interessant om dit allemaal te kunnen volgen,maar toch heb ik hierover misschien een gekke vraag kan je op deze basis figuren printen :?:
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 06 nov 2013 11:03

Hallo Danny, dat kan inderdaad maar in verhouding zullen er met dat soort vormen veel nabewerkingen nodig zijn.
MARCEL ZWARTS

Bericht door MARCEL ZWARTS » 26 jan 2014 09:04

Hoi allen,

Meester Niels heeft Japan bereikt. :D
Ik kreeg gisteren het nieuwe Armour Modelling Magazine binnen en tot mijn blijde verrassing stond er op pagina twee (ja dat is voor ons op de op een na laatste pagina) een pagina groot artikel over Niels zijn H39.

Leuk Niels, ik denk dat je nu helemaal gaat binnen lopen door de mega verkopen wereldwijd. :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Trouwens ik ben ook voorzichtig begonnen met het tekenen middels de handleiding van Niels maar ben er nog niet. Het is een mooie klus voor op het werk in de rustige momenten. Zoals al geschreven is de omschakeling van 2D AutoCAD naar het nieuwe programma lastig in mijn hoofd. Op dit moment probeer ik uit te vogelen hoe dat nu pressies werkt met het uit snijden van delen uit een getekend onderwerp. Komende week zal ik daar wel weer even tijd voor hebben.

Niels succes met je verdere vorderingen en ik zal zeker een klant zijn voor je Lorraine. Scheelt mij weer een hoop werk van van binnen ben ik toch een beetje lui. :oops:

Gegroet

Marcel
Op dit moment bezig met een 1/16 Tiger I van s.Pz.Kp. Hummel, Engelse Mark VI B (Bouwgroep Alkmaar) en een Skoda Kubelwagen van de 10.SS-Panzer-Division
Gaat ook langzaam verder met de Jagdpanzer IV/L48 in Arnhem en een Matilda Mk.II in de woestijn.
In de koelkast staan de YP408 Co, 1/16 Tiger II van s.Pz.Abt.506, een diorama met een 17-pounder en een Universial Carrier in Arnhem west en een Opel Blitz 4x4.
Wil graag bouwen.
Humber Mk.IV van de SS-Pz.AA.9 op de Arnhemse brug met een 2cm Flak 38, Sd.Kfz.250 Ausf.A en een Sd.Kfz.232 Acht RAD.
Een Sturmgeschüt III Ausf.G van Sturmgeschütz-Artillerie-Brigade 667 in combinatie met een Churchill tank in de regen.
Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Timo de Porto » 26 jan 2014 16:32

altijd leuk zo'n artikel! vooral als je naam erbij staat, is mij ook zowaar gelukt, alleen dan in een modelspoorblad met....een resin botter, hoe krijg je t voor elkaar... ik ben trouwens bezig met de bronco h39, ben nu vooral druk met een zittende bestuurder die er eigenlijk niet echt goed in past, maar wat een flutkit is het zeg, zelfs 3d geprinte onderdelen gaan em niet verbeteren, hij wordt zoals ie wordt, en verder....

misschien waag ik me eens aan het tekenen, de basis is er wel in de vorm van solid edge en autocad, maar een onderwerp, dat soort dingen valt niet mee...
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 28 jan 2014 14:18

Bedankt voor het plaatsen Marcel, leuk om te zien hoe het artikel geworden is. Heb prima contact gehad met de mensen van het blad en het is natuurlijk altijd mooi als je benaderd wordt omdat je werk is opgevallen.
Hoop dat heel binnenkort de complete kit 100% af is. Kan ik me daarna op de Lorraine gaan richten.

Aarzel niet als je met vragen over SK zit. Een 'Prt Scr' om duidelijk te maken wat je wil is vaak al genoeg om wat gerichte tips te kunnen geven.

Niels
MARCEL ZWARTS

Bericht door MARCEL ZWARTS » 29 jan 2014 19:42

Ja dat ging vroeger veel moeilijker met die Japanners van dat mooie magazine Niels.

Ik hoorde ook van Roger dat het contact tegenwoordig prima gaat. Er staat dan ook een mooi artikel van hem in het blad wat uiteraard onleesbaar is.

Ik heb dat in een ver verleden ook geprobeerd maar verder dan twee foto's in de lezersrubriek kwam ik niet. Was blijkbaar nog niet goed genoeg. :oops:

Ik zal bij je terug komen met de vragen als ik je gehele handleiding heb door geworsteld. Ik wil niet op voorhand vragen stellen omdat ik het nog niet goed heb gelezen maar ik kom terug want dit is een te mooie optie om niet te gebruiken.

Groetjes

Marcel :D
Op dit moment bezig met een 1/16 Tiger I van s.Pz.Kp. Hummel, Engelse Mark VI B (Bouwgroep Alkmaar) en een Skoda Kubelwagen van de 10.SS-Panzer-Division
Gaat ook langzaam verder met de Jagdpanzer IV/L48 in Arnhem en een Matilda Mk.II in de woestijn.
In de koelkast staan de YP408 Co, 1/16 Tiger II van s.Pz.Abt.506, een diorama met een 17-pounder en een Universial Carrier in Arnhem west en een Opel Blitz 4x4.
Wil graag bouwen.
Humber Mk.IV van de SS-Pz.AA.9 op de Arnhemse brug met een 2cm Flak 38, Sd.Kfz.250 Ausf.A en een Sd.Kfz.232 Acht RAD.
Een Sturmgeschüt III Ausf.G van Sturmgeschütz-Artillerie-Brigade 667 in combinatie met een Churchill tank in de regen.
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 30 jan 2014 21:45

Mooi artikel Niels,ik heb het met aandacht gelezen..van achter naar voren uiteraard :D .De uitgever van Armour Modelling spreekt engels,veel Japanners kunnen dit nl nog steeds niet.Armour Modelling is naar mijn mening het leukste magazine wat er op modelbouw gebied ondanks dat je er geen letter van kunt lezen.Het is mooi om te zien hoe met name de Japanse modelbouwers hun kunsten laten zien.
Dat 3D printen werkt trouwens perfect,Ik heb van Eelke Warrink deze week een printwerkje ontvangen en vind het knap hoe strak het er uit ziet.

succes met de afwerking van je H39

Groet,

Roger
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 15 mar 2014 16:35

Om even te laten zien dat ik nog steeds vrolijk bezig ben zijn heir nog een paar nieuwe tekeningen. Misschien ook een inspiratiebron om zelf je tekenwerk weer op te pakken.

Mischien kennen jullie deze nog, uit de begin fase van het motor compartiment (2012).
Afbeelding

Hele motor moest ik on-hold zetten wegens gebrek aan info. Maar inmiddels kan ik weer verder 8-) En uiteraard ga ik dan weer volkomen over-the-top.

Licht roze geval is het grootse probleem op dit moment, de afdekking van de distrubutie ketting. Die ziet er duidelijk anders uit en zit ook vastgebout op de oliepan. Komt later wel. Als ik daar eindelijk plaatjes van weet te vinden :evil:
Afbeelding

Nog niet over-the-top? Inderdaad, dat begint nu....
Afbeelding

En ja, aan de binnenkant van de motot zit ook het nodige detail. Leuke is dat in 1:35 de belangrijkste mechanische onderdelen ook nog werken :mrgreen:
Afbeelding
Bas Slaats
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Bericht door Bas Slaats » 15 mar 2014 17:06

Zet er voor de zekerheid ook de koelkanalen maar in, kunststof kan namelijk niet zo goed tegen verbrandingswarmte, mocht er ooit een idioot zijn die hem wil laten bewegen. :mrgreen: het ziet er wederom weer schitterend uit, snel laten uitprinten!
"Perfect is the enemy of done"
Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Timo de Porto » 16 mar 2014 09:17

zal niet veel compressie hebben zo zonder zuigerveren en olieschraapveren...
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 16 mar 2014 13:54

Rustig afwachten Timo, rustig afwachten. :wink: Die veren zijn een mooi details en ik houd van mooie details 8)

In 3D tekenen moet je pas gaan detaileren als je tevreden bent met de basis. Details zitten bij aanpassingen vaak in de weg en in het gunstigste geval moet je ze daarna nogmaals aanbrengen.

Voor de mensen die nog steeds niet snappen dat het gewoon leuk is om het binnenste van zo'n motor ook te tekenen, is er nog een hele belangrijke reden om dat te doen:
a) door de losse onderdelen te tekenen leer je de (2D) tekeningen beter begrijpen, en dus ook waar alles hoort en hoe het samenwerkt. Daarnaast helpt het met de dimensionering, zeker van delen die je op de tekeningen (doorsnedes) niet kan zien omdat er iets in de weg zit. De nokkenas heeft bijvoorbeeld ruimte nodig en het was de vraag of dat aan de buitenkant zichtbaar zou zijn. Door dat ding te tekenen krijg je in iedergeval een indruk van mogelijkeden.
b) voor mensen zonder mechanische achtergrond is het ook een mooie manier om de techniek te begrijpen.
Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Timo de Porto » 16 mar 2014 17:36

och, ik bouw in m'n vrije tijd ford v6 motoren opnieuw op, revisie, cq tuning (kop bewerkingen), dan wel m'n eigen project met een hele dikke turbo erop, dan heb je zowiezo wel door hoe t werkt. ik denk dat de gemiddelde tankbouwer wel wat meer intresse heeft in het blik als een ander, maargoed, sommige dingen zul je toch echt moeten ervaren om te begrijpen hoe t werkt...

mijn h39 is trouwens op de tracks en de verf na af, wat een ko*s kit zeg, dr is erg weinig wat fatsoenlijk past. komt puntje bij paaltje past de neus niet lekker en ga zo maar door, en de tracks zijn in een kleur waarbij ik net niks zie, dus nog een x niet leuk... nog een paar uurtjes aan de tracks, dan gaat ie in de verf en de kast in, om nooit meer door mij gebouwd te worden.... zonde, want t is een leuk onderwerp en een schattig klein tankje!
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 29 mar 2014 20:15

Niet echt een onderdeel wat ik nodig heb voor m'n eigen (Duitse) Hotchkiss, maar omdat er nu eenmaal vraag naar was:
Afbeelding
Afbeelding

En zo is het naar de printer gegaan. De ring is bedoeld om m'n koepel ook te kunnen gebruiken met de HobbyBoss, Brach of Heller R35, voor de Hotchkiss heb je een andere ring nodig.
Afbeelding

En zo kwam het binnen:
Afbeelding
Afbeelding
Marcel du Long
Contacteer:

Bericht door Marcel du Long » 30 mar 2014 11:35

Wederom erg gaaf Niels.
En wat zijn die tandjes lekker in die ring. 8)

Marcel.
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 01 apr 2014 16:39

Fijn he. Krijg ik nog steeds een grijns van op m'n gezicht. :D

Heb vanavond (andere) nieuwe onderdelen bij me op de bouwavond. Foto's hier komen morgen. Cupola set is inmiddels op weg naar het buitenland, dus die heb ik helaas niet bij me.
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 04 apr 2014 13:49

Zo eindelijk weer eens nieuwe onderdelen die er toe doen. Deze sprue had ik al besteld voor de SMC, maar kwam te laat en was mislukt. :evil: Daarom heb ik die hier nooit laten zien, maar nu er een goede print is lijkt het me daar de hoogste tijd voor.

De sprue. De 'muffler' en onderdelen voor de fenders zijn natuurlijk rechts te zien. Het onsnappingsluik is daar ook.
Afbeelding
Afbeelding

Die onderdelen zijn kinderspel in vergelijking met de kleine onderdelen op de rest van de sprue. Links zijn onderdelen om de idler to verstellen en de bescherming voor het hoofd van de bestuurder. Met je kop tegen het stalen interieur van je tank
stoten is geen goed idee. De kleine 'cilinders' zijn de afdekkingen om bij de onderdelen diein de tank zitten te komen. In het midden (rechts dus) zijn de onderdelen voor de koplamp die omhaag en omlaag kan (volledig ingetrokken). Daarboven zijn de kijk sleuven die links en rechts van de bestuurder zitten te zien. En last-but-not-lest het luik van de bestuurder met een achterlijk aantal onderdelen.
Afbeelding

Paar close ups.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto van de onderkant van de sprue. Die heb ik toegevoegd om te laten zien wat er gebeurt als je een flauwe helling naar beneden laat wijzen en er dus was tegenaan komt. De standaard 'stepping' wordt behoorlijk versterkt en dit heeft dus aardig wat schuurwerk nodig. Eigenlijk wist ik al dat dit zou gebeuren maar ik koos ervoor de binnekant van het luik te beschermen omdat de details daar belangrijker en kwetsbaarder zijn. Het was helemaal handig geweest als ik het luik doormidden had gesneden en beide kanten naar boven had laten wijzen.
Afbeelding

Illustratie van het hitteschild rond de uitlaat. Aan elkaar geprint en mogelijk een plaats waar was tussen blijft zitten als Shapeways het nit goed schoonmaakt.
Afbeelding

Holle uitlaat. Niet nodig, maar scheelt materiaal en dus kosten.
Afbeelding

Sprue gaat mee naar Bevrijdende Vleugels op zondag. Misschien heb ik volgende week tijd om ze in elkaar te zetten.

Niels
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 25 apr 2014 20:48

Om het 3D gedeelte van het forum weer wat op gang te trekken zal ik daar de komende tijd wat meer gaan posten:

viewtopic.php?f=103&t=28326

Kan je nu al een nieuwe render van de complete Hotchkiss vinden en wat pioneer gereedschap.
Plaats reactie