1:16 BT-7 - update 09-10-2014

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Richard Polderman, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Marc van Etten

eelke warrink

1:16 BT-7 - update 09-10-2014

Bericht door eelke warrink » 26 apr, 2012 11:56

Dag iedereen,

Allereerst moet ik me verontschuldigen voor mijn lange afwezigheid hier. Ik ben onlangs verhuisd en dat bracht zoals gebruikelijk de nodige stress met zich mee. Inmiddels ben ik gesetteld en ben ik weer aan het plakken geslagen.

Zoals jullie misschien wel weten ben ik al jaren verliefd op de Russische BT-7. Van 2001 tot 2008 ben ik met tussenpozen bezig geweest met het bouwen van het 1:35 model van Eastern Express. Sindsdien zijn mijn vaardigheden zozeer gegroeid en heb ik zoveel referentiemateriaal verzameld dat ik eind 2010 besloot om er een te bouwen in schaal 1 op 16. Helemaal van scratch.

Het project heeft even stilgelegen, maar sinds een paar weken ben ik volop aan het bouwen. Het resultaat van mijn inspanningen zien jullie hieronder. Grote afwezige op de foto's is de romp; die wil ik laten lasersnijden, om er zeker van te zijn dat alles goed aansluit en helemaal haaks is. De kleine detailstukjes wil ik laten afgieten. Een vriend van mij is bezig met het maken van de wielen op de computer; ik wil ze laten printen en daarna afgieten. Over de rupsen ben ik nog niet uit.

Veel van wat je ziet is nog in aanbouw, maar het vordert allemaal gestaag. Alle commentaar welkom! :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door eelke warrink op 9 okt, 2014 21:21, 10 keer totaal gewijzigd.
roger hurkmans

Re: Mijn grootste modelbouwonderneming ooit - letterlijk

Bericht door roger hurkmans » 26 apr, 2012 12:02

Prachtig scratchwerk Eelke.

Ik mis alleen nog de haak die je had gemaakt!Dat is nl al een kunstwerkje apart :wink: .

Groeten,

Roger
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 26 apr, 2012 12:07

Hoi Eelke :D tof om je weer aan het bouwen te zien !

En waar je dan ook mee komt zeg... indrukwekkend project :shock: zéker eentje om te volgen.

Die rupsbanden, kun je die ook niet het best afgieten ? met resin of witmetaal ?

Veel plezier,

en een vrolijke grootschalige groet :D
Peter
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192
Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Bericht door Richard Cramer » 26 apr, 2012 12:12

Ha die Eelke,

Wanneer je deze over de eindstrep trekt stijgt mijn waardering voor je scratch-werk nog hoger...

Verzadigt zo'n project op gegeven moment niet? Wanneer ik voor mijzelf spreek dan merk ik dat ik op het einde van projecten de concentratie verlies. De laatste loodjes wegen letterlijk het zwaarst. Zal bij een project als dit misschien alleen nog maar meer zijn.

Wat betreft de tracks: één master maken en gieten van wit metaal of resin? Lijkt me niet de moeilijkste uitdaging die je hebt.

Keep them coming!

groeten, Richard.

edit: @ Peter: ik zie dat wij gelijktijdig op hetzelfde idee kwamen :D .
Laatst gewijzigd door Richard Cramer op 26 apr, 2012 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.
Martin Hiskemuller
Contacteer:

Bericht door Martin Hiskemuller » 26 apr, 2012 12:19

........sprakeloos :shock:

En jij maakt je zorgen over een 2cm buisje??? ik zie een perfect konische vorm op de toren die zo te zien uit maar twee delen bestaat...hoe maak je dat zo perfect??? toch niet uit laagjes opgebouwd?? Of heb je een evergreenstaafje afgeslepen op een boormachine? Ziet er super gaaf uit. Het model 1:35 is je voornaamste referentie qua maten en bouwvolgorde?

Goed werk man echt geweldig!
eelke warrink

Bericht door eelke warrink » 26 apr, 2012 14:47

Dank voor jullie commentaar! Roger: de haak die je denk ik bedoelt zie je achter de toeter op de foto met de kleine details. Peter, Richard: ik moet nog beslissen of ik de rupsen zelf ga bouwen of laat printen. Maar daarna zullen ze zeker afgegoten worden. Afgieten in metaal is geen gek idee, daar had ik nog niet aan gedacht.
Martin: de 2 cm buis is voor de binnenkant van de mantel, en omdat ik die wil laten afgieten wil ik een sterk stuk buis gebruiken. Bedoel je met die conische vorm de gepantserde plug onder de kijksleuf? Die heb ik gemaakt van een plastic cirkeltje, met daardoorheen gestoken een staafje van 1 mm dik en zo'n 3 mm lang, en de rest is opgevuld met milliput. Eenmaal hard heb ik hem eerst ruw bijgesneden en daarna in een pin vise geklemd en al ronddraaiend in vorm geschuurd.
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 26 apr, 2012 15:25

Dat is hem inderdaad :oops: Ik vond juist een close-up die je mij had toegestuurd erg fraai.Je kunt dan nl zien dat er ook een metaalstructuur op zit!

succes met de volgende stap van dit grote project :wink: .

Groeten,

Roger
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 26 apr, 2012 17:10

boah..... :shock:
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/
nick elias
Contacteer:

Bericht door nick elias » 26 apr, 2012 18:57

STIL :shock:
eelke warrink

Bericht door eelke warrink » 26 apr, 2012 21:10

Nog wat WIPjes en close-upjes voor de liefhebbers:

De toren voordat hij geskind werd. Hij zit eigenlijk heel primitief in elkaar, en dat is ook de reden dat ik geen luiken kan openzetten. Wie weet op een volgend 1:16 model?
Afbeelding

Om alles recht te krijgen deed mijn Distinctive Dutch Modeller Award goede dienst. Met dank aan de SMF! :mrgreen:
Afbeelding

Huidplaatjes erop...
Afbeelding

Speciaal voor Roger de wordingsgeschiedenis van de sleephaak:

De basis is van plastic card, met milliput. Met een stempeltje heb ik ronde uitsparingen gemaakt.
Afbeelding

Het ruwe resultaat laten uitharden...
Afbeelding

En dan bijschuren en Tamiya Surface Primer erop tamponeren. Nu moet ik alleen nog wat klinknagels van de juiste maat kopen.
Afbeelding

Bij gebrek aan de juiste maat buis of staaf heb ik de tuit van de toeter gemaakt van een drol Milliput:
Afbeelding

Close-up van de krik
Afbeelding

De DT is gemaakt van gesandwichte platen van verschillende dikte:
Afbeelding

De lamp heb met de hand gesneden en gedraaid uit een stuk resin:
Afbeelding

Het kleine lampje is gesneden uit een stuk doorzichtige sprue:
Afbeelding
Elco Elings
Contacteer:

Bericht door Elco Elings » 26 apr, 2012 21:14

Waanzinnig knap gemaakt Eelke, echt heel knap om dit vanuit het niets te maken :?:
Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Bas Hermsen » 27 apr, 2012 10:56

hahaha wat een project :mrgreen:

succes man!
Benjamin de Groot

Bericht door Benjamin de Groot » 27 apr, 2012 13:46

Het is werkelijk waar schitterend, Eelke. Goed om te zien dat het weer lukt om te bouwen. Ben zeer gecharmeerd van die sleephaak en de krik. Kijk erg uit naar de volgende update.

*right-click, save as*
Celebrating over a thousand posts of groveling and general internet pollution...
Arthur Hermans

Bericht door Arthur Hermans » 28 apr, 2012 6:20

Geweldig!
En wat een detail!
Ikzelf bouw op het moment een T-35 In 1:16. (radiografisch)
Afbeelding
http://www.battletanksnederland.nl/phpB ... 88&start=0
Gr,
Tuur.
Martin Hiskemuller
Contacteer:

Bericht door Martin Hiskemuller » 28 apr, 2012 7:07

Wow...ook gaaf bezig Arthur...
Mooi om te zien hoe "eenvoudig" alles is terug te brengen tot basisvormen en soms met een beetje sculpten of vijlen er een schittered sleephaakje uit voortkomt...
Ook die toren vind ik geweldig Eelke...hij is lekker stevig zo en door de evergreenafstandhouders krijg je perfecte maat. Je zou trouwens zonder veel stijfheid in te boeten die "tussenschijven" kunnen uitsnijden in het midden zodat er wel holle ruimte is; figuurtje in het torenluik en niemand ziet dat het interieur niet helemaal gedetaileerd is...
Supermooi gemaakt en voor ons uiterst leerzaam :idea: !
Hartelijk dank voor het delen! :D
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 28 apr, 2012 11:36

Kijk... zo is zo'n prijsje toch nog ergens goed voor. :mrgreen:

En dan schrijft 'ie dat 'ie klinknagels gaat kopen.... :shock:

Als René nu eens wat Sovjettankers sculpt in 1:16 en jullie dan samen de zaak in produktie nemen....
Zal vast verkopen!
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 28 apr, 2012 12:39

Mooi project Eelke :D Je scratchwerk is weer ouderwets strak.

Weet je al wie je de masters voor de wielen laat printen? 1:16 heeft als voordeel dat kleine oneffenheden minder opvallen dan op 1:35, maar zelfs op die schaal ben ik tevreden over m'n eigen 3D projectjes. Erg fijn om ingewikkelde vormen niet te hoeven scratchen 8)
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944
Erik van Mierlo
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Erik van Mierlo » 28 apr, 2012 18:14

Hoi Eelke,

Geweldig wat je hier laat zien, als vanouds. Ik wil hem erg graag een keer in het echt zien voordat de verf erop gaat!

Groet,

Erik
eelke warrink

Bericht door eelke warrink » 29 apr, 2012 20:37

Bedankt voor jullie replies! Arthur, jouw T-35 is erg gaaf zeg :D. En dan kan ie nog rijden ook... ik ben erg jaloers op je giet- en draaibankkunsten. Welke dikte plastic gebruik je voor de grote romp- en torendelen, en hoe buig je het mooi in vorm?

Niels: ik weet nog niet precies wie ik ze laat printen, het is voor mij allemaal nieuw. Ik zat zelf te denken aan i.materialise.com. Wie gebruik jij, en welk 3D-programma gebruik jij om je onderdelen te ontwerpen? Ik wil zelf graag leren CADden, maar er zijn zoveel programma's verkrijgbaar dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Martin: misschien heb je gelijk over het wegsnijden van materiaal van de toren, maar ik neem even het zekere voor het onzekere. Ik wil sowieso de toren laten gieten, dan kan ik altijd nog het resin uitfrezen. En zo heb ik meteen een toren voor andere projectjes, T-26, BT-5, noem maar op :mrgreen:. Ik gebruik trouwens het Tamiya model als voorbeeld, samen met een paar fabriekstekeningen waar ik een pdf van heb. Het Tamiya-model is niet in alle onderdelen accuraat, de voorste wielarmen zijn bijvoorbeeld om te huilen.
barttigges

Bericht door barttigges » 29 apr, 2012 21:25

Eelke,

Een (simpel) programma om mee te beginnen voor wat betreft het 3D tekenen is 123D van Autodesk.
http://www.123dapp.com/123d#download123D

Dit is een legaal en gratis programma.

Gr,
Bart
Afbeelding
Plaats reactie