1:16 BT-7 - update 09-10-2014

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

eelke warrink

Re: Mijn grootste modelbouwonderneming ooit - letterlijk

Bericht door eelke warrink » 1 mei, 2012 23:31

Weer een kleine update. Toepasselijk zo na de dag van de arbeid! De toren is nu voor een groot deel van bouten voorzien en ook de scharnieren van de achterdeur zitten erop.
Ik heb ook een beginnetje gemaakt met de P-40 luchtdoelaffuit voor de commandant. Ook dit luik is niet functioneel, dat soort fratsen komen wel op een volgend 1:16-model :).
Bart: dank je wel voor de tip over 123D. Ik heb het ooit gedownload, maar het draait niet lekker op mijn laptop. Nu mijn rug weer wat beter is zal ik het eens op mijn 'echte' computer zetten en daar langere tijd achter spenderen :).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
eelke warrink

Re: 1:16 BT-7 - update 1 mei

Bericht door eelke warrink » 7 mei, 2012 21:02

Vandaag kwamen de lasergesneden onderdelen van de romp binnen. De kwaliteit was goed, veel beter dan ik verwacht had. Er wordt altijd gewaarschuwd voor het lasersnijden van styreen omdat de randen lelijk kunnen smelten, maar dat viel reuze mee. De randen zijn mooi glad en de kleine smeltrandjes laten zich makkelijk wegschuren.

Morgen ga ik beginnen met het in elkaar zetten, maar ik kon het niet laten om de romp alvast even in elkaar te tapen. It's aliiivveee!!! :D

Afbeelding
Afbeelding

Zoals jullie zien ben ik inmiddels ook voorzien van een loopje, trouwens.
Benjamin de Groot

Re: 1:16 BT-7 - update 7 mei: romp!

Bericht door Benjamin de Groot » 7 mei, 2012 21:54

De koepel is echt een meesterstukje aan het worden. Ik neem wel aan dat de loop zo hangt omdat ie nog los zit? Voor wat betreft de romp zie ik heel veel gaatjes. Ben je ook van plan om bepaalde onderdelen met resin klinknagels "aan elkaar te klinken"?

Blijft toch magisch, wit plastic...
Celebrating over a thousand posts of groveling and general internet pollution...
Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Bericht door Johannes Haspels » 8 mei, 2012 9:20

Hoi Eelke,

Een superbak gaat het worden ! De koepel is al diorama-fähig op zichzelf :)
Hoe ga je de binnenkant van de romp verstevigen ?
Benjamin de Groot schreef:...Blijft toch magisch, wit plastic...
Dat blijft het zeker ! 8) Volstrekt onmisbaar !

groet Frank
Afbeelding
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill
erik bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door erik bakker » 8 mei, 2012 10:07

Hallo Eelke,
dat schiet al mooi op zo.
even een vraagje, waar laat je de styreen lasersnijden en hoe willen ze de bestanden aangeleverd krijgen (en als belangrijkste wat zijn de kosten?)

Groeten Erik
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 8 mei, 2012 16:45

erik bakker schreef:Hallo Eelke,
dat schiet al mooi op zo.
even een vraagje, waar laat je de styreen lasersnijden en hoe willen ze de bestanden aangeleverd krijgen (en als belangrijkste wat zijn de kosten?)

Groeten Erik
x2 :D Tekeningen voor een fatsoenlijke FT-17 heb ik al gemaakt, maar PE vond ik toch wat overdreven...
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944
eelke warrink

Bericht door eelke warrink » 8 mei, 2012 17:01

Ik heb de platen laten laseren bij Pololu in de VS, omdat ik toen ik met dit project begon geen adressen in Nederland kon vinden. Maar laatst ontdekte ik www.lasertechniek.com uit België, die misschien interessant is, en via Bart Tigges kreeg ik een link naar www.jmmodels.nl, die onderdelen kan uitfrezen.

Het laseren van de onderdelen kostte zo'n 50 dollar. Je betaalt per tijdseenheid, en door de vele gaatjes in mijn platen viel de prijs bij mij wat hoger uit, maar ik vind het dan nog niet erg duur. De verzendkosten waren, schrik niet, 45 dollar. Het is dus het beste om in bulk te bestellen. Omdat ik niet zeker was over de kwaliteit van het laseren van styreen (Pololu stuurde wat voorbeeldfoto's waar ik niet heel enthousiast van werd) heb ik het maar bij één set gehouden, maar achteraf had ik meer kunnen bestellen. De kwaliteit was veel beter dan op de voorbeeldfoto's, omdat ze het styreen tegenwoordig maskeren tijdens het laseren.

Op de site van Pololu staan gegevens over het aanleveren van bestanden. Ik heb zelf met Inkscape een svg-bestand getekend. Omdat ik beter overweg ben met Photoshop heb ik de tekeningen eerst in Photoshop gemaakt en daarna overgetrokken in Inkscape. Bij het tekenen is het belangrijk om te bedenken dat de laser aan weerszijden van het lijntje 0,13 mm wegvreet. Je moet de onderdelen dus iets groter tekenen dan je ze wilt hebben.

Benjamin: de gaten zijn voor het insteken van Master Club-boutjes en klinknagels. De loop zit vast met plakgom, vandaar dat ie op halfzeven hangt.
Frank: je ziet het niet goed op de foto, maar de romp krijgt een binnenste laag van 2 mm dik plastic, en ik heb meteen verstevigingsribben en -driehoeken laten mee laseren die ik in de hoeken kan plakken.
erik bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door erik bakker » 8 mei, 2012 19:20

Bedankt voor de tip Eelke,
er is ondertussen een mail naar jm models gedaan, hoop dat ze tot op de dunheid kunnen gaan die ik nodig heb voor mijn projectje.

Groeten Erik
barttigges

Bericht door barttigges » 8 mei, 2012 19:26

Erik,

0,5mm is sowieso haalbaar...
Afbeelding
eelke warrink

Bericht door eelke warrink » 4 jun, 2012 14:13

Het is weer eens tijd voor een update van de BT-7. Een deel van de romp zit nu in elkaar. Ik heb eerst de binnenbak in elkaar gezet, met allerlei verstevigingen aan de binnenkant. Aan de buitenkant zij spacers geplakt waar de zijplaten op rusten, net als in het echt:

Afbeelding

Vervolgens had ik meer zin in het maken van details, dus heb ik de verschillende dekseltjes e.d. gemaakt voor op de onderplaat:

Afbeelding

Achteraan zit een soort carter, dat ik rechtstreeks van de Tamiya-kit heb gekopieerd. Wrong! De hoekige bak hoort er niet op, die zit alleen op het museumexemplaar dat Tamiya heeft gebruikt als referentie. Het is waarschijnlijk een naoorlogse toevoeging om een ander type motor te kunnen monteren.

Afbeelding

Op foto's uit de oorlog is te zien dat het carter gewoon symmetrisch moet zijn. Dat zal me leren om eerst goede informatie te zoeken en dan pas te bouwen:

Afbeelding Afbeelding

Vervolgens heb ik de zijplaten erop geplakt. Hier betaalde het nauwkeurige tekenwerk zich uit, want alles paste vrijwel naadloos in elkaar:

Afbeelding

Daarna waren de final drives aan de beurt:

Afbeelding
Afbeelding

En last but not least is er nu een wielhelft geprint. Voor een eerste persoonlijke kennismaking met 3D-printen ben ik prima tevreden. Het oppervlak van het wiel was vrij ruw, maar alle printfrutsels laten zich vrij makkelijk gladschuren. Binnenkort meer van het wielenfront.

Afbeelding

Dat was het voor nu, de volgende stap is het aanbrengen van de voorkant van de romp, het installeren van de voorophanging en het definitief sluiten van de romp.
Erik van Mierlo
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: 1:16 BT-7 - update 4 juni

Bericht door Erik van Mierlo » 26 aug, 2012 12:49

Hoi Eelke,

Hoe staat het met je BT? Nog vorderingen gemaakt? Ik ben ontzettend benieuwd!

Groet,

Erik
Jan Snippe

Bericht door Jan Snippe » 26 aug, 2012 20:57

Hoi Eelke,

Strak werk dat 3D printen. Het overige scratch werk trouwens ook.

Groet,

Jan.
Op dit moment bezig met: Mobto en 328 met vierling .50
In de wachtkamer om af te bouwen: Dragon Wagon en Bofor op GMC.
Gepland om te bouwen: Horsa glider, Dragon Wagon met oplegger, YPR, vast nog wel een yp, LandWasserSchlepper, FAMO, Humber MK IV, Lynx, Staghound, Saladin, Einheidsdiesel, etc.
Reeds gebouwd: diverse YP's, Humber scout car, White scoutcar, M20, Daimler Dingo, 328, Nekaf met tow, 120mm mortier, GM c15TA (1500 Weight)
eelke warrink

Bericht door eelke warrink » 27 aug, 2012 9:05

Hoi Erik,

De BT staat op een lager pitje, maar ik werk er zo af en toe wel aan. Ik heb onder andere wat lasnaden gemaakt, en binnenkort breng ik de nodige onderdelen naar de gietboer :). Ik zal binnenkort weer eens wat foto's maken.

Jan: dank je wel! Stay tuned voor meer!
eelke warrink

Bericht door eelke warrink » 4 okt, 2012 21:54

Nieuws van het BT-front! Na lang dralen en uitstellen heb ik bij Dirks in Druten een paar kilo resin en rubber besteld en ben op goed geluk gaan gieten. En ik moet zeggen, de resultaten vallen niet tegen.
Ik was bang om bij het lossen van de mallen een enorme gatenkaas aan te treffen, maar de onderdelen zien er over het algemeen erg goed uit. Natuurlijk zit hier en daar een luchtbelletje, en echte misbaksels zitten er ook tussen (zie de onderste foto, bijvoorbeeld), maar het afgieten van onderdelen is veel makkelijker dan ik altijd dacht.
Bij deze lichting ben ik erg conservatief geweest bij het aanzetten van de gietblokken, bij de volgende onderdelen ga ik het wat meer sophisticated aanpakken. Stay tuned voor meer nieuws binnenkort.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Erik van Mierlo
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: 1:16 BT-7 - update 4 oktober

Bericht door Erik van Mierlo » 12 okt, 2012 16:54

Hoi Eelke,

Dat gieten gaat je goed af. Kom je aanstaande zondag nog naar Eindhoven om daar je BT te showen?

Groet,

Erik
eelke warrink

Re: 1:16 BT-7 - update 22-01-2013

Bericht door eelke warrink » 22 jan, 2013 20:45

Dag allen,

De afgelopen tijd ben ik voornamelijk bezig geweest met andere dingen, maar de afgelopen dagen heb ik me weer eens beziggehouden met de BT. Ik heb me - eindelijk - eens verdiept in het CAD-programma 123D, en het resultaat van mijn gefröbel zien jullie hieronder, een heuse sprocket voor de BT!
Lasnaden lukten me niet in 3D, dus die zal ik waar nodig aanbrengen met putty. Voor de moeren rondom de naaf ga ik Masterclub-bouten gebruiken.

Ik heb het model geüpload bij Shapeways, en binnenkort zal ik het geprinte resultaat laten zien :)

Afbeelding
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 22 jan, 2013 22:24

Hoi Eelke,

Goed om te zien dat dit project niet stil staat!... al gaat het wel wat langszaam :roll:

Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat van het gietwerk.

Succes met het vervolg!

Groet,

Roger
Frank Marcus

Bericht door Frank Marcus » 23 jan, 2013 4:17

Inderdaad, het lang verwachte vervolg. Ik ben ook blij dat er weer beweging inzit. Succes met het 3D-programma!
Groeten,

Frank

Op de workbench:
Diverse 200 mm figuren (commissies), Serie T-34 schaal 1:72
eelke warrink

Bericht door eelke warrink » 24 jan, 2013 12:44

Dank, heren.
Roger, vergeleken met jou is iedereen langzaam :wink:. Je bent weer goed op stoom met je nieuwe dio, trouwens!
Inmiddels is het eerste type loopwiel ook klaar:

Afbeelding
Wouter Siepman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Wouter Siepman » 25 jan, 2013 10:48

tjonge jonge wat vet is dit zeg! Dit is geen modelbouw meer maar modelcreatie. Alles zo strak en netjes gedaan, goed idee met zo'n papieren mal voor de plaatsing van de bouten.

Ook het 3D printen bied zo veel mogelijkheden, geef het nog eens 10 jaar en wie weet wat voor stortvloed aan opties / modellen er op deze manier gecreerd kunnen worden.

Echt heel tof en door de jouw zo kenmerkende strakke/precieze werkwijze wordt het echt iets speciaals, ech inspirerend!
Plaats reactie