Sherman, bevrijding Delfzijl

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Jeroen Timmer
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Sherman, bevrijding Delfzijl

Bericht door Jeroen Timmer » 29 nov 2011 20:57

Dag allen,

Na mijn vorig dio, nu eens proberen iets na te bouwen van een foto...

Afbeelding

Na navraag bij "The real deal" handelt het zich hier om een M4A4 Sherman in Canadese dienst, 2nd Canadian Armored Brigade.
De Sherman zit voor een groot deel in elkaar waarbij de romp reeds gespoten is. Wellicht wat te donker naar mijn smaak, probeer hem dan ook nog wel op te lichten met de airbrush.

De figuren zijn uitgezocht en waar nodig zullen deze aangepast worden om de houding meer zoals op de foto te krijgen. Compleet nieuw terrein voor me, maar wel een leuke uitdaging! ;)

Het is ook de bedoeling om een deel van het gebouw achter de tank te bouwen. Al met al een leuke uitdaging die, hoop ik, niet weer 2 jaar zal gaan duren ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr,
Jeroen
Kanne Berends

Re: Sherman, bevrijding Delfzijl

Bericht door Kanne Berends » 29 nov 2011 21:00

Potvolblomme Jeroen!
Dat lijkt er al aardig sterk op! Nog ff en 't is al klaar ook :mrgreen:

Mooi wark man!
Ook stilte maakt deel uit van muziek
wim meesters
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door wim meesters » 29 nov 2011 21:08

Hallo Jeroen,

Zelfs dit prille beginnetje ziet er al aardig uit.
En dat je ondergrondjes kunt maken heb je al bewezen.
Vervang desgewenst de bakstenen muur door een betonnen. Kan even goed en is een stuk makkelijker.

Kortom: Ingredienten voor iets heel leuks. Hou ons op de hoogte !

Groeten, Wim
Doe het met een zachte g...
Jacco Buurstra
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Jacco Buurstra » 29 nov 2011 21:58

Goed bezig vriend!

Vind de kleur van de Sherman wel goed zo.

Tot snel
Grtz Jacco
j.w.stokkers

Bericht door j.w.stokkers » 29 nov 2011 22:06

Mooi stukje werk zover Jeroen!!! Al kort in Emmeloord hierover gesproken en mooi om al wat resultaten te zien!!! Helemaal mooi om een stukje historie uit Groningen op schaal te zien!!!!!

Als je wat hulp nodig hebt kan je altijd de tweeling broer van Jacco nog vragen......die had ook nog een prijs op Emmeloord :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gr.JW
Jeroen Timmer
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jeroen Timmer » 29 nov 2011 22:17

Die tweelingbroer heeft alleen verstand van duitsch spul .. net zoals Jacco zelf ;) Heb je hier niks aan!

Gr,
Jeroen
j.w.stokkers

Bericht door j.w.stokkers » 29 nov 2011 22:22

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gert-Jan Knol
Contacteer:

Bericht door Gert-Jan Knol » 30 nov 2011 21:39

Ziet er goed uit Jeroen misschien inderdaad een beetje donker, maar ja daar wordt aangewerkt. Die figuren zien er veelbelovend uit. Ik weet zeker dat hier na een paar jaartjes iets heel moois uit zal komen :P.

Is dat het station van Delfzijl? Daar heb ik in het verleden heel wat uurtjes rond moeten hangen, wachtend op de eerste trein na mijn nachtdienst. Hier trouwens nog een foto van de spoorzijde van het gebouw.

Afbeelding

grt,

Gert-Jan
In produktie: M4A3 met zandzakken; M3 GMC halftrack; M4A1 75mm (oude DML kit), M4 Dozer Double Trouble
mijn blog : http://smalltimemodeller.blogspot.com
Jeroen Timmer
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jeroen Timmer » 01 dec 2011 08:43

Hallo Gert-jan,

Heb zelf 16 jaar in Delfzijl gewoond, maar ben nooit vaak op het station geweest.
Had laatst al een discussie met mijn schoonpa over de foto met de Sherman. Hij zei dat het gebouw namelijk niet het station was maar een soort van loods dat of in het verlengde van het station heeft gestaan maar eventueel ook aan de overkant van station heeft gestaan. Helaas zijn er buiten de twee foto's die nu in dit draadje staan niet veel foto's te vinden... Zal nog eens een poging doen om wat te vinden!

Gr,
Jeroen
Rinke Feenstra
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Rinke Feenstra » 01 dec 2011 12:02

Hey Jeroen leuk onderwerp,die mij als Canadees-spul verzamelaar zeer aanspreekt.
Heb de foto opgezocht in een van mijn boeken (maple leaf up).
Gaat om een Sherman tank van de 8th Princess Louise's New Brunswick Hussars (Canadian 5th Armoured Division,5th Armoured Brigade) bij de goederenloods van Delfzijls station.

Ga deze zeker volgen,keep up the nice work.

grt Rinke
Jeroen Timmer
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jeroen Timmer » 01 dec 2011 16:29

Rinke,

Super bedankt voor de info! Kan ik de Sherman tenminste wat meer waarheidsgetrouw met decals behangen ;)

Gr,
Jeroen
Gert ten Brink
Contacteer:

Bericht door Gert ten Brink » 02 dec 2011 10:06

Hallo Jeroen,

De man met LEF. Nog maar een paar kits gebouwd en nu al aan het sculpten!
Petje af.

Gert.
Martin Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Martin Visser » 02 dec 2011 11:16

Hoi Jeroen,

Ik heb niet zo zeer tips voor je betreft de historische achtergrond maar wel een paar kleine tips voor de Sherman.

Aangezien je de zeer oude Sherman V van dragon hebt zijn er een paar dingen die gemakkelijk kan updaten.

- Vervangen van de tow kabel, deze die je nu hebt is echt te dun ;).
- Toevoegen van periscoop beschermers
- Toevoegen van een periscoop bij de bestuurders luik.
- Toevoegen van een ring om de Bow .30 mg. (van ijzerdraad is deze goed te maken)
- Toevoegen van 3 bouten onder elke bogey. (http://mmcalc.tripod.com/Shermans/VVS/bogey.html)
- De gaten die je bij de bogeys hebt gemaakt zijn aan de grote kant.
- Riepjes om de gereedschappen dmv loodfolie of tape toevoegen.
- Eventueel cast nummers toevoegen. (nummers van sprues mits niet te groot kunnen goed gebruikt worden)
- De brandstof doppen missen de handels om deze op te maken. Deze kan je ook van ijzer draad maken.

Verder vind ik je kleur groen mooi gekozen. De preshade is goed te zien en dat gaat helemaal goed komen als je gaat verweren.

Je figuren zien er ook zeer strak uit.

Succes
Groet Martin
Shermans :)
bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door bert lindeboom » 02 dec 2011 17:32

ha Jeroen,
op jouw vraag bij the real deal had ik aangegeven dat de eigenaar van de tank 2nd armoured brigade zou zijn,gebaseerd op het feit dat de anval op delfzijl door 3rd inf.div. werd gedaan,deze behoorde tot 2nd canadian corps waarvan 2nd armd bde de onafhankelijke tankbrigade was.Tot zover logisch,helaas is de strijd door de canadezen in de periode van ongeveer 20 april tot 10 mei 1945 wat slecht gedocumenteerd,vereist veel lezen en zoeken en combineren.Oorspronkelijk behoorde 5th armd div tot 1st corps wat in Maart/april uit Italie was overgeplaatst naar Nederland en de Veluwe bevrijdde,daar waren ze rond 20 april mee klaar,5th armd div is toen overgeplaatst naar 2nd can.corps om te helpen met de bevrijding van friesland en groningen .naar aanleiding van de reaktie van Rinke ben ik gaan zoeken naar de rol van 5th armoured omdat ik ten eerste wil dat mijn info klopt en zelf zoveel mogelijk wil weten van het canadese leger in holland.de Aanval op delfzijl was een aanval van 5th canadian armoured division met ondersteuning van 3rd canadian infantry division.Van de rol van 2nd armd bde heb ik nog geen info,maar omdat 2nd can inf div ook in die regionen opereerde is het niet ondenkbaar dat deze steun kreeg van 2nd armd bde.Dat de tank toe te wijzen is aan de door Rinke genoemde eenheid is dus vrij zeker,
groeten,bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl
Rinke Feenstra
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Rinke Feenstra » 02 dec 2011 19:18

Bert bedankt voor je aanvulling,weet dat de 2ND Can Inf Divisie veel steun heeft gehad van de FGH (Fort Garry Horse) van de 2nd Independent Armoured Brigade.
Ben zelf verzamelaar van 2nd can inf div items,collectie betaat uit een paar volledig aangeklede mannequins e.d.
Maar goed back on topic.
Jeroen Timmer
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jeroen Timmer » 05 dec 2011 08:59

Bert, Rinke, leuke info! Heb zelf ook gezocht maar de informatie is niet eenduidig van welke eenheid wat heeft gedaan rond Delfzijl. Is ook niet heel veel over te vinden op internet, tenminste ik heb het niet kunnen vinden...

Ik houd het dan maar bij de Canadian 5th Armoured Division,5th Armoured Brigade :)

Trouwens is er iemand die nog decals heeft liggen voor bovengenoemd?

Gr,
Jeroen
Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Bericht door Johannes Haspels » 05 dec 2011 10:32

Hoi Jeroen,

Leuk dat je werkt vanaf de afbeelding en zoals het eruit ziet wordt dat succesvol. :)
Een flink project waaraan je je waagt, Ik vind de kleuren van de Sherman mooi warm.
Mooie fotografie btw

groet Frank
Afbeelding
Rinke Feenstra
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Rinke Feenstra » 05 dec 2011 19:34

Hey Jeroen heb mijn boeken er even op na geslagen.
Delfzijl is bevrijd door eenheden van de Cape Breton Highlanders (Canadese Infanterie eenheid van de 5th Armoured Division).
Ondersteund door Sherman tanks van het A Squadron,5th Armoured Regiment 8th Princess Louise's Hussars.
Deze eenheid had naast de gewone Shermans ook Shermans die waren uitgerust met 105 mm kanonnen.
Heb ook een stukje gevonden wat misschien wel interresant is voor je diorama:"Nadat het N.S.-station van Delfzijl was bezet en de tanks van de Hussars de stad inreden samen met de A-compagnie en later ook met de B-compagnie van de Cape Breton High'ers,hadden de Duitsers er niet zoveel moeite meer mee zich aan de Canadezen over te geven".

Misschien ook wel leuk voor je heb ook wat over Wagenborgen gevonden.
Dit dorp werd verdedigd door nog een groep zeer fanatieke Duitsers,waardoor er een hevige strijd is gestreden.
Wagenborgen is bevrijd door eenheden van de Canadian Scottish Regiment (3rd Canadian Infantry Division) met steun van tanks van de Sherbrooke Fusiliers (2nd Independent Canadian Armoured Brigade).
Wagenborgen is uiteindelijk bevrijd op 23 april 1945,de Canadian Scottish zijn na de bevrijding afgelost door eenheden van het Irish Regiment of Canada (5th Canadian Armoured Division) en tanks van de Governor General's Horse Guards (verkenners van de 5th Canadian Armoured Division).

grt Rinke
J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door J.Prummel » 05 dec 2011 19:59

Hoi Jeroen,

Had dit topic helemaal niet gezien en zo te zien heb je de smaak weer te pakken en dat is mooi om te zien, figuren heb je netjes aangepast en het verhaaltje is interessant omdat ik die geschiedenis vanuit mijn eigen familie ken.

Wat de decals betreft, ik heb deze set http://www.accurate-armour.com/ShowProd ... roduct=379 wellicht dat er iets voor je bij zit en dan kan ik de set morgen meenemen voor je en de betreffende decals uitknippen.

Gr Johanna
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....
Jeroen Timmer
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jeroen Timmer » 06 dec 2011 02:13

@Frank, uitdagingen zijn altijd leuk :) Moet lukken allemaal!

@Rinke, leuke info! Dank.

@Johanna, weet niet of ik morgen er bij ben.. PB je nog wel even..

Gr,
Jeroen
Plaats reactie