[MartinD] M4 746th TB - Neuville-au-Plain D+1 [herstart]

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

[MartinD] M4 746th TB - Neuville-au-Plain D+1 [herstart]

Bericht door Martin Dogger » 17 mar, 2010 21:29

Hallo allemaal,

Hoewel ik van plan was om eerst dingen af te bouwen, is het onderwerp van deze FOC toch iets te sterk gebleken :mrgreen: :roll: ...
En na het opnieuw kijken van een filmpje op British Pathe was het hek van de dam.

Afbeelding
Afbeelding

Ik ga voor de tank met nummer '5.' op de zijkant. Het setje van Bison Decals is in bestelling inmiddels, evenals hoofdjes voor de tankbemanning. De twee in de romp worden standaard Tamiya torso's. De commandant, daar twijfel ik nog over.

Verdere setting is ook nog een mysterie, we moeten eerst maar eens bouwen 8)

Groet, MartinD
Laatst gewijzigd door Martin Dogger op 3 jan, 2014 10:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: [MartinD] M4 746th TB - St. Sauveur Le Vicomte

Bericht door Niels Henkemans » 17 mar, 2010 21:37

Martin:

Goede voertuig
Goede eenheid
Verkeerde datum en verkeerde locatie. :wink:

Saint-Sauveur-le-Vicomte viel op 16 juni pas in Amerikaanse handen. Ja, 746TB deed daar inderdaad ook aan mee. Gelukkig blijven er zat mogelijkheden voor de FOC over. De eerste tanks die op D+1 Sainte-Mere-Eglise binnen reden, en het vervolgens uitvochten met de Stugs (zo'n ding dat je al aan het bouwen bent) en Panzerjägers van 243.Inf.Div. op de RN13 en in Neuville-au-Plain.
Andere optie zijn de tanks (C co. geloof) ik die de aanval bij La Fière ondersteunden. Reed er eerst wel een op een Amerikaanse mijn die was blijven liggen....

Weet niet of je het boekje "Our liberators' al hebt, maar dat is zeker een aanrader! Wil anders wel voor je opzoeken wat A co. in de eerste dagen precies uitspookte.

Veel succes.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944
Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: [MartinD] M4 746th TB - St. Sauveur Le Vicomte

Bericht door Martin Dogger » 17 mar, 2010 21:45

Hoi Niels,

'Our liberators' heb ik niet, maar die kwam wel regelmatig voorbij de zoekopdrachten naar 746th :wink:
Ik ben ook wat verder aan het lezen geslagen, maar kon net niet vinden of St. Sauveur in de tijdspanne paste.

FF verder zoeken dan maar. Mocht je wat interessants vinden, let me know. We spreken elkaar de 28e weer.

Groet, MartinD
Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: [MartinD] M4 746th TB - Neuville-au-Plain D+1

Bericht door Martin Dogger » 17 mar, 2010 22:36

Neuville it is ...

Zijn daar ook foto's of filmpjes van?
Dirk-Jan Gijsbers

Bericht door Dirk-Jan Gijsbers » 17 mar, 2010 22:44

Hoi Martin,

Zeeeeer goeie keuze! Veel succes met deze, de mijne is nagenoeg af. Ik zou je aanraden om Tasca voorspatborden erop te gebruiken in plaats van die kl#te PE exemplaren van Dragon die de juiste contouren niet hebben.

Groetjes
DIRK
Until glue dries, try not to move.
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 17 mar, 2010 22:55

FF twee plaatjes geleend uit een oude post van me.
Zal de originele foto's een opzoeken. Met deze vol gekliederde plaatjes schiet je nog niet veel op :oops:

Deze afbeelding wordt gelinkt aan de gevechten bij Neuville. Al ken ik de originele caption niet, qua terrein zou het goed kunnen. Wil deze setting ooit eens nabouwen.
Afbeelding

Er is trouwens ook nog film materiaal van een 746TB Sherman in Sainte-Mere-Eglise. Vlak ervoor staat een behoorlijk aan stukken geschoten StuG. Ook hiervan heb ik betere stills. Zal ze morgen wel posten.
Afbeelding
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944
eelke warrink

Bericht door eelke warrink » 18 mar, 2010 20:12

Nog een mede-Shermanner, ben benieuwd :D
Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Martin Dogger » 18 mar, 2010 20:15

eelke warrink schreef:Nog een mede-Shermanner, ...
Je weet toch :twisted:
Richard Polderman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Richard Polderman » 18 mar, 2010 22:11

Martin, er is nog geen 1/35 DD ingeschreven :roll: :mrgreen:

Leuk dat je mee doet man!

groeten,

Richard
Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Martin Dogger » 20 mar, 2010 11:14

Niels Henkemans schreef:Deze afbeelding wordt gelinkt aan de gevechten bij Neuville. Al ken ik de originele caption niet, qua terrein zou het goed kunnen. Wil deze setting ooit eens nabouwen.
Deze foto vind ik qua terrein niet zo interessant. Hoe zag Neuville er uit in juni 1944?
Vlak ervoor staat een behoorlijk aan stukken geschoten StuG. Ook hiervan heb ik betere stills. Zal ze morgen wel posten.
Hiervan heb ik een mooie pagina in Panzerwrecks 9 'Normandy' staan, althans van de StuG.
Heb jij foto's van de M4?
Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Martin Dogger » 27 mar, 2010 10:07

Niels Henkemans schreef:Zal ze morgen wel posten.[/img]
Zijn lange dagen voor je, of niet :wink:

Ik heb het twee weken knetterdruk gehad, met portfoliogesprekken op school.
Gelukkig komt er nu meer bouwtijd beschikbaar.
Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Martin Dogger » 23 mei, 2010 20:28

'allo,

Nu de Shermn Vc is afgebouwd, ben ik weer wat bezig met andere lopende projecten.
Ik heb nog geen idee welke ik hierna wil afronden, dus dan maar aan de gang met de niet zo leuke delen van tank modelbouw:
de wielophanging ... :? :| ... 8)

En al kijkende en bouwende, kom je tot de conclusie dat je ook wel wat detail wilt toevoegen. Dus PE nummers van ABER en Archer Surface Details zijn besteld, de Mr. Surfacer staat in de aanslag, boortje is op scherp gezet en de online fotoalbum worden nagelopen voor foto's.

En dit setje lag nog in de voorraad, dus die gaat de achtergrond vormen voor de setting:
Afbeelding

Groet, MartinD
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 23 mei, 2010 23:00

Goed om te zien dat je weer verder gaat Martin. Heb de laatste tijd zelf ook niet stil gezeten. Inmiddels heb ik goede stills van de 'foto' met de schwimmwagen kunnen vinden. Die stills bevestigden een wat ouder vermoeden. Het voertuig is een M32, geen gewone Sherman. De vreemde positie van de ster was natuurlijk al een indicatie.
Het is trouwens goed mogelijk dat ditzelfde voertuig op een aantal foto's van SME staat. Via LIFE zou je er vast wel een paar kunnen vinden en ik geloof dat er ook een foto staat in een van de concord boekjes (Vermoed 7050, 7055 of misschien zelf 7002).

Het voertuig dat is uitgeschakeld bij de Marder blijft lastig wat betreft markings. Een nieuwe foto van de achterkant laat ook weinig details zien, afgezien van de restanten van de deep-wading kit. Over de task force die het op de N13 en in Neuville uitvocht met de Panzers staat het volgende in 'Our liberators':

"The task force consisted of the tanks from a section of battalion headquarters, the assault gun platoon [gewone 75mm shermans op dat moment], and Company B. The advance guard consisted of the assault gun platoon and one tank of the tank section. Lt.Houston Payne commanded the point and Maj. Lynn Yeatts commanded the advance party, riding the one tank. Main body was Company B, followed by Battalion OP half-track and two remaining tanks from the tank section."

Volgens het boek was Lt. Payne de eerste die het vuur opende tot zijn tank getroffen werd. Maj. Yeatts opende vervolgens ook het vuur, totdat hij vertrok om contact op te nemen met Bat. Hq. Op dat moment was 1st platoon (B.comp) al betrokken bij de gevechten.
De flank beweging waarmee uiteindelijk Neuville werd ingenomen werd uitgevoerd door de andere twee platoons. Mogelijk was de commandant van B Co. hier persoonlijk bij betrokken [Captain Pay], maar het boek is hier niet duidelijk over.

Wat betreft je markings betekent dit dus dat de Sherman op de foto waarschijnlijk onderdeel van 2nd of 3rd platoon B.Comp. was. Voor je tank zijn nummer 6 t/m 15 zijn dus 'beschikbaar'. Voorlopig heb ik van geen enkel van deze voertuigen kunnen uitvinden wat hun lot was in deze gevechten. Er is dus genoeg mogelijk om uit te kiezen :wink: Voor tank 16 of 17 zou ik uit veiligheidsoverwegingen niet kiezen.

Okee, nog steeds geen goede foto's, maar toch niet geheel zinloze info denk ik 8)

Succes!
Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Martin Dogger » 24 mei, 2010 10:43

Niels,

Vanwege de hoek is het niet goed zichtbaar, maar ik denk dat dit tank '6' is:
Afbeelding

De locatie is St. Sauveur, maar dat zal voor de details weinig uitmaken denk ik.
Ik zal zo eens kijken naar het setje van Bison Decals of '6' daar ook in zit.

Groet, MartinD
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 24 mei, 2010 12:14

Of gewoon echt een B Company voertuig, 3rd platoon.
Afbeelding

Heb ik nog een aantal foto's waarop nog witte sterren op de koepel en ook de achterkant van de romp staan. Ondanks de deep-wading equipment denk ik dat die voertuigen eerdere verliezen hebben aangevuld. De beelden van Utah beach, Saint-Sauveur, etc laten eigenlijk alleen maar een ster op de voorkant van de Shermans zien.
De meeste voertuigen hebben een ster in een wat kleinere en zwaardere cirkel, maar een wrak laat dezelfe stijl zijn als op tank 13. Daarom verwacht ik dat het wel een 'D-Day voertuig' is.
Helaas is er een flink tekort aan foto's van de markings op de zijkant waarvan de Co. ook bekend is. De naam van veel tanks blijft helaas vaak onleesbaar.
Het lijkt me mogelijk dat tussen de companies een verschillen waren in de kleur van de cijfers (wit of rood en wit).
Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Martin Dogger » 24 mei, 2010 12:58

Niels Henkemans schreef:Of gewoon echt een B Company voertuig, 3rd platoon.
Deze heb ik ook, evenals de foto van het zelfde voertuig, genomen van de achterkant.
Helaas is er een flink tekort aan foto's van de markings op de zijkant waarvan de Co. ook bekend is. De naam van veel tanks blijft helaas vaak onleesbaar.
Het lijkt me mogelijk dat tussen de companies een verschillen waren in de kleur van de cijfers (wit of rood en wit).
Niet alleen de namen, ook de registratienummers zijn niet altijd goed te zien. :(
Verschil in kleur, zal eens zoeken of ik daarover iets in de 'bieb' heb.

Deze foto laat een M4 zien van 70th Tank op Utah Beach.
Gezien het contrast lijkt het rood met wit te zijn. Misschien dat het verschil in kleuren was om 70th en 746th uit elkaar te houden?
Afbeelding

Groet, MartinD
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 24 mei, 2010 19:22

Martin, 746TB gebruikte hoogstwaarschijnlijk ook witte nummers op sommige tanks. Bij de beelden van tank 8 op Utah beach zitten ook beelden van tank '5.' Die heeft witte nummers. Het is zelfs mogelijk dat deze 5. dezelfde is als in St-Sauveur-le-Vicomte. Tussen de luiken zit namelijk ook een reserve wiel en de reserve tracks voor de bestuurder zijn even lang en op dezelfde plaats gemonteerd.

En om alles nog interessanter te maken... de M5a1s van 70TB hadden waarschijnlijk ook (allemaal) witte nummers. En de Shermans... who knows :twisted:
Laatst gewijzigd door Niels Henkemans op 24 mei, 2010 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Martin Dogger » 24 mei, 2010 20:01

Niels Henkemans schreef:Bij de beelden van tank 8 op Utah beach zitten ook beelden van tank '5.' Die heeft witte nummers. Het is zelfs mogelijk dat deze 5. dezelfde is als in St-Sauveur-le-Vicomte. Tussen de luiken zit namelijk ook een reserve wiel en de reserve tracks voor de bestuurder zijn even lang en op dezelfde plaats gemonteerd.
Zijn dat beelden die op Pathe staan? Ik heb het filmpje gevonden namelijk, maar volgens mij staat daar alleen '8' op.

Groet, MartinD
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 24 mei, 2010 20:41

Nee, die beelden staan inderdaad niet op Pathe. Pathe heeft vooral korte fragmenten uit meerdere films. De andere stills met 5. komen van een meer complete film zoals die in NARA ligt.

Heb die stills van 5. op het strand toevallig vorig week nog uitgebreid bekeken. Heb ze helaas op een externe disk staan anders zou ik ze hier meteen even neerzetten. Het is ook nog maar de vraag of 5. en 6. (van de St.-Sauveur beelden) eigenlijk ook geen witte nummers hadden i.p.v. wit met rood. De M5a1s van 746TB zijn waarschijnlijk een nog groter mysterie. Hmm, moet die stills maar weer eens op m'n HD zetten :roll:

Leuk he, Shermans en Stuarts 8)
Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Martin Dogger » 24 mei, 2010 21:35

Niels Henkemans schreef:Het is ook nog maar de vraag of 5. en 6. (van de St.-Sauveur beelden) eigenlijk ook geen witte nummers hadden i.p.v. wit met rood.
In de eerste post staat '5'. Ik zie weinig contrast, dus wit is een goede optie.
Leuk he, Shermans en Stuarts 8)
Hell yeah! :twisted:

ik hoop dat de bestelde sets deze week binnen komen. Kunnen we weer lekker verder met bouwen.
Plaats reactie