Bronco H39 updaten... met 'n 3D printer

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, rob linssen, Richard Polderman, Rob Plas, Jan Peters, Marc van Etten

Ditmar Tabben
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Bronco H39 updaten... met 'n 3D printer

Berichtdoor Ditmar Tabben » 9 jan, 2015 13:04

Wat ontzettend gaaf, Niels!!! Dat kan niet iedereen zeggen dat ie z'n eigen bouwkitje heeft geproduceerd.... :D

Gaat er binnenkort een verfjasje overheen of laat je m zo? Soort doorzicht model.

Nu maar hopen dat er een hoop animo voor is en dan volgas in productie! Ben je al met een ander 3D model bezig?

Groeten Ditmar

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 9 jan, 2015 13:14

Bedankt Dimar, deze blijft zo. Is ook echt niet meer dan het test model. Had ik deze willen schilderen dan had ik een paar dingen anders moeten doen.
Ga proberen dit weekend het ontwerpwerk en de instructies af te ronden en dan kan iedereen 'm over een week of drie gaan bestellen. :D

Weet nog niet precies was m'n volgende project zal zijn. Mogelijk een goede Kettenkrad en een (1:35) Waco glider (met voorgesneden 'stof' om het geprinte frame te bekleden)
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

R. Goorts

Berichtdoor R. Goorts » 9 jan, 2015 22:12

Niels,

Ik heb hem op de achtergrond gevolgd, ben nog steeds niet thuis in de materie maar vind het erg mooi om te zien.

Niels Henkemans schreef:Weet nog niet precies was m'n volgende project zal zijn...

Denk groot, denk erg groot...

BARC-LX in 1:35, of de Lebedenko...?

je kunt het... :wink:

Rico
„Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen.”

„Sensuur komt van uw buur.”

Willem Dierijck

Berichtdoor Willem Dierijck » 10 jan, 2015 8:57

Ontzettend gaaf om zo een complete kit te ontwerpen en vervolgens in 3D uit te laten printen, ben benieuwd wat je nog allemaal meer op stapel hebt staan. Wat mij betreft hoop ik op voertuigen die door de Irene Brigade gebruikt zijn :oops:

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 10 jan, 2015 16:33

Bedankt heren :D

@ Rico, hoe leuk grote modellen ook zouden zijn, op dit moment is dat gewoon veel te duur. De materiaalkosten voor een klein model als dit zijn vergelijkbaar met resin kits. Dat loopt dus heel sterk op voor grotere voertuigen. De prijzen van het printen moeten eerst zakken voordat het echt interessant wordt voor dat soort modellen.

@ Zal me komend jaar vooral richten op rupsbanden en een paar kleine projectjes. Een compleet voertuig is ook nog mogelijk maar dat zal vanzelf wel duidelijk worden. Concrete plannen zijn er nog niet.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

R. Goorts

Berichtdoor R. Goorts » 10 jan, 2015 16:56

Niels Henkemans schreef:...op dit moment is dat gewoon veel te duur.

:shock:

Dan ben ik toch benieuwd naar de prijs van dit kitje...

En naar wat ik begrijp is dit ook niet met reguliere lijm, tamiya thin o.i.d. te lijmen...?

Hoe zit het met verven, heeft het daar beperkingen?

Rico

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 10 jan, 2015 17:47

Wat je hier ziet zal zo rond de $100 zijn. Jammer dat de euro op dit moment zo laag staat. :roll:
Flink percentage van het materiaal zit in de rompdelen, met een multimedia aanpak zou daar wat winst te vinden zijn. Maar dat is juist een van de statements van dit project: alles geprint.
Ik krijg regelmatig vragen of ik dit ook in 1:16 wil aanbieden. Dat kan maar daar zit dan ongeveer 8x zo veel materiaal in. Goede reden om op af te haken. :wink:

Lijmen moet inderdaad met secondelijm, al vermoed ik dat die UV acryl lijm ook goed zal werken. Dat is namelijk hetzelfde principe als dit materiaal.
Verven zou geen probleem moeten zijn, maar ik zou wel kiezen voor een harde verf. Dus geen Valejo maar Tamiya, enamel of eerst een primer toepassen.
Laatst gewijzigd door Niels Henkemans op 10 jan, 2015 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

R. Goorts

Berichtdoor R. Goorts » 10 jan, 2015 18:50

Op dit moment is dit dus echt iets voor de grote liefhebber van de H39...

Waarom heb je niet gekozen voor een model als een sherman of sdkfz251 dat volgens mij meer afzet zou vinden?
Ik neem aan dat een deel van de winst van het een, ook bij jou gebruikt gaat worden voor de ontwikkeling van een volgend model?

In ieder geval bedankt voor de informatie en de duidelijke uitleg van het hele gebeuren.

Rico

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 10 jan, 2015 22:19

Rico, eerlijk gezegd kan het hele financiële gedeelte me gestolen worden. Het is nooit een uitgangspunt geweest om een complete tank te ontwerpen, laat staan dat op commerciële basis te doen. Alles wat ik hier aan overhoud is meegenomen.

Het is en blijft een hobbyproject dat uit de hand is gelopen. Keuze voor de Hotchkiss is heel simpel: ik wilde een goede voor een modelbouw project. En uiteindelijk bleek dat ik met m'n update sets nog steeds niet in de buurt zou kunnen komen omdat de basis kits te slecht zijn.
Tijdens dit project heb ik nogal wat geleerd over 3D printen en steeg m'n verbazing steeds verder dat niemand het serieus genoeg nam. Dat is een van de redenen om 'm nu dus compleet uit te brengen, een statement om te laten zien wat er al mogelijk is. Hiermee hoop ik het 3D printen voor modelbouw een boost te geven.
Er zijn wel de nodige geprinte update sets verkrijgbaar, maar dat vind ik persoonlijk een nogal ambitieloze benadering. Een complete kit is veel meer uitdaging en het bewijs dat 3D printen volwassen aan het worden is.

Daarnaast zijn er nog een paar andere zaken die ik hiermee aan wil kaarten. Je hebt niet meer nodig dan één toegewijde ontwerper en een print service om zoiets complex als een complete kit uit te brengen.... en dan ook nog van een hoger niveau dan wat de standaard fabrikanten laten zien. Het laten printen van masters om die vervolgens in resin te gieten (gebeurt vrij veel) is wat mij betreft niet meer dan een tussenfase en zal hopelijk snel tot het verleden kunnen behoren.

R. Goorts

Berichtdoor R. Goorts » 10 jan, 2015 22:36

Niels Henkemans schreef:Rico, eerlijk gezegd kan het hele financiële gedeelte me gestolen worden. Het is nooit een uitgangspunt geweest om ...

Hey Niels,

ik weet dat je een fanatiek modelbouwer, detailist en een kenniszoeker bent en niet voor het financiële aspect hiermee begonnen bent, begrijp me niet verkeerd.
Ik heb ook eerdere topics gevolgd waar je ver ging in het uitzoeken van facts... En dat de Hotchkiss zo slecht was, was mij niet bekend. Heb hem bij mijn zwager gezien en vond het een "leuk dingetje..."...

Ergens heb ik het idee gekregen dat als je net als jij nu een dergelijk gedetailleerd model zover uit kan werken, dat je je er dan toch nog verder in zou willen verdiepen danwel een (neven-)carriere van zou willen maken.

De prestatie die je hebt neer gezet met je H39 is niet zomaar iets en niet voor iedereen weggelegd.

Groeten,

Rico

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 20 mar, 2017 20:14

When it rains, it pours.....

ofwel, al het goede komt tegelijk. Na jaren te weinig informatie gehad te hebben om de motor af te maken en andere details toe te voegen, is dat ineens voorbij. Saumur heeft hun H39 uit elkaar gesloopt voor een complete renovatie en vanuit een andere bron heb ik nog wat originele documenten en tekeningen ontvangen. :mrgreen:

Computer weer opgestart en ook weer met de motor begonnen. Nog niet af, maar het schiet op.
Afbeelding

Afbeelding

Onderdelen voor de koppeling, vliegwiel, etc.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De transmissie kon ik nu ook onder handen nemen. Met name de voorkant, wat die is niet te zien in voertuigen die netjes in elkaar zitten. ;)
Hier een vergelijking van het onderdeel zoals ie in m'n kit zit (links) en hoe die er na de update ongeveer uit zal zien.
Afbeelding

En uiteindelijk krijg je dan zoiets:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Niels Henkemans op 20 mar, 2017 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Bas Slaats
Contacteer:

Berichtdoor Bas Slaats » 20 mar, 2017 21:09

Zoek de 10 verschillen, maar dan de volwassen versie. :D Dit model wordt een museum op zich!

gr Bas
"Perfect is the enemy of done"

Henri van Meel

Berichtdoor Henri van Meel » 20 mar, 2017 22:11

Vet Niels!!!!

Cool dat je nu verder kunt!

Maar man, wat moet jij een hoop geduld hebben! :wink:

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 21 mar, 2017 12:35

Thanks guys.

En Henri, het is geen kwestie van geduld maar van het hebben van genoeg projecten om bezig te blijven. Zonder deadline ben je nooit (te) laat. :wink:

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 21 mar, 2017 13:08

Prachtig Niels :P

Ga je de motor in enkele handzame stukken laten printen, of
ga je zover dat krukas, zuigers, klepbediening enz. afzonderlijk geprint worden ?

groeten ;)
"The code is more what you'd call "guidelines" than actual rules..." (Capt. Barbossa, 1685)
WIP : van alles en nog wat

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 21 mar, 2017 13:28

Voor elk wat wils, Peter. :) Er komt een basisversie met alleen de buitenkant van de motor en eentje met de losse onderdelen die mechanisch grotendeels zou moeten werken. Die laatste is vooral bedoeld voor mensen zoals ik en iedereen die z'n Hotchkiss in de werkplaats wil zetten. ;-)
Tzt misschien ook nog een 1:16 versie. Daarin zouden de kleppen ook kunnen werken. In 1:35 gaat dat niet lukken.

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 21 mar, 2017 14:48

Mooi man :D
Zo'n gedetailleerde motor in 1:16 lijkt me een erg gaaf voor een vignette :roll:
Ik zet 'm vast op mijn verlanglijstje....

Happy 3D Modeling ;)
"The code is more what you'd call "guidelines" than actual rules..." (Capt. Barbossa, 1685)
WIP : van alles en nog wat

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”