De FOC gaat op de schop! ->FACEBOOK/Forum Online Contest

een "vergaarbak" voor alle oude FOC topics.

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Peter van Hout

De FOC gaat op de schop! ->FACEBOOK/Forum Online Contest

Bericht door Peter van Hout » 20 aug 2019 19:46

De teerling is geworpen, de FOC gaat gewoon verder, maar in een andere mal gegoten. We gaan afscheid nemen van het Forum, omdat blijkt dat dit niet meer de functie heeft die het vroeger had.(gezamelijk de hobby beleven/uitoefenen) De afnemende activiteit, en de ouderwetse opzet ervan (hoe modern je het ook maakt) is niet meer van deze tijd. Wel blijft het de naslagfunctie houden die het heeft, ook zal de galerij der groten blijven bestaan.

Wat gaan we doen voortaan? Tja het was te verwachten; We gaan naar FACEBOOK!

Zit je al op Facebook, volg dan onderstaande link, en word lid van de TWENOT FOC Groepspagina.
Ben je nog geen Facebook lid, en wil je het niet worden? Ik kan je tot niets verplichten. Als je principiële bezwaren hebt, of een probleem met dhr Zuckerberg, dan snap ik dat; ik heb natuurlijk ook alle verhalen gehoord.

Maar mijn ervaring is, wat je niet plaatst op Facebook, wordt ook niet gezien. Ja, er zijn mensen die de duvel en zijn ouwe moer op Facebook zetten, en reacties uitlokken, of om aandacht smeken. Maar dat ligt helemaal aan je eigen gedrag op de sociale media.
Je kan onder een alias op Facebook gaan. (anagram van je naam bijvoorbeeld, of Bob de Bouwer, het meeste is wel mogelijk)

Nadat het onderwerp is aangekondigd, kunnen we naar hartelust gaan bouwen, je maakt op de TWENOT FOC Groepspagina je eigen foto-album aan, en daar plaats je je foto's met- of zonder beschrijving van je bouwstappen. GEWOON met je telefoon of tablet!! 📷
Een ieder heeft dus zijn eigen fotoalbum, en kan zo zijn voortgang bijhouden.
Ook kan iedereen die lid is van de groep berichten plaatsen of discussieren, want dat hoort er gewoon bij.

ik zou zeggen stap in/get onboard! Het is te leuk om te missen, en de FOC trein (Facebook Online Contest) dendert vrolijk voort!

groet, Peter.

LINK NAAR FACEBOOK GROEP:
https://www.facebook.com/groups/404065633581364/
Work in progress:
Work in progress :D
-----------------------------------------------------------
... bezint, eer ge aan PE begint ....
erik bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: De FOC gaat op de schop! ->FACEBOOK/Forum Online Contest

Bericht door erik bakker » 20 aug 2019 20:36

Jammer eigenlijk,
Ik was juist van plan om me zoveel mogelijk van facebook terug te gaan trekken en meer terug naar t forum te gaan.
Ik snap wel de overwegingen trouwens, vond de betrokkenheid bij deze foc wel heel erg laag.

groeten Erik
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 20 aug 2019 21:18

Jammer.

Is het in ieder geval mogelijk de FOC zichtbaar te maken voor niet-facebook leden....als toeschouwer dus?

Alex
Afbeelding
Pepijn Heerkens

Bericht door Pepijn Heerkens » 20 aug 2019 22:18

Alex van de Wetering schreef:
20 aug 2019 21:18
Jammer.

Is het in ieder geval mogelijk de FOC zichtbaar te maken voor niet-facebook leden....als toeschouwer dus?

Alex
Het is een openbare groep, dus je zou alle berichten moeten kunnen zien.
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 21 aug 2019 07:07

Een zeer betreurenswaardig besluit. Dit betekent nog minder verkeer op 't forum.
Een vreemd besluit ook, omdat al wel duidelijk is dat ook FB reeds behoorlijk op z'n retour is. Afgezien van 't feit dat willens en wetens de toch zeer dubieuze activiteiten van FB (o.a.) op deze manier gesteund worden.
http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/
Herman Haverhals

Bericht door Herman Haverhals » 21 aug 2019 07:59

Ron van Wiggen schreef:
21 aug 2019 07:07
Een zeer betreurenswaardig besluit. Dit betekent nog minder verkeer op 't forum.
Een vreemd besluit ook, omdat al wel duidelijk is dat ook FB reeds behoorlijk op z'n retour is. Afgezien van 't feit dat willens en wetens de toch zeer dubieuze activiteiten van FB (o.a.) op deze manier gesteund worden.
Geheel mee eens, Sterker anoniem/alias is ook ook een illusie. M Suckerberg weet wel degelijk wie en waar jij bent eenmaal aangemeld...
Ik zo dus gewoon het twee sporen beleid willen handhaven...

Herman
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 21 aug 2019 09:20

Peter van Hout schreef:
20 aug 2019 19:46
We gaan naar FACEBOOK!
Niet dat ik vaak meegedaan heb, maar hiermee ben je mij zeker kwijt als deelnemer of zelfs toeschouwer.
Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Willem Visser » 21 aug 2019 13:09

Jakko Westerbeke schreef:
21 aug 2019 09:20
Peter van Hout schreef:
20 aug 2019 19:46
We gaan naar FACEBOOK!
Niet dat ik vaak meegedaan heb, maar hiermee ben je mij zeker kwijt als deelnemer of zelfs toeschouwer.
Beste Peter,
Ik heb wat vaker mee gedaan en dat is dan ook het enige verschil met datgene dat Jakko hier schrijft.
Succes!
Afbeelding
Rob Hokke

Bericht door Rob Hokke » 21 aug 2019 13:38

Ik ben pas net lid van dit forum (na wel jarenlang alles gelezen te hebben), maar ik kan me bij de bovenstaande opmerkingen aansluiten.
Pepijn Heerkens

Bericht door Pepijn Heerkens » 21 aug 2019 15:29

Wat stellen jullie dan voor? Het word al jaren minder op het forum in het algemeen.
De FOC word steeds leger. Voor beide gevallen zal er een reden voor zijn.
Ik heb verder organisatorisch niets te zeggen hierover, maar ik kan me de beweegreden ergens wel voor stellen.

Hoe maken we het forum en de FOC (op het forum) weer levendig?
erik bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door erik bakker » 21 aug 2019 15:52

Ik begrijp ook niet helemaal waarom het forum zo leeg is eigenlijk, het is niet zo dat er nou heel veel alternatieven zijn.
het mig forum is al heel lang niet meer, maar sinds het mig forum er niet meer is loopt dit forum redelijk leeg, ik vraag me dan ook af waar iedereen heen is.
zelf heb ik gewoon een hele tijd geen tijd en plek voor de hobby gehad maar ik begin juist nu net weer een beetje terug te keren.
Zoals meerderen ook aangeven heb ik ook voorkeur bij dit forum in plaats van facebook, zeker ook gezien de zeer dubieuze praktijken van facebook, ik denk ook dat het niet heel lang meer duurt voordat het platform echt heel erg op zijn retour gaat.
Het wegtrekken van het forum zou in mijn ogen juist een nekslag zijn voor het forum zelf, het bestaansrecht zou daarmee ook redelijk weg gaan vallen.
Dat het aantal deelnemers tegenvalt zou in mijn ogen ook juist door de vakantie kunnen komen, maar misschien ook omdat het onderwerp een beetje beperkend was (in mijn ogen nog steeds echt een leuk onderwerp).
Dat het forum misschien wat terugloopt zou ook kunnen komen doordat op een zeker moment het niveau van de bouwsels echt heel erg hoog begon te raken en daardoor het misschien wat afschrok om te posten.
Wellicht dat er in de tank eens wat aan gewijd kan worden.
Ik hoop dat iedereen een beetje tot het inzicht komt dat je post niet per definitie van wedstrijd niveau hoeft te zijn en dat daar ook een beetje op gelet kan worden bij het bekritiseren.
Als ik vlot kijk op het modelbrouwers forum zie ik dat daar nog wel aardig activiteit plaatsvindt.
Ik hoop gewoon dat dit forum, waar ik altijd met veel plezier op heb gezeten weer een beetje actiever gaat worden.

Met vriendelijke groet,
Erik
Ronald Schoenmakers
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Ronald Schoenmakers » 21 aug 2019 17:56

Ook ik betreur dit besluit .
Ik had al helemaal niks met Facebook en zeker naar de hier eerder vernoemde acties van de heer Marc Z en consorten ga ik ook zeker geen lid worden van dit platform.
Als de overgang naar Facebook inderdaad zal plaatsvinden, hoop ik dat het gewenste resultaat zal hebben.
Helaas zal ik daar geen getuige van zijn

Greetz Ronald
Afbeelding
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 21 aug 2019 18:16

erik bakker schreef:
21 aug 2019 15:52
loopt dit forum redelijk leeg, ik vraag me dan ook af waar iedereen heen is.
Ik ben een tijdje terug iets van een jaar weggeweest, en wat me opviel toen ik terugkwam was hoe weinig er hier nog leek te gebeuren vergeleken met daarvoor. Moeilijk te zeggen waar dat aan ligt, natuurlijk, maar het viel me erg sterk op.
erik bakker schreef:
Dat het aantal deelnemers tegenvalt zou in mijn ogen ook juist door de vakantie kunnen komen, maar misschien ook omdat het onderwerp een beetje beperkend was (in mijn ogen nog steeds echt een leuk onderwerp).
Dat laatste is ook mijn vermoeden. M’n eerste gedachte toen ik het begin van de aankondiging las was: een MBT 70 in echte dienst! Maar dat bleek al gelijk niet te passen, waarna ook nog eens de grenzen nóg scherper afgebakend werden zodat het sterk leeg dat eigenlijk alleen „Wehrmacht 1946” de bedoeling was. Omdat dit mijn interesse niet echt heeft, en ik ook niks interessants kon bedenken dat wel nog binnen de gestelde regels viel, [url=http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=34502]ben ik gewoon die MBT 70 toch beginnen te bouwen[/url], maar dan niet als onderdeel van deze FOC. Met andere woorden: het idee achter de FOC spreekt me wel degelijk aan, maar ik vond de regels te beperkt. Ik vermoed dat ik daarin niet de enige was.

Daarnaast zal voor sommigen (velen?) ook wel meegespeeld hebben dat ze niks hebben met wat in principe toch fantasie-voertuigen zijn. Maar voor hen zijn de gestelde grenzen aan de FOC natuurlijk niet van belang, want zij zullen er toch niet aan deelnemen met dit onderwerp ook al is hij open voor meer dan Wehrmacht 1946 en een paar Geallieerde tegenhangers.
erik bakker schreef:
Dat het forum misschien wat terugloopt zou ook kunnen komen doordat op een zeker moment het niveau van de bouwsels echt heel erg hoog begon te raken en daardoor het misschien wat afschrok om te posten.
Wellicht dat er in de tank eens wat aan gewijd kan worden.
Dat is wel een goed punt. Ik zie bijna alleen maar modellen langskomen van een (vooral schilder-)niveau waar ik in levensdagen niet aan zal kunnen tippen, maar erg weinig van mensen die meer in mijn buurt zitten qua vaardigheden. Dat weerhoudt mij er niet van wel m’n werk hier te posten, maar ik houd het goed voor mogelijk dat anderen zich wel laten afschrikken daardoor.
erik bakker schreef:
Ik hoop gewoon dat dit forum, waar ik altijd met veel plezier op heb gezeten weer een beetje actiever gaat worden.
+1.
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 21 aug 2019 18:39

Pepijn Heerkens schreef:
21 aug 2019 15:29
Wat stellen jullie dan voor? Het word al jaren minder op het forum in het algemeen.
Ik heb verder organisatorisch niets te zeggen hierover, maar ik kan me de beweegreden ergens wel voor stellen.

Ik ben ervan overtuigd dat juist media zoals FB daaraan debet zijn.
Op een forum moet je wat moeite doen, je schrijft een stukje tekst, moet dan ook nog foto's oploaden....
pfff poehpoeh.. wat een werk zeg.... Op FB is 't wat gebrabbel in sms-taal, foto klikken, klaar.
Zie je iets leuk? FF like klikken, klaar.
Snel, simpel en zonder enige vorm van moeite. Gemakszucht. Niks meer.

Juist door forumonderdelen naar dat medium te verhuizen, geef je aan die gemakzucht toe.
Een forum hou je alleen in leven door eraan te werken. Het is een stukje toewijding.
http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/
Pepijn Heerkens

Bericht door Pepijn Heerkens » 21 aug 2019 20:03

Ron van Wiggen schreef:
21 aug 2019 18:39
Pepijn Heerkens schreef:
21 aug 2019 15:29

Ik ben ervan overtuigd dat juist media zoals FB daaraan debet zijn.
Op een forum moet je wat moeite doen, je schrijft een stukje tekst, moet dan ook nog foto's oploaden....
pfff poehpoeh.. wat een werk zeg.... Op FB is 't wat gebrabbel in sms-taal, foto klikken, klaar.
Zie je iets leuk? FF like klikken, klaar.
Snel, simpel en zonder enige vorm van moeite. Gemakszucht. Niks meer.

Juist door forumonderdelen naar dat medium te verhuizen, geef je aan die gemakzucht toe.
Een forum hou je alleen in leven door eraan te werken. Het is een stukje toewijding.
Ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik probeer ook Facebook an sich niet te verdedigen, maar feit is wel dat deze discussie alleen al meer verkeer heeft opgeleverd als vorige week in het algemeen is gepost. Dat zegt wel wat.

Het niveau is inderdaad erg hoog hier en dat schrikt af. Daarnaast krijg je weinig tot geen reacties op bouwverslagen. Dat ontmoedigt behoorlijk. Precies de reden waarom ik mijn huidige project (nog) niet heb gepost.
Bas Slaats
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Bericht door Bas Slaats » 21 aug 2019 21:26

Heren,
Het doet mijn plezier om zoveel mensen actief op het forum een discussie te zien voeren met opbouwende kritieken richting de organisatie. Ik ben ervan overtuigd dat Peter alles geduldig leest en antwoord geeft. Zelf onthoudt ik mij van op of aanmerkingen daar ik vermoedelijk niet geheel objectief in deze discussie sta en ik Peter niet in de weg wil staan om een win-win scenario te creëren waar zowel de bezoekers van dit forum alsmede de bezoekers van Facebook geholpen worden met hun wensen.

Wat de uitkomst ook mag worden: ik wens de toekomstige deelnemers veel plezier met de meestal voortreffelijke creaties.

Bas Slaats
"Perfect is the enemy of done"
Peter van Hout

Bericht door Peter van Hout » 21 aug 2019 22:08

Dank voor alle reacties zover, zowel positief als negatief.
Nogmaals, de opzet is dat we door willen gaan met de FOC, en op het forum zal dit op termijn niet lukken.
Wij op deze pagina weten hoe een forum werkt, maar iedereen die tegenwoordig met een smartphone of tablet rondloopt,
krijg je niet op een forum.
Het internet evolueert, net als andere technieken, en het (anoniem) berichtjes plaatsen op een forum is niet meer van deze tijd.
Op Facebook is zo waanzinnig veel modelbouwgerelateerds te vinden, het zou eeuwig zonde zijn om hier niet op mee te liften.
De nadelen wegen niet op tegen de voordelen die dit medium biedt.
Ik ga FB niet verdedigen, maar het grootste probleem met privacy op FB is wat de gebruiker er zelf op plaatst. Plaats je niets? Dan wordt er ook niets gevonden. Google je eigen naam maar eens, grote kans dat je op het Twenot forum terecht komt 8) :lol:

Mij wordt gevraagd, kunnen we forum en FB niet combineren?
Ik ben bang van niet, de foto's en reacties van Facebook bijhouden, om het daarna te plakken en te kopiëren naar het forum en vice - versa ?
Ik ben ook gewoon maar een hobbyist met een drukke baan/gezin en veel te weinig vrije tijd :lol: , het moet wel leuk blijven...

We moeten mee met de stroom, en niet in de haven blijven liggen. We kunnen ons niet vasthouden aan het verleden.
We gaan hier vooral de voordelen van plukken, en zetten op deze manier de leukste groepsbouw op een prachtig podium!
Een ieder is vrij om op het forum te blijven, daar te discussiëren over de foto's van de FOC op Facebook, want je bent natuurlijk vrij om rond te kijken op Facebook, maar met een account, (onder alias) kan je altijd nog rondkijken.

Kom dus gerust naar de FB pagina, binnenkort gaan we zien wat het nieuwe onderwerp wordt! :D
LINK NAAR FACEBOOK GROEP:
https://www.facebook.com/groups/404065633581364/
Work in progress:
Work in progress :D
... bezint, eer ge aan PE begint ....
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 21 aug 2019 22:18

Bizar......triest......schandalig eigenlijk dat zoiets even wordt doorgedouwd.
Afbeelding
R. Goorts

Bericht door R. Goorts » 22 aug 2019 00:33

Peter van Hout schreef:
21 aug 2019 22:08

Wij op deze pagina weten hoe een forum werkt, ...

Die wij,zijn dat dezelfde als van WC-eend?

Peter van Hout schreef:
We moeten mee met de stroom, en niet in de haven blijven liggen. We kunnen ons niet vasthouden aan het verleden.

Ooit ging je na een lange dag werken zitten om even op het forum te kijken, bij deze is dat zeker voorbij...
Ooit bleef je hopen dat de volgende FOC wel aan zou sluiten op een grotere groep...
Ooit ging je naar beurzen in de hoop medebouwers te ontmoeten en spreken...
Ooit ging je naar modelbouwzaken om een leuke doos te scoren...
Ooit werd er nog gebouwd, ook door mij, maar voor mij mede dankzij dit forum is het nu toch echt wel voorbij.
Ooit was de Twenot zeker een haven...

De ene na de andere grote uitverkoop op vraag en aanbod...
Van wie is de volgende, die van mij of die van een van de WC-eenden?

Peter van Hout schreef:
We gaan hier vooral de voordelen van plukken, en zetten op deze manier de leukste groepsbouw op een prachtig podium!

:roll: :roll: :roll:

Misschien hadden we wat meer moeten bouwen in plaats van "forummen",
ja, ik ook...

R.,
„Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen.”

„Sensuur komt van uw buur.”
R. Goorts

Bericht door R. Goorts » 22 aug 2019 00:34

Alex van de Wetering schreef:
21 aug 2019 22:18
Bizar......triest......schandalig eigenlijk dat zoiets even wordt doorgedouwd.
Eens.

Rico.
„Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen.”

„Sensuur komt van uw buur.”
Gesloten