Poll 01: Schaffen we de FOC af?

een "vergaarbak" voor alle oude FOC topics.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Schaffen we de FOC af?

Ja
16
25%
Nee
47
75%

Totaal aantal stemmen: 63

Oscar Becker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Poll 01: Schaffen we de FOC af?

Berichtdoor Oscar Becker » 10 nov, 2013 22:37

Vooral doorgaan met de FOC. Deze geeft juist een beetje extra druk om iets af te maken. Op de laatste na steeds gelukt.

Oscar

R. Goorts

Berichtdoor R. Goorts » 11 nov, 2013 0:11

johannes winius schreef:Ik zie 32 personen die tegen de afschaf zijn, dit zijn dus 32 personen die met de volgende FOC meedoen!

Ik en mijn 31 alter-ego's zeggen ja,
wat is het onderwerp, wanneer klaar?

:?:
„Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen.”

„Sensuur komt van uw buur.”

Erik van Mierlo
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Erik van Mierlo » 11 nov, 2013 11:20

Het gaat erom hoe er in de toekomst invulling gegeven gaat worden aan de FOC, of hoe onze online build dan ook gaat heten...

Gert Helsen

Berichtdoor Gert Helsen » 11 nov, 2013 16:13

Hey,

Misschien ben ik niet de meest geschikte persoon om hier een oordeel over te vellen (geraakt maar niet terug opgestart :roll: ) maar ik zou het jammer vinden dat dit zou verdwijnen, gezien deze "wedstrijd" altijd leuk om volgen is en in vele toch het beste bovenhaalt.

Maar het kan zijn dat er toch over de invulling moet nagedacht worden en waarom niet (brainstorming) naar twee soorten FOC's gaan?
Eentje met de nadruk op het bouwen en de andere met de nadruk op het schilderen.

Voor de schilderversie zou iedereen dat starten met een makkelijk toegankelijk model (iets van Tamiya bijvoorbeeld) en moet er RUDD gebouwd worden of mits vooraf toegelaten afwijkingen (loopje, of tracks). Dus het gaat dan echt om het schilderen en verweren. Door met hetzelfde bezig te zijn gaan velen er volgens mij "doorgetrokken" worden en minder snel afhaken. Bijkomend is het altijd boeiend om zien wat verschillende personen kunnen vertrekkende vanuit dezelfde basis.

Voor de bouwversie krijgen we dan het omgekeerde, et wordt terug vertrokken vanuit een makkelijk toegankelijke basiskit maar dan mag iedereen zich laten gaan of bijvoorbeeld enkel de hull dient nog origineel te blijven. Dus wie dan het voertuig vol met PE wil gooien kan dit (kan weeral veel uit geleerd worden) wie liever scratch met evergreen kan zich ook volledig laten gaan. De bedoeling is het voertuig zou waarheidsgetrouw neer te zetten ook al moeten er dan verschillende merken samengevoegd worden, wat weeral tussen de deelnemers voor een kruisbestuiving kan leiden. Maar deze versie eindigt dan wel met de bouw. Dus jureren zonder verfjasje.

Voilà dit was mijn mening, hopelijk kan ze bijdragen tot het "oplossen" van het FOCprobleem.

Vriendelijke groeten,

Gert

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 13 nov, 2013 7:12

Gert Helsen schreef: ... twee soorten FOC's ... ?
Eentje met de nadruk op het bouwen en de andere met de nadruk op het schilderen. ...

Vind ik ook wel een goed idee :!:
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Erik van Mierlo
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Erik van Mierlo » 13 nov, 2013 8:39

Misschien is het een idee om twee groupbuilds tegelijk of iets overlappend naast elkaar te laten lopen. Zo bieden we toch iets voor een grotere groep. Een groupbuild voor een specifiek voertuig waarbij afgewisseld kan worden tussen een duits, geallieerd en een modern onderwerp. En daarnaast een groupbuild waarbij de afwerking centraal staat, bv. whitewash, woestijn, olive drab, panzergelb of zoiets.

Inderdaad, dat lijkt mij ook wel iets. Dit is waar ik in een eerder bericht ook al op doelde.

john kooyman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor john kooyman » 13 nov, 2013 22:28

Ik heb op de vraag schaffen we de foc af nee gestemt. De rede hiervoor is een soort van traditie en dat schaf je niet af er zijn in dit land al teveel tradities afgeschaft. Opmerkingen als x mensen willen de foc houden doen dus mee bij de volgende foc vind ik onzinnig er zijn genoeg redenen waar om iemand niet mee kan doen. Ik zelf heb niet mee gedaan met de laaste foc om twee redenen 1. Ik was nog volop bezig met mijn overloon project.
2. Het onderwerp lag mij niet.
3. Door privé omstandigheden had er dom weg niet de tijd voor.
Aanpassingen kunnen natuurlijk altijd gemaakt worden maar zijn naar mijn inziens niet echt nodig. Gewoon leeker bouw en niet zoveel zeiken en moeilijk doen. We doen dit toch voor de lol.
het enige wat ik niet zo zie zitten zijn focs waar in maar een voertuig word gebouwd. Een tiger foc b.v. vind ik niks je kunt daar na mijn inziens weinig origineels mee doen. Een zware tank foc daar integen zie ik genoeg mogenlijkheden.

john
Publish and be damned.
the duke of wellington Replying to a blackmail threat.

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 14 nov, 2013 14:28

En Richard ? ... al enig idee hoe je het geheel wilt vormgeven ?
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Berichtdoor Richard Cramer » 16 nov, 2013 18:15

Hallo allen,

Ik heb een aantal dagen radiostilte in acht genomen. Niet omdat ik een depressie zou hebben (dus je kan weer rustig slapen Bas :wink: ...), maar wél omdat ik eens alles wou laten bezinken.

De poll is niet in een opwelling geplaatst. Ik was teleurgesteld over het aantal deelnemers die bij de laatste FOC de eindstreep haalden, maar meer nog over het gebrek aan interactie tussen kijkers/volgers en deelnemers (onderling).

Een FOC is, wanneer 'ie eenmaal loopt, niet veel werk voor een moderator. Het opstarten en het werk dat er ligt nadat een FOC is geëindigd is des te meer. Nog voordat ik juryleden had gevonden om FOC 17 te beoordelen (met vier van de ruim twintig deelnemers die de eindstreep haalden), werd er al om ideeën voor FOC 18 geroepen :roll: ...

Ik heb een gezin met twee kleine kinderen en een drukke baan: sta 's ochtends om half vier naast mijn nest en zit 's avonds pas rond half acht met een bakkie koffie op de bank nadat de kinderen op bed zijn gelegd. De tijd die ik dan heb spendeer ik graag door met mijn hobby modelbouw bezig te zijn, onder meer als moderator van de FOC. En als dan (voor mijn gevoel) de verhouding arbeid/resultaat scheef zit (zo weinig "turn out" bij een input van meer dan twintig deelnemers, zo weinig interactie), dan ontneemt mij dat het plezier om er mee bezig te zijn.

......................

Dat gezegd hebbende heb ik de afgelopen tijd de respons op mijn vraag met interesse gevolgd. Het feit dat er behoorlijk wat reacties zijn geeft aan dat het onderwerp in ieder geval nog leeft.

Ik denk dat het goed is om de FOC inderdaad om te vormen tot een soort van groupbuild waarbij wij allen als publiek kunnen stemmen wie de publieksprijs krijgt en zo een plaatsje verdient in de Galerij der Groten. Dit zou dan bij FOC 18 in moeten gaan omdat de deelnemers van de afgelopen FOC meededen met de huidige spelregels in gedachten.

Ook zal ik de voorstellen om een onderwerp kleinschaliger te houden en een langere looptijd aan te houden meenemen in de besluitvorming.

@ Johannes en Bas: ik zie Frank (bij leven en welzijn) woensdag in Utrecht. Laten we dat eerst even afwachten, waarna Bas via PB op de hoogte wordt gebracht hoe we FOC 17 gaan beoordelen. Akkoord Bas?

@ allen: na deze woensdag laat ik jullie z.s.m. weten in welke vorm de FOC doorgaat (want dát ik/we doorgaan dat staat voor mij na de uitslag van de poll vast).

Ik wil jullie allen bedanken voor de input die jullie de afgelopen tijd hier op papier hebben gezet :) .

groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

Ron van Wiggen

Berichtdoor Ron van Wiggen » 16 nov, 2013 19:04

Goed te zien dat er zo serieus van alle kanten over gedacht èn aan gewerkt wordt!

Top!
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/

Bas Slaats
Contacteer:

Berichtdoor Bas Slaats » 16 nov, 2013 22:40

Hoi Richard,

fijn om te horen dat al dit getyp iets zinnigs heeft opgeleverd. :D Herken de drukte helemaal en dan moet je toch prioriteiten stellen. Helaas meld ik me voor woensdag af, Utrecht is me net te voor ver doordeweeks :wink: (hoewel ik er morgen voorbij kom op weg naar Joure) Zal de PB in de gaten houden.

gr Bas
"Perfect is the enemy of done"

Dominique Vanderschaeghe

Berichtdoor Dominique Vanderschaeghe » 17 nov, 2013 20:29

deze keer doe ik terug mee in welke vorm ook :-D
cheers
Dom
waarom stoppen ze een wit balletje in een blik Guinness ? alsof je nadien nog in staat bent om te ping-pongen ...

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 17 nov, 2013 20:41

Richard Cramer schreef: ... Ik denk dat het goed is om de FOC inderdaad om te vormen tot een soort van groupbuild waarbij wij allen als publiek kunnen stemmen wie de publieksprijs krijgt en zo een plaatsje verdient in de Galerij der Groten. ...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een iets preciezere omschrijving van de "soort van groupbuild".
Wat vind jij als FOC-master van de opsplitsing van een parallelle bouwen-FOC enerzijds en verven-FOC anderzijds ?
Is daar een zogenaamd draegvlack voor ? :)

groet

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 18 nov, 2013 20:20

hoe kun je een alleen verven foc dan beginnen? ik zou zowiezo het hele wedstrijd achtige idee afschaffen, maar das m'n eigen idee, ik bouw voor mezelf en ze kunnen me 1000x vertellen dat je een hoop leert van het bouwen voor een wedstrijd, maar ik neem m'n gebouwde modellen amper mee naar de bouwdag, hoewel ze daar altijd bewonderd worden. competitie in enige vorm is voor mij afhaken, iets met jarenlange sportcompetities op zaterdag en zondag op regionaal nivo, voor mij is de lol van het bouwen er dan vanaf :wink:

ik ben zelf bij de foc toeschouwer omdat mijn modellen ook niet snel genoeg af zijn. om het op zijn bouwgroep noordholland noord's te zeggen, nee, timo bouwt geen projecten af, maar wat ik wel erg leuk vindt om te zien is dat een bouw bij de foc meestal veel beter gedocumenteerd wordt op foto's en referentie gebied als dat dat in de normale bouw gebeurt, enkele uitzonderingen daargelaten dan natuurlijk!

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 19 nov, 2013 10:01

Timo de Porto schreef: ... hoe kun je een alleen verven foc dan beginnen? ...

Kom op Timo ... een beetje je fantasie gebruiken ! :wink:

De alleen-verven-FOC is eigenlijk zoals alle FOC's hier zijn ondernomen en geeindigd. Het onderscheid -zoals ik dat voor ogen heb- zal voornamelijk in de geplaatste eindfoto's te zien zijn; de bouw-FOC is feitelijk een naked-kit-FOC, en is geen onbekend verschijnsel in onze modelbouw.

Bij de bouw-FOC zal er gelet worden op : de nette bouw (kieren , gaten teveel aan lijm etc)
Bij de verf-FOC zal er gelet worden op : de verftechnieken, decals en verwering.

groet

EricReist
Contacteer:

Berichtdoor EricReist » 19 nov, 2013 11:07

Tja met twee FOCS verdeel je ook weer de deelnemers, en verwatert het weer.

Een complete setup, met aandacht voor verschillende punten zal ook de hard-core bouwers aanmoedigen mee te doen. Met aandacht voor:

- de netheid van bouwen
- gemaakte aanpassingen tijdens de bouw (eg scratchen)
- correctheid van het voertuig (vergeleken met het echte voertuig)
- schilderwerk
- afwerking
- plaatsing (van een enkel figuurtje erbij tot een vignetje)

en heel belangrijk: is het gehele proces goed stap voor stap weergegeven, zodat de anderen er ook van kunnen leren?

Met genoeg tijd en wellicht tussendoor deadline voor de bouw (stap 1) kan iedereen dan meedoen. Alleen nog een passend onderwerp vinden, maar ik blijf zelf een FOC leuk vinden waar je ook wat kan leren, bespreken etc... liefst dat iedereen mee kan doen qua land/periode en dan met uitdagingen als winter, woestijn etc etc...

Erich

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 19 nov, 2013 22:01

EricReist schreef:Tja met twee FOCS verdeel je ook weer de deelnemers, en verwatert het weer.
....
en heel belangrijk: is het gehele proces goed stap voor stap weergegeven, zodat de anderen er ook van kunnen leren?

Wat betreft de verdeling en daarom de verwatering, dat is volgens mij nog maar de vraag. Een poging vind ik het in ieder geval wel waard. :)
Het weergeven van de SBS vind ik ook wel erg nuttig; ik zie zo vaak mooie dingen waarvan ik helaas niet kan achterhalen hoe het zo gemaakt is ...

Herold Derksen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Herold Derksen » 20 nov, 2013 12:38

Het weergeven van de SBS vind ik ook wel erg nuttig

Dat is min of meer ook beschreven in de huidige FOC regelementen:
FOC regelement 2010

Berichtdoor Richard Polderman » 21 sep, 2010 16:23

Reglement Forum On-line Contest.

Doelstelling van de F.O.C wedstrijden

Dat deze toegankelijk is voor iedereen, dus voor de beginner tot aan de expert toe.
Dat we elkaars vragen beantwoorden.
Dat we technieken uitwisselen met of zonder hulp van foto`s
Dat we een leuke wedstrijd mogen hebben en dat de beginners en de wat minder getalenteerde modelbouwer weer een stap verder in de goede richting kunnen sturen.

De opzet is dat we allemaal aan hetzelfde model werken of thema.
Voorbeeld hiervan is bijv. een M113 en al zijn varianten
Of als thema bijv. Korea en dan kan je alles bouwen wat je wil zowel geallieerd als de vijand dus wat meer ruimte om te kiezen.

Je mag natuurlijk ook Resin en PE gebruiken ( dit is wel handig als het voertuig toevallig in je collectie past)
Maar dat word niet meegenomen bij de jurering om de simpele reden dat niet iedereen dit betalen kan, dus we gaan echt voor de eindafwerking.

Met de keuze van het model moeten we wel rekening houden dat hiervan ook goedkope modellen van in de handel zijn, zodat iedereen hieraan kan meedoen zonder een aanslag te hoeven plegen op je bankrekening.
Ook hier weer de uitzondering dat je voor jezelf uitmaakt of je een duur model aanschaft voor je eigen collectie, maar hetzelfde geld hier als voor de toepassingen met Resin en PE.

Grondplaatje of diorama is toegestaan maar niet verplicht en word ook niet mee genomen door de jury, tenzij dit als keuze voor een thema wedstrijd is.

€0,02 :wink:

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 20 nov, 2013 14:35

Je begrijpt 'm Herold :!: ... Het zou mooi zijn als dat eindelijk eens standaard werd toegepast ! :)

Oscar Becker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Oscar Becker » 21 nov, 2013 7:55

kwestie van meenemen in de becijfering.

Jurering wordt dan wel lastiger dan alleen '5 foto's beoordelen'

Terug naar “FOC-Archief”