FOC 16: pantserwagens

een "vergaarbak" voor alle oude FOC topics.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Wat is jouw keuze voor FOC 16?

Brailleschaal
12
15%
M1 Abrams
4
5%
Wrak/verlaten voertuig
17
21%
Pantserwagens
37
45%
Halftracks
12
15%

Totaal aantal stemmen: 82

Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: Poll FOC 16

Berichtdoor Martin Dogger » 22 okt, 2012 16:19

peter stoof schreef:En een lijstje met geallieerde pantserwagens ww-2 , komt die er ook?

Dat kan snel genoeg gemaakt worden, als de daadwerkelijke FOC begint en het thema ook 'Pantserwagens' wordt.

Een voorzetje:
M8 Greyhound
M20
M3A1 Scout Car
T17E1 Staghound
Panhard
Daimler Scout Car
Daimler Dingo
Humber Scout Car
Humber Armoured Car
AEC
Morris Light Recce Car
Otter
Rollys Royce

Groet, Martin

Pelle Couwenhoven

Berichtdoor Pelle Couwenhoven » 23 okt, 2012 10:49

Ik heb nog een half gebouwde sd.kfz.254 liggen, maar telt dat als een pantserwagen? Ik denk het niet... Als het inderdaad niet zo is, heb ik ook nog een M3A1 White Scout car liggen dus dat komt wel goed, en wie weet kom ik ook nog wel een leuk kitje tegen in Nieuwegein... Arme, arme portemonnee.... :mrgreen:
"Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution."

~Albert Einstein

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Berichtdoor Richard Cramer » 23 okt, 2012 15:20

Ha die Pelle,

Mmmm.... Twijfelgevalletje, en mij is altijd geleerd: bij twijfel niet doen :wink: . Daarnaast is één van de grondregels dat iedereen met een (vrijwel) onbegonnen model deelneemt. "Half gebouwd" is te ver heen.

Maar ik zie je graag deelnemen met de Scoutcar :D .

groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

Peter Vierhout
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Peter Vierhout » 23 okt, 2012 21:10

Gezien de huidige score verhoudingen toch aanstaande zaterdag maar eens op jacht naar een pantserwagen :cry:
Zou zonde zijn om daarvoor de voorraad aan te breken :mrgreen:
A je to !!

Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Martin Dogger » 23 okt, 2012 21:14

Ik zie dat de optie om een verlaten of verroeste halftrack in brailleschaal met enkele stemmen bovenaan staat ... :roll: :mrgreen:

Erik van Mierlo
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Erik van Mierlo » 23 okt, 2012 22:06

Richard,

De termijn van deze foc, is die niet wat aan de korte kant? Drie maanden lijkt me echt te kort. Helemaal wanneer deelnemers na de bekendmaking van het onderwerp nog kits enz. moeten aanschaffen. Dan ben je zo weer een week of twee verder.

Edit; Ik heb trouwens op de wrakken gestemd, dan hoef ik niets te kopen!

Groet,

Erik

Arno Cornelissen
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Arno Cornelissen » 23 okt, 2012 22:53

Hallo allemaal,

Inhakend op het tijdspad, ik weet niet of hij gekoppeld kan worden aan de eerste echte Twenot meeting bij de vrienden van Zuid-Holland Zuid....?
Weet niet wanneer deze is, maar meestal ergens in februari?

gegroet,

Arno Cornelissen
Bouwgroep Breda
Uit gouden korenaren schiep God de Bredanaren en uit het restant de rest van het land!

MARCEL ZWARTS

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 24 okt, 2012 7:57

Zou het er dan toch van komen,

eindelijk een mooie Humber Mk.IV bouwen. Maar dan de keuze mogelijkheden. Bouw ik een Britse of een Duitse, met of zonder interieur en/of laat ik die mooie motor zien.

De Kit van Bronco is zo geweldig mooi dat er te veel opties bij zitten. Het verbaast me wel dat er nog helemaal geen After Market sets te vinden zijn. Geen etsing of resin updates. Nu is dat ook niet echt nodig maar bijvoorbeeld losse lege munitie beugels voor de granaten lijkt mij wel handig. Ook nieuwe wielen zou geen kwaad kunnen omdat in de kit er een vreemde verdieping in het profiel zit welke ik nog niet gezien heb op foto’s.

Eigenlijk zijn er in mijn ogen drie opties voor de bouw.

Optie 1 De Humber van Gräbner (commandant van de SS-Pz.AA.9) op volle snelheid op de noordelijke zijde van de Arnhemse verkeersbrug rijdt terwijl hij getroffen wordt. Dit zou betekenen dat ik het complete interieur achterwege kan laten en eens goed moet nadenken over hoe het voertuig er uit zou hebben gezien. Ook de bouw van een stukje brug lijkt me wel een leuke klus.

Optie 2 Een achtergelaten Humber met schade en een lekke band. Ook hier zijn mooie foto’s van met een paar FSJ er bij ergens aan het west front. Dit is een mooie manier om een groot deel van het interieur te laten zien.

Optie 3 Een Humber in Britse dienst ergens in Nederland. Niet echt spannend maar het geeft wel de mogelijkheid om de pantserwagen in zijn volle glorie te laten zien.

Al met al we zien het wel.

Groet

Marcel :D
Op dit moment bezig met een Engelse Mark VI B (Bouwgroep Alkmaar), een diorama met een 17-pounder en een Universial Carrier in Arnhem west, en een Skoda Kubelwagen van de 10.SS-Panzer-Division
Gaat ook langzaam verder met de Jagdpanzer IV/L48 in Arnhem en een Matilda Mk.II in de woestijn.
In de koelkast staan de YP408 Co, 1/16 Tiger II van s.Pz.Abt.506, 1/16 Tiger I van s.Pz.Kp. Hummel en een Opel Blitz 4x4.
Wil graag bouwen.
Humber Mk.IV van de SS-Pz.AA.9 op de Arnhemse brug met een 2cm Flak 38, Sd.Kfz.250 Ausf.A en een Sd.Kfz.232 Acht RAD.
Een Sturmgeschüt III Ausf.G van Sturmgeschütz-Artillerie-Brigade 667 in combinatie met een Churchill tank in de regen.

Alex van de Wetering

Berichtdoor Alex van de Wetering » 24 okt, 2012 11:29

Ook nieuwe wielen zou geen kwaad kunnen omdat in de kit er een vreemde verdieping in het profiel zit welke ik nog niet gezien heb op foto’s.
Marcel, bedoel je in het centrum van het profiel...of die "groef" op de rand van het profiel?

Alex
Afbeelding

MARCEL ZWARTS

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 24 okt, 2012 13:15

Als je goed kijkt naar het profiel Alex dan zie je aan het eind van de gleuven in het midden van de band een verhoging. Voor zover mij bekend heeft het profiel maar 1 diepte.

Om dit goed te krijgen zal ook niet mee vallen vandaar dat ik hoop heb op vervangende exemplaren waarbij het profiel wel is zoals ik het op foto’s van echte Humber Mk.IV’s zie.

Groetjes

http://www.perthmilitarymodelling.com/r ... 081sp.html

Hier op de foto van de banden is goed te zien wat ik bedoel.
Op dit moment bezig met een Engelse Mark VI B (Bouwgroep Alkmaar), een diorama met een 17-pounder en een Universial Carrier in Arnhem west, en een Skoda Kubelwagen van de 10.SS-Panzer-Division
Gaat ook langzaam verder met de Jagdpanzer IV/L48 in Arnhem en een Matilda Mk.II in de woestijn.
In de koelkast staan de YP408 Co, 1/16 Tiger II van s.Pz.Abt.506, 1/16 Tiger I van s.Pz.Kp. Hummel en een Opel Blitz 4x4.
Wil graag bouwen.
Humber Mk.IV van de SS-Pz.AA.9 op de Arnhemse brug met een 2cm Flak 38, Sd.Kfz.250 Ausf.A en een Sd.Kfz.232 Acht RAD.
Een Sturmgeschüt III Ausf.G van Sturmgeschütz-Artillerie-Brigade 667 in combinatie met een Churchill tank in de regen.

Alex van de Wetering

Berichtdoor Alex van de Wetering » 24 okt, 2012 13:47

Marcel, die driehoekige "vulstukjes" in het midden (niveau iets lager dan het oppervlak van het profiel) van de band zie je eigenlijk alleen als de Firestone band nieuw is.....als de band wat ingesleten is, dan hebben die driehoekjes hetzelfde niveau als het oppervlak van het profiel en zie je ze niet meer. Ik hoop dat je een beetje kunt volgen wat ik bedoel. Ik heb zelf twee Firestones in de tuin staan en die zijn niet eens heel gesleten, maar toch zie je de driehoekjes daar al niet meer. Ik kan zaterdag wel wat plaatjes meenemen naar Nieuwegein, dan kan ik het je laten zien. Om een lang verhaal kort te maken, de wielen van Bronco zijn zoals ze er fabrieksnieuw uitzien.
Voor mijn gevoel hadden de banden van Bronco ietsiepietsie boller gemogen en een fractie dieper profiel, maar dat is echt minimaal.

Alex
Afbeelding

MARCEL ZWARTS

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 24 okt, 2012 14:20

Kijk daar heb ik iets aan vriend. :D

Gewoon afschuren en je hebt de goede band. Das lekker simpel lijkt me.

Bedankt en tot zaterdag. Kunnen we weer effe lekker bij praten.

Groetjes

Wil graag bouwen.

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 24 okt, 2012 14:51

Dan Raadtgever schreef: ... 221, 222, 223, 231, 232, 233, 234, 247, 263 enz

Toch heb ik geen van deze nummers in mijn voorraad, hoewel vooral de 263 sinds jaar en dag een gewild exemplaar is !
Ik heb dan ook al tijden echt een noodgedwongen koopstop ingelast en zal het dan ook van iets anders moeten hebben. Wellicht een ESCI 1/72 SdKfz 251 ?
Daar maak ik dan ook wel werk van met extra details en ondergrondje :!:

groet
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Bas Hermsen » 25 okt, 2012 8:46

Ik ga een Morris Buffel scratchen in 1:72 als het pantserwagens wordt. Er is een model van te krijgen, maar het ding is zo eenvoudig van ontwerp dat die "snel" zelf te maken is.

Afbeelding

EricReist
Contacteer:

Berichtdoor EricReist » 25 okt, 2012 9:42

Johannes Haspels schreef:
Dan Raadtgever schreef:... Wellicht een ESCI 1/72 SdKfz 251 ?

Mijn-heer Haspels... dat is een halftrack, geen pantserwagen :wink:
Maar ik zie in je verzameling wel een Krupp Protze... als je die eens ging bekleden met pantserplaten, ala

Afbeelding

Erik van Mierlo speelt ook met deze gedachte... en het is m.i. een heusche pantserwagen. Scratch je zo in elkaar ;-)

Afbeelding

Eric

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 25 okt, 2012 10:32

Die prachtige rondingen laten verdwijnen ? ... Ik ga mijn mooie Kroepje natuurlijk niet voorzien van zo'n schans :!:
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

EricReist
Contacteer:

Berichtdoor EricReist » 25 okt, 2012 12:27

Johannes Haspels schreef:Die prachtige rondingen laten verdwijnen ? ... Ik ga mijn mooie Kroepje natuurlijk niet voorzien van zo'n schans :!:

Kroepje? Rondingen?
Nieuwsgierigheid naar kroepje via Google leverde de volgende rondingen:

Afbeelding Afbeelding

What the foc??

Eric

Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Bas Hermsen » 25 okt, 2012 13:47

Om te gieren!

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 25 okt, 2012 14:42

Die mij die feestvlok maar ... die dame rechts ziet eruit als mijn buurman ...

Dan Raadtgever
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Dan Raadtgever » 25 okt, 2012 15:06

Johannes Haspels schreef:Die mij die feestvlok maar ... die dame rechts ziet eruit als mijn buurman ...

en dan ook nog wel buurman............, krijg de grijns niet van mn smoel.......... :mrgreen:
Gewoon lekker blijven plakken................

Terug naar “FOC-Archief”