Boek: World War II Infantry Tactics

Welke boeken heb je en wat vindt je ervan?
En een goede film of documentaire gezien? Vertel het hier svp

Moderators: Richard Cramer, Jakko Westerbeke, Richard Polderman, Jan Peters

Plaats reactie
Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Boek: World War II Infantry Tactics

Bericht door Martin Dogger » 27 jul 2006 23:57

In de Eerste Wereldoorlog werden de eerste tank gesignaleerd. Tot die tijd as het vooral een oorlog van loopgraven, infanterie, machinegeweren en artilleriebarrages. De Tweede Wereldoorlog bracht heel veel technologische en tactische veranderingen met zich mee, maar in het hart van de gevechten waren nog steeds de infanteristen. Deze twee boeken van Osprey behandelen de verschillende tactieken van de legers uit de Tweede Wereldoorlog op meerdere niveaus.

Afbeelding Afbeelding
Afbeeldingen afkomstig van Osprey website

De boeken
Dit is een 'serie' van twee boeken. Elite 105 behandelde de Squads en Platoons (hoewel daar Nederlands woorden voor zijn, gebruik ik de Engels term, ook omdat deze veelvuldig in de boeken voor komen), terwijl Elite 122 een stapje hogerop gaat naar Company en Battalion niveau.
Het is eigenlijk niet mogelijk om een goed beeld te geven van het boek, zonder alles letterlijk over te typen. Daarom volsta ik hier met de beide inhoudsopgaven:
Elite 105: Squad and Platoon
Introduction
The Soldier's Experience
Training: Fieldcraft & Battlecraft
The Squad Ethos
Squad Organization & Weapons
Squad Tactics - Offensive
Squad Tactisc - Defensive
Field Works
The Platoon

Elite 122: Company and Battalion
Introduction
Company & Battalion
Machine Gun Support
Mortars
Mines
Anti Tank Tactics 1939-1942
Anti Tank Tactics 1943-1945
Infantry Anti Tank Guns
Motorized Infantry
Tank Co-operation

Een korte beschrijving
Zoals uit de bovenstaande inhoudsopgaven al blijkt, staan deze boeken vol met informatie. Er staan vele foto's en diagrammen, en zoals gewoonlijk in het midden acht pagina's met kleurenplaten. Een groot gedeelte hiervan schetst situaties, zoals die in verschillende handboeken zijn uitgelegd. Zo staat er een aanval in van een British Section, wordt een Amerikaanse Platoon stelling in de Ardennen getekend, en wordt ingegaan op Duitse veldposities en stellingen. Dit alles maakt veel duidelijk over de verschillen die er heersten binnen de verschillende legers, en geeft indirect ook inzicht in de moeilijkheden die de verschillende legers hadden Veel informatie is voor modelbouwers zijdelings interessant, omdat het over theorie gaat die voor het gemiddeld diorama niet bruikbaar is. Maar uit de boeken kun je wel halen wanneer bepaalde wapens in gebruikt raakten, hoe je je colonne moet 'inrichten' en dat al die Dragon en Tamiya sets waarbij elke vierde soldaat een BAR of Thompson heeft, schromelijk overdreven is. De hoofdstukken over AT tactieken zijn erg nuttig, en daar heeft Osprey ook een apart boek over.
Veel van het fotomateriaal had ik nog niet eerder gezien. Er zijn meerdere foto's bij die geposeerd zijn, of uit handleidingen komen, maar het is goed om te zien dat Osprey niet recyclet, tenminste voor zover ik nu weet. De foto's zijn echter wel klein van formaat, en dat is toch wel een misser om in mijn ogen. Vooral de wapens zouden profiteren van grotere foto's om meer detail te kunnen geven. Maar de selectie die gegeven wordt is uitstekend, en ik heb liever goede, kleine foto's dan grote die slecht gedrukt zijn.

Pluspunten
- Veel informatie
- Goed gepresenteerd
- In twee delen om alles overzichtelijk te houden
- Geeft een goed 'gevoel' van hoe het was,; kan opstapje zijn om memoires te gaan lezen
- Cijfer: een 8

Minpunten
- Vertelstijl springt soms van de hak op de tak
- Niet altijd evenveel aandacht voor de Britse kant van het verhaal
- GEEN Russische of Japanse tactieken
- Relatief klein formaat foto's
- Eigenlijk heb je ze allebei wel nodig, minpunt voor je portemonnee ... maar het leest wel lekker weg 8)

Informatie
Osprey Publising
Elite 105: World War II Infantry Tactics Squad and Platoon
ISBN 1-84176-662-3
Elite 122: World War II Infantry Tactics Company and Battalion
ISBN 1-84176-663-1

Beide boeken zijn geschreven door Dr Stephen Bull, en gepubliceerd in 2004 en 2005. Illustraties komen van Peter Dennis (E122) en Mike Chappel & Brian Delf (105). Mijn exemplaren heb ik gekocht via www.plasticmodelbouw.nl voor de prijs van 19,95 per stuk.
Plaats reactie