Boek: British Tanks in Normandy

Welke boeken heb je en wat vindt je ervan?
En een goede film of documentaire gezien? Vertel het hier svp

Moderators: Richard Cramer, Jakko Westerbeke, Richard Polderman, Jan Peters

Plaats reactie
Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Boek: British Tanks in Normandy

Bericht door Timo de Porto » 31 mei 2006 20:36

Uitgever: Histoire & Collections
Schrijver: Ludovic Fortin
ISBN 2-915237-33-9
Prijs: zo'n beetje €50,-
176 blz, engelse taal.

een prachtig boek om te lezen en te kijken als je geintresseerd bent in Britse tanks. iedere britse tank die in normandie gedient heeft wordt uitgebreid besproken, tekeningen met markings en de onderlinge verschillen zijn van zeer hoge kwaliteit, veel detail foto's (bijvoorbeeld rondom foto's van de Vc firefly, koepel foto's van de M10 wolverine, funny's, AA tanks, noem het maar op. de foto's zijn helder en op papier van goede kwaliteit gedrukt.

ook wordt er in dit boek ingegaan op de operaties die door tanks in normandie werden uitgevoerd, uiteraard met foto's, en ook niet onbelangrijk, bij zo'n beetje alle foto's staat hoe je kunt zien van welke divisie de tank is, waar je dat kunt zien e.d.

kortom, voor de "britse tankers" een must have, al is het alleen al vanwege de mooie foto's van tanks in actie!

minpuntje vond ik wel de prijs, die is aardig aan de maat, maar aan de andere kant, het plezier en de inzichten die je ervoor terug krijgt zijn zeker de moeite waard!

Timo
Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Martin Dogger » 18 jul 2006 16:35

Ik heb dit boek nu ook binnen. Hier mijn bevindingen:

het boek is opgedeeld in drie gedeeltes:
Deel één behandelt de verschillende tank divisies en brigades, en volgorde van nummers. Deel twee geeft een kort overzicht van de verschillende tanks, met een basis beschrijving van de ontwikkeling en enkele foto's.Deel drie handelt over de strijd in Normandie, tactiek en organisatie enhet leven van de tankbemanningen.

Deel 1: elke Britse pantserdivisie en brigade wordt hier omschreven. Er wordt kort ingegaan op de ontstaansgeschiedenis, de samenstelling van de divisie van begin WO2 tot aan Normandië. Vervolgens worden de gevechtsacties behandeld. Deze zijn duidelijk omschreven, en geven ook aan tegen welke Duitse eenehden werd gevochten. Elke eenheid heeft een simpel organogram, met de markeringen erbij vermeld. Ook is van de regimenten de capbadge afgebeeld. Foto materiaal is goed gekozen, en laat veel verschillende voertuigen zien.
Deel 2: De verschillende tanks in Normandië krijgen allemaal een omschrijving. Deze is erg basic, maar voldoet goed voor het doel. Meer informatie over ontwikkeling is immers in zat andere boeken te vinden. De foto's zijn meer uit de technische rapporten en geposeerde foto's uit TMs, maar dat is in mijn optiek niet erg. De tanks zijn hier namelijk duidelijker herkenbaar, en dat is met actie foto's vaak moeilijker.
Deel 3: Dit deel is het meest mooie deel naar mijn mening. Er wordt ingegaan op de algehele strategie van de geallieerden, en de rol die de Britten daar in speelden.
De tactieken van de Britten worden ook uitgelegd, en de auteur analyseert ook waarom de Britten zo'n behoudende rol speelden. Van de Duitsers is bekend dat ze vaak ad hoc eenheden en groepen samen stelden, die snel op situaties in speelden. De Britse divisies waren traditioneler ingesteld. Al doende leert men, en aan het eind van de campagne konden ook de Britten dit relatief goed doen.
De rol van de tanks wordt ook duidelijk vermeld. Hier blijkt goed de kwetsbaarheid van de Shermans, en hierbij wordt ook duidelijk dat de benzine tanks daar minder mee te maken hebben dan algemeen aangenomen wordt. Munitie was veel gevaarlijker, en het vol stouwen van de tank met munite buiten de rekken werkte daar niet aan mee.
In kleine kaders geeft de auteur informatie over infanterie en tank samenwerking, de verschillende orders die er waren, luchtsteun, etc. Een zeer divers geheel dus.

De foto's: Zoals vermeld zijn de foto's erg goed gekozen. Een groot gedeelte was mij al bekend, maar om alles in één boek te hebben is soms ook wel handig. Voor mensen die nieuw foto materiaal zoeken rond Shermans en Churchills en al verschillende Concord en Osprey boeken hebben, is het geen aanrader.
Wel staan er hier meerdere goede foto's in van Crusaders AAs en Stuarts.
De bijschriften zijn grotendeels goed, maar er zitten een paar missers tussen. De Shermans in het landingsvaartuig van 8th AB zijn van 13/18 Hussars in 27th AB. De Kangaroo eenheden opereerden ten tijde van Normandië nog niet onder 79th AD, en Churchill II en Sherman IV deden helemaal niet mee. Kleine dingen inderdaad, maar gezien het feit dat dit een standaardwerk gaat worden, is het wel jammer.

Minpunten: ik had het wel fijn gevonden als er een ToE in had gestaan. Een tabel met de verschillende voertuigen in de regimenten. Dit is wel af te leiden, en met andere boeken erbij (Concord, British Tanks of WW2) kom je een heel eind. Maar het had hier misstaan.
Pantserwagen en infanterievoertuigen als de Carriers zijn ook niet opgenomen. Maar dit is misschien wel goed, omdat er genoeg ruimte is voor een deel over deze voertuigen.

Pluspunten: Veel foto's, een goede, gedegen en duidelijk tekst maken dit een standaardwerk voor iedereen die geïnteresseerd is in dit onderwerp. Er staat erg veel informatie in, waar je zeker enkele dagen zoet mee bent om door te lezen. Zoals gezegd, meerdere foto's zijn eerder gepubliceerd, maar deze bak info in één boek is lastig te verslaan. Ik vind het boek zeker niet te duur geprijsd. Ik betaalde er 40,95 voor bij mij plaatselijke boekhandel. Het boek was gewoon te bestellen.

Conclusie: Een flinke aanrader. Ik geef het boek een 8,5. Hopelijk wordt het ook de Amerikanen, Polen en Fransen gegund om deze beschrijvingen te krijgen.
Plaats reactie