Son of Sherman (SoS)

Welke boeken heb je en wat vindt je ervan?
En een goede film of documentaire gezien? Vertel het hier svp

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Rob Mutschler

Son of Sherman (SoS)

Berichtdoor Rob Mutschler » 20 jul, 2013 11:54

ik kreeg afgelopen dinsdag eindelijk het nieuwe Sherman boek binnen van Ampersand publ. Ik had dit boek zo'n 9 jaar geleden!! besteld. Het heeft dus iets langer geduurd dan gepland, maar goed, het was het wachten waard.
Want dit is werkelijk een schitterend boek over de Sherman, gericht op de modelbouwer. Er staat geen enkel schaalmodel van een Sherman in, dat volgt in deel 2 van "Son of Sherman". Ik had de "Modellers Guide to the Sherman" van Pete Harlem (zelfde uitgever) uit 1999. Dat boek was eigenlijk al baanbrekend, want het was een eerste echte poging om een uitgebreid boek voor de Sherman modelbouwer te maken. Hoewel dat al een prachtig boek was (en snel uitverkocht) ontbraken een aantal zaken, zo was niets vermeld over de torens. Het boek was veel kleiner dan het huidige boek en had bovendien de Sherman info en modellen in 1 boek bij elkaar gebracht. Toch was het al een indrukwekkend poging. Het huidige boek pakt de zaken anders aan. Begonnen wordt met een uitleg over de verschillende producenten van de Sherman. Is dat belangrijk voor de modelbouwer? Ja, want dat verklaarde bijvoorbeeld de vorm van een achterlicht beschermer, die zo specifiek door die fabrikant werd gemaakt. En dat brengt me op een handige boekenlegger, meegeleverd met de harde kaft versie (ik weet niet of dit ook bij de slappe kaft versie wordt meegeleverd). Aan een kant van die boekenlegger staat een uitleg van afkortingen en veel gebruikte onderdeel nummers, de andere kant heeft een registratienummer index. Met behulp hiervan kan je achterhalen wie de fabrikant was van een Sherman en in welke periode een Sherman werd gemaakt. Zie je dus op een foto het registratienummer staan, dan kan je met behulp van de boekenlegger achterhalen wie de fabrikant was van die specifieke Sherman en dat kan handig zijn voor bepaalde details, zoals dus bijvoorbeeld achterlicht beschermers. De informatie is overigens ook in het boek zelf terug te vinden. Daarna volgt een verdeling in 'small hatch' en 'large hatch' Shermans. Hierbij wordt elk type Sherman beschreven en getoond met veel duidelijke foto's en schaaltekeningen. Ni wordt ook duidelijk dat dit boek voor de modelbouwer is. Foto's die onder de achterkant van de Sherman kijken (dus de bovenkant van de luchtfilters), de antenne basis met 8 verschillende foto's (elk type zijn eigen antenne basis), 25!! foto's van de hijsogen, een apart hoofdstuk over de aangebrachte extra bepantsering en zeer veel uitleg en foto's over de gietnummers. verder een apart hoofdstuk over de Sherman neuzen, met zeer veel details foto's en deskundige uitleg en jawel, daarna, zeer uitgebreid, apart hoofdstukken over de 75mm en 76mm torens, inclusief natuurlijk ook hier zeer veel foto's en kleurtekeningen en details als gietnummers, extra bepantsering, en interieurfoto's. Na de torens komen de wielenstellen, rupsen etc. aan de beurt in ongelofelijk detail. een apart hoofdstuk is gewijd aan de gietsymbolen, niet alleen met foto's maar ook met duidelijke overzichten. Daarna een hoofdstuk over de registratienummers (uitgebreider uiteraard dan de boekenlegger) en een hoofdstuk over het transport van de Sherman, oftewel, hoe werden ze naar de diverse fronten vervoerd. Een bibliografie sluit dit fantastische boek af. Hier viel me op dat het overzicht korter was dan in 'Modellers Guide to the Sherman, maar er staat meer dan genoeg in. WAT een boek is dit!. Op het net komen de onvermijdelijke vergelijkingen met de "Sherman bijbel' van Hunnicutt. De (in mijn ogen terechte) reactie van een van de schrijvers van SoS is dat elke vergelijking mank gaat. Immers, Hunnicutt gaf ons een uitgebreid overzicht van het hoe en waarom van de Sherman, terwijl SoS de Sherman beschrijft alsof je er een meter vanaf staat. in die zin is SoS duidelijk meer geschikt voor de modelbouwer. Maar beiden zijn goud waard voor de 'Shermanofiel'.
Ik kan dit boek van harte aanbevelen aan eenieder met interesse in de Sherman of geallieerde voertuigen in het algemeen. Let wel op: het gaat ALLEEN om US 2e wereldoorlog Shermans. Meer dan 900 foto's (waarvan veel in kleur) + tekeningen in 386 blz. Wees er snel bij. Ik heb het boek bij Historex Agents in Dover vandaan, maar ik zag dat Poppy books het boek ook kan leveren. Nu maar wachten op deel 2....
Rob Mutschler

Terug naar “Boeken, Films en naslagmateriaal”