[Boek] The Last Knight of Flanders

Welke boeken heb je en wat vindt je ervan?
En een goede film of documentaire gezien? Vertel het hier svp

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Albert Reuten

[Boek] The Last Knight of Flanders

Berichtdoor Albert Reuten » 22 feb, 2011 13:04

Had nog een boekenbon van Standaardboekhandel te besteden en heb dit boek besteld, duurt wel 4 weken :x , maar voor deze keer ok dan maar.

Is er iemand die dit al heeft?

Afbeelding

Gr. Albert

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Re: [Boek] The Last Knight of Flanders

Berichtdoor j.w.stokkers » 22 feb, 2011 17:33

Zeer zeker de moeite waard was het alleen al om de Remy zijn verhaal te lezen! Mooie foto's en na de oorlog heeft Remy zijn idealen nooit veranderd en is altijd in zijn wereld blijven geloven! En het type, zoals er wel meer in België waren.."eens een waffen-ss man altijd een waffen-ss man". Dit heeft vooral van doen omdat in België er nooit een generaal-pardon is geweest en men altijd als personanongrata door het leven is moeten gaan. Je ziet zag dus in België veel meer zgnd. Kameradschafttreffen dan in ons land. Vriend van mij heeft nog veel fotomateriaal beschikbaar gesteld voor dit boek, veel van de hoofdrolspelers zijn ondertussen al overleden waaronder Remy zelf.

Opzich wel grappig als je Hendrik Verton zijn boek leest, heb de man zelf aantal maal gesproken, Hendrik is wel trots gebleven dat ie w-ss soldaat is geweest en de strijd is aangaan tegen het communisme maar is niet blijven hangen in oude idealen en een verkeerde kijk op de wereld. De opmerkingen die Peter maakte deel ik dan ook niet, maar goed heb de man zelf ook gesproken! Zoals velen in die tijd met bepaalde idealen en overtuigingen naar het oosten gegaan en heb nooit gemerkt dat ie anti Nederland zou zijn, sterker nog was nog met regelmaat in Nederland maar wat ie zocht dat kon ie niet meer vinden in ons land. Dat was meer het authentieke Nederland wat ie nog op zijn netvlies had van voor de oorlog. Deels ook wel dat ie Nederland anders heeft bekeken is hoe zijn familie is behandeld na de oorlog, maar toch redelijk snel het besef om het leven op te pakken. Saillant detail is dat ik Hendrik belde om wat dingen te vragen dat ik zijn vrouw aan de telefoon kreeg en was net ingesprek met de uitvaartverzorger omdat ie net was overleden. Heeft mij ooit nog een baan aangeboden in hun familiebedrijf, achteraf wel eens gedacht had ik het maar gedaan maar ja als je alles weet van te voren. :wink:

JW
Afbeelding

Albert Reuten

Re: [Boek] The Last Knight of Flanders

Berichtdoor Albert Reuten » 22 feb, 2011 19:18

Hallo JW,

Dank voor je bijdrage, dan kan ik me alvast gaan verheugen :D .

Heel interessante bijdrage lever je ook weer over Hendrik Verton. Heb het boek nog niet helemaal uit, maar zal mijn gedachten erover laten weten in andere topic.

Prachtig om te lezen dat je er vaak bovenop of tussen in zit bij die mannen.

Terug naar “Boeken, Films en naslagmateriaal”