Boek "Europäische Freiwillige im Bild

Welke boeken heb je en wat vindt je ervan?
En een goede film of documentaire gezien? Vertel het hier svp

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Albert Reuten

Boek "Europäische Freiwillige im Bild

Berichtdoor Albert Reuten » 8 jan, 2011 14:24

Kent iemand dit boek, en heeft het misschien zelfs in bezit? Zou veel afbeeldingen laten zien.

Afbeelding

Gr. Albert

Erwin Verhoeve

Re: Boek "Europäische Freiwillige im Bild

Berichtdoor Erwin Verhoeve » 8 jan, 2011 15:00

Ik heb dit boek in mijn kast staan. Het laat inderdaad veel foto's zien van verschillende "buitenlanders" in dienst van de SS.
Het boek geeft een overzicht en summiere omschrijving van de verschillende Freiwillige SS-divisionen en hun leden, geillustreerd met de nodige foto's. Er staan met name veel portret- en groepsfoto's in, maar hier en daar kom je zeker nog wel leuke, interessante, andere foto's tegen.

Moet zeggen dat het een aardig boek is, maar geen topper. In mijn ogen geeft het een aardig beeld van de diverse landen waar de vrijwilligers vandaan kwamen maar je moet geen diepgravende dingen verwachten. Eerlijk gezegd had ik er ook meer van verwacht toen ik het besteld had :|

Groet, Erwin
Don't mention the war!!! I mentioned it once and I think I got away with it!

Albert Reuten

Berichtdoor Albert Reuten » 8 jan, 2011 17:24

Dank Erwin,

Zijn de foto's van dien aard dat er ook ideëen uit op te doen zijn voor diorama's? Foto's van situaties ter plekke van de diverse Europese vrijwilligers?

Gr. Albert

Erwin Verhoeve

Berichtdoor Erwin Verhoeve » 9 jan, 2011 10:06

Albert Reuten schreef:Dank Erwin,

Zijn de foto's van dien aard dat er ook ideëen uit op te doen zijn voor diorama's? Foto's van situaties ter plekke van de diverse Europese vrijwilligers?

Gr. Albert

Van de foto's ter plekke staan er idd wel wat van in. Maar of het dio materiaal is, kan ik natuurlijk niet beoordelen.
Als het je gaat om foto's van voertuigen, dan kan je beter verder kijken voor de "im bild" serie van dezelfde utigever. Deze zijn namelijk op één hand te tellen. Maar als het je alleen gaat om vrijwilligers dan staan er wel wat leuke platen in.
Nogmaals, ik kan niet beoordelen wat je onder "dio-materaal" verstaat... maar ik denk persoonlijk niet dat dit boek daar geschikt voor is...

Erwin
Don't mention the war!!! I mentioned it once and I think I got away with it!

Albert Reuten

Berichtdoor Albert Reuten » 9 jan, 2011 13:50

Klinkt toch interessant Erwin, en ga er toch sterk over denken dit boek aan te schaffen.

Bedankt.

Gr. Albert

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 10 jan, 2011 22:02

Ik zie deze thread te laat maar kan mij alleen maar aansluiten bij de woorden die Erwin reeds heeft neergezet. Het is een leuk boek maar daar moet je het dan ook bijlaten! Gelukkig komen er stapgewijs steeds meer boeken op de markt met dit thema maar dan met meer inhoud wat tekst aangaat en uitleg over dit thema! Er staan zeker een aantal leuke foto's in en het is een boek voor aanvulling van je boekenverzameling waarbij je je de vraag moet stellen of je het echt nodig hebt!

Dit boek is uitgegeven vanuit de Nation Europa Verlag en deze staat nou niet echt bekend om zijn objectieve neerzetting van feiten maar is aardig gekleurd. Nation is een afgeleide van de voormalige Munin Verlag die is opgericht door en voor voormalige Waffen-SS soldaten maar veel minder met een politieke boodschappen maar veel meer met een militaire boodschap, Kameradschaft en het samenbrengen van deze voormalige soldaten. Omdat deze groep stilaan steeds minder gaat worden is voor jaren terug de zaak overgegaan naar Nation Europa, Patrick Agte aan het roer, maar men kwam helaas tot de conclusie dat deze nu juist niet deed wat men deed uit het verleden maar steeds meer politiek erbij ging halen en "hun" daardoor nou niet echt ging helpen maar juist door deze politieke lading veel meer wederom in een ander daglicht ging plaatsen dan men eigenlijk wou. Het niet zijn van politieke soldaten maar soldaten als alle andere soldaten!

Ken veel voormalige W-SS soldaten die zich volledig van Munin hebben gedistantieerd en alle banden met Nation hebben verbroken. Agte staat er onbekend veel toegezonden orginele foto's nooit meer terug te sturen naar de eigenaren en zelfs kort na overlijden letterlijk en figuurlijk bij naasten aan de deur staat om zgnd. de foto's op te halen die hem zijn toegezegd.

JW
Afbeelding

Albert Reuten

Berichtdoor Albert Reuten » 10 jan, 2011 22:59

Mmmmmmm JW,dat zet me toch weer aan het denken en twijfelen.

Weet jij goede fotoboeken over dit thema aangaande vrijwilligers bij de W SS of de Wehrmacht die de moeite van het aanschaffen wel waard zijn?

Gr. Albert

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 11 jan, 2011 7:28

Ik zeg niet dat je het boek niet moet kopen, evenzo doet Erwin, maar het is niet een hoogdravend boek en er zijn aantal onbekende foto's maar ook veel bekende in het boek te vinden. Je ziet wat actie foto's en veelal ook portret foto's om aantal namen wat extra te belichten.

Er zijn van diverse W-SS divisies wel dit soort Im Bild boeken te verkrijgen maar verwacht geen hoogstaand werk qua tekst inhoud!!!

Zal binnenkort wel wat titels loslaten nu wacht eerst een autorit van 1 1/2 uur :wink:

JW
Afbeelding

Albert Reuten

Berichtdoor Albert Reuten » 11 jan, 2011 23:28

OK JW, wacht ik nog ff af.

Gr. Albert

Terug naar “Boeken, Films en naslagmateriaal”