GELE KAART voor Toemen Modelbouw

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: rob linssen, Richard Polderman, Rob Plas, Jan Peters

GELE KAART voor Toemen Modelbouw

Berichtdoor Wim Schelberg » 8 aug, 2005 18:39

Beste allemaal,
Even de aandacht voor het volgende: via de site van Toemen Modelbouw
http://www.dodatabase.nl/asp/toemen/ bestelde ik kortgeleden een aantal producten, waaronder 8 potjes Model Master verf die voor € 2,10 worden aangeboden. Het totaalbedrag werd door mij netjes overgemaakt en vervolgens ging er per e-mail nog een specificatie voor de kleurnummers richting de firma. Het ging om vier verschillende kleuren, waarvan ik elk twee potjes bestelde. Alhoewel ik om een bevestiging van de nagezonden specificatie heb gevraagd, heb ik deze niet ontvangen.

Toen de zaak werd afgeleverd (overigens keurig binnen een week) zag ik tot mijn verbazing dat er van de 8 potjes maar zes werden geleverd. De reden die hiervoor werd gegeven, was dat de potjes niet € 2,10, maar € 2,75 kosten. Een flink prijsverschil dat overigens tot opheden niet is bijgewerkt op de site (zoek maar in de betreffende website op Model Master en je ziet wat ik bedoel - we zijn sinds de bestelling ruim een week verder!).

Hierdoor is de situatie ontstaan dat ik:
1) niet geleverd heb gekregen wat ik besteld heb; :cry:
2) ook nog eens dertig cent teveel heb betaald voor de goederen die ik wel heb ontvangen (het verschil tussen de prijs voor 8 potjes voor 2,10 en 6 potjes voor 2,75); :evil:

Ik heb inmiddels aan de firma een email gestuurd waarin ik het bovenstaande in wat ruimere bewoordingen heb medegedeeld en heb gevraagd een voorstel te doen om er alsnog uit te komen (nogmaals: ik heb ook richting Toemen aangegeven er geen probleem mee te hebben inplaats van 2,10 een bedrag van 2,75 per potje te betalen, maar ik wil wel het bestelde ontvangen!)

Ook heb ik vermeld dat ik dit topic zou plaatsen. Ik zal jullie op de hoogte houden van de verdere afhandeling, maar ik heb dus na mijn eerste vrijage nog geen echte liefde ontwikkeld voor de Firma Toemen. Maar dat kan in de loop van dit topic nog veranderen, afhankelijk van de afwikkeling. Doe met die kennis je voordeel.

Greetz,

Wim.

(het droevigste is nog - maar dat staat hier los van - dat juist de kleur die ik het hardste nodig had, ontbrak!!!)
Laatst bijgewerkt door Wim Schelberg op 10 aug, 2005 16:05, in totaal 1 keer bewerkt
==============================
Workbench: alles tegelijk - want het moet af... Foto's met dank aan: http://www.imageshack.us/
Wim Schelberg
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Marten de Vries » 8 aug, 2005 18:50

Dag Wim,

Is erg jammer om dat te moeten horen. Zo te zien ben jij niet degene die hier fout zat. Je bent de aankoop aangegaan voor dat bedrag. En het staat nog steeds zo op de website.

In principe heb je gewoon recht op je verf voor het bedrag dat je hebt betaalt. Jij bent jou deel van de overeenkomst nagekomen, zij doen dit maar gedeeltelijk. :?

Voor de wet sta je in je recht en ik hoop dat je met hun eruit kunt komen.

Veel suc6

Mvg,

Marten
Marten de Vries

Berichtdoor pascal bastiaens » 8 aug, 2005 18:57

Inderdaad,
indien iets wordt geadverteerd voor een bepaalde prijs moet de verkoper je de goederen aan die prijs laten. Heb zo ooit enorm geluk gehad met de aanschaf van een auto. De verkoper had een advertentie gezet voor de auto, zonder er de BTW bij te rekenen, en hij heeft me de auto moeten laten aan de geadverteerde prijs. Het schijnt dat hij die week enorm veel autos verkocht heeft.
Dat is ook de reden dat in de meeste advertenties bijstaat : tot uitputting van de voorraad; als er dan een fout instaat kunnen ze gewoon zeggen dat de voorraad uitverkocht is;
pascal
pascal bastiaens

Berichtdoor Wim Schelberg » 8 aug, 2005 19:04

Om misvattingen te voorkomen: in de algemene voorwaarden van de firma is te lezen: Alle aanbiedingen/afbeeldingen/prijzen zijn onder voorbehoud van type- of scanfouten en/of wijzigingen door de fabrikant.

Met andere woorden: het kan zijn dat prijzen afwijken en dat vind ik in principe geen probleem. Het even melden is dan wel netjes - een klant kan dan altijd nog beslutien een product te laten vervallen (het gaat in dit geval om een verschil van bijna een derde!)

Greten, WIm.
Workbench: alles tegelijk - want het moet af... Foto's met dank aan: http://www.imageshack.us/
Wim Schelberg
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Maarten Weers » 8 aug, 2005 19:14

Ik had je kunnen waarschuwen voor deze firma, heb gezien dat Peter in enkele jaren tijd geld duidelijk boven service is gaan tellen. Kom daarom al jaen niet meer bij hem langs.

Groeten Maarten

...die het erg jammer vind te moeten constateren dat er nog niet veel veranderd is.
Maarten Weers
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor R. Goorts » 8 aug, 2005 19:38

Wim,

erg vervelend voor je,....

Ook ik was een frequent bezoeker van Toemen,
terwijl ik er 65 km voor moest rijden destijds...

Maar gaande weg stegen de prijzen daar dusdanig dat ik
een ander alternatief heb gezocht, leve JW Mol...

Rico
I'm not the sharpest tool in the shed...
R. Goorts

Berichtdoor Niels Henkemans » 8 aug, 2005 20:06

Het enige wat ik er haal is mijn vallejo. Die kan ik hier in de regio nergens anders krijgen. Prijzen van andere zaken zijn er nogal hoog en het bestellen van AM onderdeeltjes doe ik trouwens ook alleen bij "echte" internet winkels.

Grtz Nels

PS "AM" staat voor "After Market"
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

Afbeelding
On the workbench:
Dump diorama met PanzerIII Ausf.G, PzI Ausbildung mit Holz-Gas Anlage, Hotchkiss H39, Renault R35, FT-17, StuG III Ausf.G, MarderIII Ausf.H, MarderI Lorraine, 2x Renault UE, 3x Kettenkrad.
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Wim Schelberg » 8 aug, 2005 22:16

Maarten Weers schreef:Ik had je kunnen waarschuwen voor deze firma, heb gezien dat Peter in enkele jaren tijd geld duidelijk boven service is gaan tellen. Kom daarom al jaen niet meer bij hem langs.

Misschien kunnen we dit soort topics opnemen in de links bij de NIET-favoriete modelbouwwinkels? Of bijvoorbeeld een stem-topic openen om als je goede of slechte ervaringen met leveranciers / winkels hebt, te kunnen stemmen?

just a thought...

greetz, Wim.
Wim Schelberg
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor R. Goorts » 8 aug, 2005 22:27

Hey Wim,

ik zou daar voorzichtig mee zijn,
ik begrijp je frustratie en je boosheid,
maar volgens mij maak je dan anti-reclame o.i.d.,
en dat is volgens mij niet helemaal legaal...

Rico
(die ook geen Toemen-fan is...)
I'm not the sharpest tool in the shed...
R. Goorts

Berichtdoor Mark van Esch » 8 aug, 2005 22:43

Wim,
Bekijk deze post eens en dan met name het <offtopic> deel:
Italeri LCM 3 Landing craft
Hierin word al in 2004 gesteld dat de woorden 'Toemen' en 'service' niet in één zin kunnen voorkomen als niet ook de woorden 'geen' of 'slecht' in de zelfde zin gebruikt worden.
Groeten,
Mark van Esch
Afbeelding
Mark van Esch
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Frans Brakus » 9 aug, 2005 3:07

Wim Schelberg schreef:
Maarten Weers schreef:Ik had je kunnen waarschuwen voor deze firma, heb gezien dat Peter in enkele jaren tijd geld duidelijk boven service is gaan tellen. Kom daarom al jaen niet meer bij hem langs.

Misschien kunnen we dit soort topics opnemen in de links bij de NIET-favoriete modelbouwwinkels? Of bijvoorbeeld een stem-topic openen om als je goede of slechte ervaringen met leveranciers / winkels hebt, te kunnen stemmen?

just a thought...

greetz, Wim.

hoi wim,

natuurlijk heb je gelijk dat het een slechte service is en dat je EERST had ingelicht moeten worden, maar wat je hierboven beschrijft is smaad, dus ik zou er geen topic/handige link voor maken! je zegt immers zelf al (en dat is belangrijk, want op dat punt wint hij!) de disclaimer die op zn site staat over prijsfouten/veranderingen, ect, ect......

ik zou dit rechtstreeks met deze "meneer" bespreken zodat hij alsnog zn fout toegeeft en gewoon die 3 potjes geeft, wat het klopt niet wat ie doet, simpel.

het gaat om 3 potjes verf......mijn god zeg, als hij daardoor falliet raakt ken die net zo goed nu al zn bedrijfje opdoeken :roll: :?

gr,
frans.
Frans Brakus

inderdaad

Berichtdoor C. van Gorp » 9 aug, 2005 15:15

Inderdaad heren... een aparte topic voor "slechte leveranciers" is volgens mij ook niet echt een legale manier van onszelf uitdrukken...?!

Denk wel dat we de discussie over dit soort dingen zeker voort moeten zetten door middel van de dialoog... het is niet verboden om slechte evaringen met elkaar te bespreken... Uiteindelijk heeft een dergelijke firma met een beperkte afzetmarkt ons echt nodig.

Moet eerlijk toegeven dat ik een aantal keren de firma Toemen heb bezocht en de service ook niet echt denderend vond... maar ja plastic modelbouw is voor hen natuurlijk ook maar bijzaak...

Vind het heel rot voor Wim... het gaat nu om een paar potjes verf... maar wat als het een veel duurdere aankoop was geweest... Tevens vind ik het zeer onprofessioneel een internet site te hebben waarop de prijzen zonder verdere bijwerking omhoog worden gegooid met minimaal een halve euro.... Een update-je is toch een minste wat je kan doen toch...

Greetz Clemens :arrow:
Ik ben lid van regiogroep Twenot Zuid Holland Zuid. Wij komen minimaal 1 keer per maand op zaterdag of zondag samen in wijkcentrum De Erker in Schiedam. Inmiddels zitten we op gemiddeld 20 bezoekers per keer. We hebben zelfs een Poolse oud tankcommandant (T-55) in ons midden. Kom ook gezellig een keer langs. Voor informatie zie topic "Regio- en bouwavonden", of voor contact onze coordinator Johan Bijl.

Onze agenda:

Verder over mij:
Dragon Tiger Late, StugIII E, MarderIII M,Schwimmwagen
C. van Gorp
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Jurgen Schot » 9 aug, 2005 18:36

Beste medemodelbouwers :!:

Ik vind dat dit soort dingen gemeld moeten worden :!: Ook ik ben slachtoffer geweest van die lui!

Inderdaad heren... een aparte topic voor "slechte leveranciers" is volgens mij ook niet echt een legale manier van onszelf uitdrukken...?!

Denk wel dat we de discussie over dit soort dingen zeker voort moeten zetten door middel van de dialoog... het is niet verboden om slechte evaringen met elkaar te bespreken... Uiteindelijk heeft een dergelijke firma met een beperkte afzetmarkt ons echt nodig.

Clemens, wat de afzetmarkt betreft: ze maken het er zelf naar. Goede service ==> goede omzet. Geen service & oplichterij ==> geen omzet. Eigen schuld dikke bult, dat een firma als deze op de fles zou gaan, zou mij alleen maar gelukkig prijzen omdat er dan eindelijk door hen niet meer mensen opgelicht worden.

Waar ik dan wel weer een voorstander van ben, is juist een topic met ervaringen van GOEDE winkels(cq handelaren). Dat is misschien een beter plan. Dit soort "lijstjes" zie je bijvoorbeeld ook op het WO2 forum waar ik op zit. Daar heb je nl lijstjes met goede handelaren. Is dat niet wat?

ik zou dit rechtstreeks met deze "meneer" bespreken zodat hij alsnog zn fout toegeeft en gewoon die 3 potjes geeft, wat het klopt niet wat ie doet, simpel.

het gaat om 3 potjes verf......mijn god zeg, als hij daardoor falliet raakt ken die net zo goed nu al zn bedrijfje opdoeken

Je zou het kunnen proberen...ik schat de kans dat het gaat helpen in op......ongeveer 0,000000000%. Ik spreek uit eigen ervaring :(

Voor de rest wil ik graag iedereen (ook) verwijzen naar: viewtopic.php?t=3359&highlight=toemen ... ik wil nog steeds mijn verhaaltje doen, alleen doe ik het liever niet openbaar omdat ik dan zelf misschien ook problemen krijg, en daar heb ik geen zin in. PB voor interesse.

Ik hoop dat met deze publiciteit (en eventueel mijn verhaal), iedereen enigzins een bepaald beeld kan schetsen van deze personen. Sommige mensen vinden dit geen goed plan (om hierover praten) en er zit inderdaad wat in als 1 iemand een slechte ervaring heeft met een bepaald bedrijf...dat dan niet gelijk dat hele bedrijf de grond in wordt gestampt. Agreed. Maar als hele volksstammen opgelicht worden vind ik het een ander verhaal....Dan moet er eigenlijk gewoon gewaarschuwd & gehandeld worden.

Jurrie

PS: spijtig dat het zo moet gaan...gelukkig zijn er ook nog een aantal goede winkels, en dan wil ik in het bijzonder die van Mol noemen (en nee, ik heb geen aandelen ofzo :P)
Jurgen Schot

Berichtdoor benjamin walet » 9 aug, 2005 18:47

ik ben er ook voor om een slechte ervaring gewoon aan de schandpaal te kunnen hangen zonder dat je gezeur krijgt van de webmaster, soms vind ik dat rob iets te beschermend is voor de winkels, hij wil graag wederhoor, kan ik me ook voorstellen want t kan anders 1 hekseketel worden hier.....
ik zelf ben zeerrrrrrrr tevreden over pipelines te enschede, niet dus, ze mogen de naam best veranderen in zuiglines.....
ik vind het wel een goed idee om een stukje forum te maken voor je slechte ervaringen, maar wel de shop in zn waarde laten. mensen moeten er commentaar op kunnen geven wat ze er van vinden, dus gaat het bedrijf op de schandpaal en krijgt rotte tomaten of juist een pluim.
lekker offtopic maar dat was mijn mening voor dat deze topic opslot gaat door het aan de schandpaal nagelen van een shop, wat zo wat ik hoor ZEER TE RECHT IS
grtz bennie
benjamin walet

Berichtdoor Frans Brakus » 9 aug, 2005 19:13

hoi benjamin,

ik kan niet voor rob spreken, maar persoonlijk denk ik dat hij dat doet vanwege eventuele problemen die zo'n topic met zich mee zouden kunnen brengen! zoals ik al vermelde, behalve zelf erachter aangaan, en dat kan op tig manieren van telefoon tot de consumenten bond of de rechtzaak, kun je niet veel beginnen tege deze lui vanwege hun disclaimer! die disclaimer is mooie dure taal, maar eigelijk kan hij er iets neerzetten zoals: ik pas mn prijzen aan wanneer ik dat wil -punt-, dan heb ik er nog enigzinds meer respect voor dan de manier hoe die wim nu behandeld, maar het is nou eenmaal zo.....

zo'n zwarte lijst zou kunen, maar dan niet op dit forum maar meer op een eigen site, zodat de persoon van wie de site is zelf het risico bij zich draagt, en niet een hele vereniging.....

gr,
frans.
Frans Brakus

Berichtdoor boris bakker » 9 aug, 2005 19:31

Benjamin, wat je nu zegt over pijp-lines, bewijst dat een zwarte lijst niet de goede oplossing is. Want ik heb wel goede ervaringen met hun. Met bestellen, leveren, en service. Het is zo dat de prijzen niet ltijd even goed bij de producten passen, maar dat is iets anders. Dit is al 1 voorbeeld van meerdre meningen over 1 firma. Dus een zwarte lijst lijkt me zeker niet goed. een lijst van goede zaken daarintegen wel. Want ik denk dat de koper daar ook meer aan heeft dan een zwarte lijst.

Toch is het spijtig dat een koop zo moet lopen Wim, ookal gaat het om een klein bedrag. Je wilt toch dat de koop zelf goed verloopt, en dat je daarna misschien nog eens vaker iets besteld bij ze. En ja, dan kijk ik nu naar JW Mol, die dit volgens mij bij heel veel mensen waaronder ik heeft berijkt. Namelijk een goede vaste klanten kring.

boris
Der kampf gegen die eigenen oberen macht manchmal mehr arbeit als gegen die franzosen. (Guderian)
Afbeelding
boris bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Toemen UPDATE

Berichtdoor Wim Schelberg » 9 aug, 2005 19:36

Beste allemaal,
vandaag kreeg ik de volgende reactie van Toemen. Ik heb de volgende tekst retstreeks uit de email geplakt en geknipt - er was niet meer: geen aanhef, nauwelijks groet:

CITAAT: "De serie potjes van testors die u vraagt zijn uit het speciale rek en die zijn duurder deze kosten 2,75 per stuk mvg toemen Modelbouw"

Einde CITAAT

Ik klim dus weer in de virtuele pen.

Overigens voor de mesnen die menen op dit geval de juridische term smaad (art 261 WvS) te kunnen toepassen: smaad is het opzettelijk teniet doen van iemands goede naam. Ik heb niet het idee dat ik me daaraan schuldig maak.

Voor de zekerheid doe ik wel een PB naar een van de webmasters. Zij kunnen dan oordelen of iets dergelijks op dit forum thuishoort. Ik blijf er onverminderd voor om mede-hobbyisten primair te wijzen op onze goede ervaringen met internetaankopen (positieve benadering) maar vind ook dat we elkaar moeten behoeden voor valkuilen (dat doen we op de rest van ons hobbygebied immers ook?).

groeten, WIm.
Laatst bijgewerkt door Wim Schelberg op 9 aug, 2005 20:00, in totaal 1 keer bewerkt
Wim Schelberg
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Toemen UPDATE

Berichtdoor Frans Brakus » 9 aug, 2005 19:47

Wim Schelberg schreef:Beste allemaal,
vandaag kreeg ik de volgende reactie van Toemen. Ik heb de volgende tekst retstreeks uit de email geplakt en geknipt - er was niet meer: geen aanhef, geen groet:

CITAAT: "De serie potjes van testors die u vraagt zijn uit het speciale rek en die zijn duurder deze kosten 2,75 per stuk mvg toemen Modelbouw"

Einde CITAAT

hoi wim,

kun je ze niet bellen? persoonlijk zou ik dat doen, want tja zo'n berichtje vind ik vrij onvriendelijk van ze, en het speciale rek, staat dat ook op hun site dan? :roll: lijkt mij van niet, en dan hoor je meteen hun reactie.....al zal die waarschijnlijk niet meer zijn dan ehmmm ......

gr,
frans.
Frans Brakus

Berichtdoor ruud gillis » 9 aug, 2005 20:38

beste wim,
zoals ik je klacht lees snap ik dat je er een wat bittere smaak aan overhoud. maar wat ik ook zie is dat je de kleuren op nummer hebt besteld. je was dus op de hoogte met het assortiment. dan weet je dus ook dat er al een aantal jaren van testors 2 series verf zijn, een met standaard kleurmateriaal en een met specifieke kleuren voor militair materieel. zoals german yellow, russian green, faded olive drab om er zo maar eens een paar te noemen. deze groep kleuren zijn al duurder zolang als ze op de markt zijn, wat nog uit de tijd van de gulden is (4.95 meen ik me te herinneren). er dan nu maar als vanzelfsprekend vanuit gaan dat die dan ineens net zo duur zijn als de andere kleuren vind ik wat erg kort door de bocht. je had dat ook even kunnen informeren voor je tot je bestelling overging. niet dat ik p. toemen zo graag in bescherming neem, (ik heb meer ervaring met hem als ieder die hier staat bij elkaar)maar dit is toch even het gezonde boerenverstand gebruiken. groeten ruud gillis
als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
ruud gillis

Berichtdoor Rob Plas » 9 aug, 2005 20:51

ik ben er ook voor om een slechte ervaring gewoon aan de schandpaal te kunnen hangen zonder dat je gezeur krijgt van de webmaster, soms vind ik dat rob iets te beschermend is voor de winkels, hij wil graag wederhoor, kan ik me ook voorstellen want t kan anders 1 hekseketel worden hier.....

Hier worden mij zaken in de mond gelegd die niet op feiten gestaafd zijn!
Zolang mensen hier een al dan niet gegronde klacht op een fatsoenlijke manier (Zoals Wim dat nu dus doet) willen delen op de site is dat alleen maar goed.
Leren we allemaal van.
Ik heb geen medelijden met een zaak als die de boel in de soep draait, het zijn hun eigen zaken, en iedereen hier weet dat als een zaak WEL de juiste aandacht voor zijn klanten heeft dat dat hier ruimschoots aan bod komt. Kijk maar naar JW Mol hier heel snel een hele goede naam heeft opgebouwd, dat is terecht denk ik.

Met een duidelijke hetze tegen een winkel zou ik wel optreden, maar dat is tot nu toe hier nog niet aan de orde geweest.

Ik ben verder qua sponsoring en/of financiering van niemand afhankelijk, de Twenot betaalt nog steeds haar eigen website, ik voor mijn eigen PC, toebehoren en mijn @home abbonnement.

Dus gelieve mijn geen zaken in de schoenen schuiven die niet waar zijn
Dank
Rob Plas
Webmaster Twenot
Huisregels Forum

Afbeelding
Rob Plas
Site Admin
Site Admin

Volgende

Keer terug naar Twenot Nieuwsgroep