AMX-13 rupsbanden: tester(s) gezocht!

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Plaats reactie
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

AMX-13 rupsbanden: tester(s) gezocht!

Bericht door Jakko Westerbeke » 27 okt 2018 11:59

Negeer de rest van dit bericht — gelet op Wouters opmerkingen hierna zijn deze rubberblokken eigenlijk zinloos, want zelfs al zouden ze passen op het andere type rupsband van Takom dan waarvoor ze ontworpen zijn, dan nog ben je waarschijnlijk goedkoper uit met een setje Friulmodel rupsbanden dan wanneer je zowel een 3D-print als een tweede setje Takom-rupsbanden moet kopen. (Waarom werkt [s] eigenlijk niet op dit forum?)

Gezien de rubber blokken op de rupsbanden die Takom voor de AMX-13 verkoopt, niet helemaal nauwkeurig zijn voor de Nederlandse AMX’en, was ik op zoek naar een manier om die te corrigeren zonder dat dit erg veel moeite kost. Na wat proberen met plastic strip besloot ik dat dat weliswaar kan op die manier, maar dat een 3D-geprinte versie veel minder werk zal zijn. Ik heb daar gelijk dus maar een model van gemaakt, met dezelfde afmetingen als de rubber blokken van Takom, maar dan zonder de afgeschuinde kanten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben daarom op zoek naar personen die ze willen uitproberen, en natuurlijk willen laten weten wat ze ervan vinden, verbeteringen voorstellen, enz. Als je naar deze Shapeways-pagina gaat, kun je ze daar bestellen en kijken of ze er goed genoeg uitzien en doen waarvoor ze bedoeld zijn.

Het is op eigen kosten, dat zal ik er maar gelijk bij zeggen, want ik doe dit niet om er wat aan te verdienen :) De prijzen die op de Shapeways-site staan zijn gewoon de kostprijzen zonder enige winstmarge voor mij (en dat zal ook zo blijven).

(Edit: wat een ramp zijn bijlages bij berichten op dit forum! Als ik er toevoeg verdwijnen ze zomaar, als ik ze probeer te wissen willen ze niet weg …)
Bijlagen
blok_bovenkant.png
blok_bovenkant.png (13.68 KiB) 676 keer bekeken
Wouter Van den Berghe

Re: AMX-13 rupsbanden: tester(s) gezocht!

Bericht door Wouter Van den Berghe » 30 okt 2018 12:16

Hallo Jakko,

Als ik even mag aanvullen op je post: niet alleen de rubber blokken, maar ook de tracks van Takom waar ze op moeten zijn niet correct voor een Nederlandse AMX. Op de Takom tracks is aan weerszijden een uitgeboord blokje gegoten:

Afbeelding

Dit was niet aanwezig op Nederlandse tracks:

Afbeelding

Afbeelding

Moest je het rubberen blokje monteren op de standaard tracks (zonder rubberen blokje) van Takom, heb je waarschijnlijk wel de juiste combinatie. Deze plastic tracks zijn echter niet ontworpen om dergelijk blokje op te lijmen, dus ik weet niet of je ontwerp zal passen?

Mvg,

Wouter.
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: AMX-13 rupsbanden: tester(s) gezocht!

Bericht door Jakko Westerbeke » 30 okt 2018 19:53

Je hebt gelijk, er is nog meer aan de hand. Dat zal denk ik niet passen zonder veel werk om op de metalen rupsbanden de opliggende randen weg te snijden … Maar aangezien ik die rupsbanden niet heb kan ik ook geen rubberblok tekenen dat er bijvoorbeeld overheen past …

Wat nu?
Plaats reactie