Zelf zimmerit maken voor de Pz IV

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Zelf zimmerit maken voor de Pz IV

Bericht door Marc Brandes » 2 mar, 2018 23:24

Heren,
Tijdens het bouwen van een Pz IV in Normandie, ben ik verzeild geraakt in het woud dat zimmerit heet.
De drie fabrikanten van Pz IVs hadden ieder eigen kenmerken als het om het aanbrengen van zimmerit gaat.
Voor geinteresseerden kan ik het boek van Craig Ellis aanraden "Pz IV on the battlefield vol 2", van uitgeverij Peko.

Na veel proberen kan ik hier het resultaat aanbieden, De methode (overgenomen van Manus Gallagher) is makkelijker dan verwacht. Het gaat hier om het Nibelungen Werke patroon. Hieronder een versimpelde weergave uit de thread op ML van Manus Gallagher. (Foto uit de thread.)
Afbeelding

Hier de link naar de originele thread;
http://www.network54.com/Forum/110741/t ... it+pattern

Ik krijg het patroon niet zo dun als Manus Gallagher, maar er was een duidelijke evolutie in het aanbrengen ervan. Mijn versie past hier wel in.

Benodigdheden:
Aves epoxy sculpt
X-acto mes met beitelvormig blad
vaseline
electricien schroevendraaier met kop van 5mm breed, een kant met dremel en schijf afgeplat en "voorkant" afgevlakt.
model en referentie foto's

1- Maak de epoxy putty aan, je hebt snel teveel gemaakt dus begin met een klein balletje
2- breng met het x-acto mesje de putty aan op het model. Dit hoeft niet netjes, als het er maar op blijft plakken.
3- Breng wat vaseline aan op het x-acto mes, nu kan je de putty netjes uitsmeren op het model. Hoe dunner de laag, hoe mooier het patroon wordt. Check tussendoor of de laag overal even dun is door het x-acto mes er in te steken. Zodra er putty aan het mes kleeft verwijder die dan. De vaseline tussendoor steeds opnieuw aanbrengen.
4- Nu komt het aanbrengen van het patroon. Pak de schroevendraaier (beetje vaseline er op) en hou deze schuin (richting parrallel tov het model) vast. Druk nu voorzichtig de afgeplatte kant van de kop in de putty. Herhaal, herhaal, herhaal. Als je niet tevreden bent maak dan de putty weer glad met het x-acto mes.

Ik heb eerst geoefend op een oud model, tot ik tevreden was. Als je de slag eenmaal te pakken hebt is het eenvoudig.

Foto's
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Brandes op 3 mar, 2018 11:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx
Werner Nica

Re: Zelf zimmerit maken voor de Pz IV

Bericht door Werner Nica » 3 mar, 2018 3:00

Mooi gedaan. Heb ooit op een tiger zimmerit aangebracht op de volgende manier.
Putty aangebracht (zo dun mogelijk) en vervolgens met een kammetje waarmee vouwen hun wimpers "kammen" het profiel in de putty getrokken met de vrije hand. Hierdoor krijgt men een zeer willekeurig en realistisch profiel in de zimmerit.
Zal eens kijken of ik er nog foto's van vind.
EricReist

Bericht door EricReist » 6 mar, 2018 21:09

Erg mooi gedaan Marc.
Krijg er spontaan zin in om ook weer eens op ouderwetsche wijze aan de slag te gaan. Niets mooiers dan om het zelf te maken, inclusief beschadigingen. Hulde!

Erich
Afbeelding
Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Bas Hermsen » 7 mar, 2018 9:15

Ziet erg goed uit Marc. Ik heb dit zelf eens gedaan met acryl plamuur, maar dan heb je te maken met een snelle droogtijd. Hoe lang is dit bewerkbaar?
Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Marc Brandes » 7 mar, 2018 19:05

Met Aves heb je ruim de tijd. Hard volledig uit in 24 uur, dus een uur de tijd heb je zeker...
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx
Plaats reactie