Laro 109 landmacht verkenningsbak

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Robert van Raamsdonk

Laro 109 landmacht verkenningsbak

Berichtdoor Robert van Raamsdonk » 20 mei, 2017 11:55

Het plan is om een revell 1:35 laro om te bouwen naar een C&V laro van een verkenningspeloton van een tankbat of painfbat van de landmacht eind jaren 80/begin '90.
Bij gebrek aan foto's op internet, is er hier iemand die mij verder zou kunnen helpen aan foto's van dit voertuig waarop markeringen en de wijze van beladen en camoufleren op oefening te zien zijn?
Alle kleine beetjes helpen!

Mvg,
Robert

nick elias
Contacteer:

Re: Laro 109 landmacht verkenningsbak

Berichtdoor nick elias » 20 mei, 2017 18:59

Hoi Robert,

Mss kan Marc Brandes je helpen die heeft geloof ik in zijn dienstplicht tijd op zo'n ding gereden.

Gr Nick

Willem de Boo

Berichtdoor Willem de Boo » 21 mei, 2017 6:07

Scroll even een stukje naar beneden
Daar staat een topic ` verkenningspelotons van tankbataljons`,
Hierin zitten antwoorden op je vraag en nuttige links zoals
http://nimh-beeldbank.defensie.nl/memor ... 966e870614
http://nimh-beeldbank.defensie.nl/memor ... f1f954c9e7

Peter v Schoonderwalt

Berichtdoor Peter v Schoonderwalt » 21 mei, 2017 16:45

Robert,

ik heb helaas geen detail foto's van registraties e.d.. (behalve dat van een eerder topic)
Camoufleren werd bij ons alleen bij wat langere oefeningen gedaan. Zoals altijd werd dan de lokale camouflagewinkel geplunderd.

Afbeelding

Peter

Willem de Boo

Berichtdoor Willem de Boo » 21 mei, 2017 17:31

Mooie foto,

Markeringen waren aan de linker zijde op het spatbord in cijfers de wapen aanduiding en eenheid nr
Alles in wit

Voor cavalerie 101 11 41 42 43 49 en 59
voor infanterie 11 12 13 16 17 41 42 47 48 )toen was ik de tel kwijt'

voorbeeld
43C was 43 tankbataljon
42I was 42 Painfbataljon

Later was het met tactisch symbool zioals we dat nu nog kennen
Voor tank eenheden rechthoek met rups band erin en voor pantser infanterie hetzelfde maar met een diagonaal kruis erdoorheen.
rechts van dit symbool stond dan het nummer van het bataljon.
Dit werd eerst met sjablonen er opgeschilderd later stickers.
Op het rechterspatbord in wit het zgn parknr beginnend met een S 'omdat het verkenningspeloton behoorde tot de staf.
deze S werd gevolgd door de cijfers 90 tm 95 waarbij de 90 de pelotonsc was met gesloten laro en de 95 de opc opvolgend pelotonscommandant was eveneens met een gesloten laro. De nummers 96 97 en 98 waren voor de drie pantserradarvoertuigen.
Deze nummering was voor alle verkenningspelotons voor zo ver ik weet te herinneren,gelijk ongeacht Tank of Pantserinfanteriebataljon.
Op de achterzijde stond dezelfde markering eveneens in wit .

Daarnaast kon er per onderdeel nog een bataljons embleem of zelfs pelotons embleem toegevoegd zijn.
Dat was echt per onderdeel verschillend en moet uit eerste hand gehoord worden van de mensen die erbij gezeten hebben.
Uiteraard liefst ondersteunt met foto´s.

Ik kan zelf uit eigen ervaring vertellen dat bij 43 tankbataljon eind jaren 80 op de wielvoertuigen het bataljons embleem stond. Dit was een kurassier te paard met geheven sabel in wit. Dit embleem stond op de laroo links en rechts voor op de zijkant vlak naast de koplamp.
Dat embleem stond bij de rupsvoertuigen op het frontpantser.
Verder hadden alle voertuigen in zwart een indianenkop met hoofdtooi in zwart op de zijkant staan.
Bij de laro´s links en rechts op de portieren, de rupsvoertuigen midden op de zijkant.
Detail is dat deze indianenkop wisselde per lichting. lichting 88 had een wat blokvormige afbeelding, de lichting 89 die tevens de laatste was een wat meer stijlvolle kop.
De drie rupsvoertuigen YPR PRRDR met .50 handbediend hadden indianennamen beginnend met een S, want het waren voertuigen van de staf.
De namen waren Seminole Sioux en Shoshone, wat in zwart onder de kop stond. Deze namen veranderden niet per lichting, is ook moeilijk want er zijn niet zo veel stammen beginnend met een S.
Zo heel verhaal lijkt wel een preek, past goed bij de zondag.

Fijne avond

WIllem

Robert van Raamsdonk

Berichtdoor Robert van Raamsdonk » 22 mei, 2017 19:06

Dank jullie wel voor de info, hier kom ik een heel eind mee! Inmiddels ook nog wat foto's tegen gekomen op internet.

Willem de Boo

Berichtdoor Willem de Boo » 22 mei, 2017 19:21

Ben ik nog vergeten te vermelden bij mijn verhaal. Pelotons van Infanterie beveiligings- compagnieen hadden een soortgelijke organisatie.

Wouter Siepman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Wouter Siepman » 24 mei, 2017 16:40

Weet iemand waar je (resin fabrikant?) deze "nato pattern" wielen/banden kan kopen. Ik wil ook graag nog een keer de 109 bouwen maar ik kan nergens de juiste banden (zoals op bovenstaande foto met die rijdende struik, ziet iemand een laro? :D ) vinden. Er zijn wel een aantal aanbieders van hele mooie resin wielen maar dat zijn allemaal de UK pattern. Ook evt de simpele standaard bandjes zouden voldoen, maar die uit de kit vind ik wel erg summier / toylike.

Gert Mons

Berichtdoor Gert Mons » 28 mei, 2017 14:23

Hallo Wouter,
ik ben ook al jaren op zoek naar die banden. Maar ik ben er zeker van dat er geen resin of 3D versies van bestaan. De KL heeft destijds (ca 1975) de aanwezige voorraad van de velgen en banden van de NEKAF jeep geschikt gemaakt voor gebruik op alle KL Landrover varianten (korte en lange versies). Omdat de banden en dus ook de velgen van M38 NEKAFJeeps en Landrovers in de KL identiek waren, is het wellicht wel interessant voor 3D goeroes om daar een leuk setje van 5 wielen van te produceren(incl reservewiel). Genoeg voertuigen ( AFV/Skybow/Revell/Italeri/Accurate armour) om die dingen onder te monteren. Wellicht Marcel von Hobe?
Groet,
Gert

Wouter Siepman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Wouter Siepman » 29 mei, 2017 17:12

Hallo Gert,

Dat zou wel echt top zijn idd! Ik heb nog wel de defmodel m151 shimira wielen gevonden, die hebben wel het juiste profiel, (zei het wat cartooneske) ik weet niet of de maat overeen komt, ik geloof van wel. Dan is het nog een kwestie van de velg uitboren en de kit velg erin zien te krijgen... nog steeds veel gevraagd voor mij.

De laro verdiend een paar NL sloffen (en de nekaf ook). Mijn collega heeft altijd mooie verhalen, zou er graag een voor hem bouwen.

Gr. Wouter

Willem de Boo

Berichtdoor Willem de Boo » 30 mei, 2017 6:19

Inderdad,

Het zou toch mogelijk moeten zij dat er een setje van 5 voor nekaf en laro komen.
Het lijkt wel dat om een goed NL vtg te maken je in allerlei bochten moet wringen.

pascal bastiaens

Berichtdoor pascal bastiaens » 30 mei, 2017 17:58

Willem, jij denkt dat je het lastig hebt...probeer maar eens een Belgisch voertuig te maken...
pascal

Willem de Boo

Berichtdoor Willem de Boo » 31 mei, 2017 4:54

Hoi Pascal,

Je hebt gelijk, maar is dat ook niet een beetje de uitdaging van de hobby?

groeten

Willem

Terug naar “Twenot Nieuwsgroep”