Tank doorsnede/cut open

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
Stephan Ver

Tank doorsnede/cut open

Bericht door Stephan Ver » 23 mar, 2017 18:42

Hoihoi,ik heb twee KoningsTigers tank 1/35 (Takom)en op de doos zie je de dwarsdoorsnede van het model.
Nu wil ik ze eigenlijk op die manier bouwen maar hoe kan je dat het beste doen?Ik dacht OF meteen van het begin al ''open'' bouwen OF gewoon afbouwen en dan open snijden??
En open snijden?Waarmee? Een warm Stanley mes of zoiets?
En een mooi model open snijden? Eigenlijk zonde .
Wie heeft er tips of heeft zoiets al eens eerder gedaan en ik wil er ook model figuren in zetten.
Mijn dank,
Stephan
Richard Polderman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Tank doorsnede/cut open

Bericht door Richard Polderman » 23 mar, 2017 19:32

Stephen,

Plannen! Ga voor jezelf noteren van waar tot waar je de tank "open" wilt snijden en wat je wilt laten zien. Bv, als je de tank in de lengterichting doormidden snijd, laat je dan ook de binnenkant van de motor en de transmissie zien? Laat je ook de groeven in de loop zien? Dat zouden zaken kunnen zijn om voor jezelf rekening mee te houden. En als je dan aan de gang gaat, alles nameten en een paar keer droogpassen voordat je onderdelen in tweeën snijdt en vast plakt.

Het model eerst bouwen en dan doormidden snijden zou ik niet doen. Een een warm stanley mes gebruiken creëer je mijn inziens mee schade mee. Ik zou dunnen zaagjes van Tiger gebruiken of iets wat hier op lijkt.

Dit is hetgene wat ik zou doen om een model "open" te bouwen, maar wellicht zijn er forumleden die hier andere en/of betere ideeën over hebben.

Het idee is overigens wel erg leuk, ben benieuwd naar het resultaat.

Groeten,

Richard
Gert Mons

Bericht door Gert Mons » 24 mar, 2017 23:28

Stephen,
een ouderwets figuurzaag ( je weet wel met zo'n lange beugel van ca 25 cm) is het meest geschikt om stukken uit je koepel en romp te zagen. Hiermee heb je het meeste controle tijdens het zagen en het geeft ook een aardige weergave alsof het staal is bewerkt met een thermische lans om het staal te scheiden. Zoals Richard al aangeeft, plan eerst wat je wilt laten zien door de openingen en zaag dit dan uit je koepel/romp/motordek

succes
Gert
Stephan Ver

Bericht door Stephan Ver » 11 apr, 2017 11:57

Heren dank jullie wel voor de tips,zijn goede tips.
Ik heb besloten om eerst het model te maken en gaandeweg inderdaad uit zoeken wat ik open wil laten zien en als het model mooi wordt dan wordt hij misschien helemaal niet open gezaagd,ik dacht om onderdelen niet vast te lijmen zodat je alles heel makkelijk open kunt maken en dan erin kan kijken naar alle details.
Bedankt voor jullie tips.
Stephan
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 11 apr, 2017 12:35

Hoi Stephan :)

Tof idee om een cutaway model te maken !
Moet je durven ook.
Ik heb besloten om eerst het model te maken en gaandeweg inderdaad uit zoeken wat ik open wil laten zien en als het model mooi wordt dan wordt hij misschien helemaal niet open gezaagd,ik dacht om onderdelen niet vast te lijmen zodat je alles heel makkelijk open kunt maken en dan erin kan kijken naar alle details.
Klinkt mij een beetje alsof je het zagen toch niet zo ziet zitten ;)
Kan ik me goed voorstellen als dat zo is.
Maar delen niet vastplakken zodat men erin kan kijken... hoe vaak ga je dat openen en sluiten werkelijk doen.

Mijn suggestie, omdat je twee van deze Tigers hebt :
Ga er 1 gewoon bouwen en leer zo het voertuig en de details kennen.
Tijdens de bouw kun je dan een cutaway-plan trekken voor het andere model (notities maken).

En dan......... GO for it ! :P

Doe waar je zin in hebt, dan komt 't zeker goed.

Happy Modeling !

Opengezaagd groetje :D
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192
Plaats reactie