problemen met humbrolverf

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

paul haring

problemen met humbrolverf

Berichtdoor paul haring » 8 feb, 2017 18:53

Dag allemaal, zijn er meer die problemen hebben met de nieuwe humbrolverf? Zaterdag heb ik een potje desert sand gekocht om mijn model een goede matte laag te geven. Bij het openen viel mij al op dat de verf er stroperig uitziet. De beroemde dikke laag onderin ontbreekt. Je roert je een ongeluk, maar het mengt niet goed. Bij het opbrengen krijg je alleen een transparante laag, die nog stinkt ook. De oude humbrolgeur was zo karakteristiek, dit ruikt vreemd. Het duurt tijden voordat de verf droog is. Ik heb het idee dat de samenstelling heel erg veranderd is. Zijn er meer die deze ervaring hebben? Wat doen jullie om er toch goed mee te kunnen verven? Deze verf is bagger.

Hendrik Vermeulen

Re: problemen met humbrolverf

Berichtdoor Hendrik Vermeulen » 8 feb, 2017 22:17

Hoi paul

Ik had enige tijd terug problemen met de nieuwe matte lak.
Het was net of ik een sneeuw effect op de modellen kreeg. Ze sloeg wit uit. Verf zag dr ook heel anders uit. Heb venomen dat dr meer problemen zijn met de nieuwe verf van humbrol. Ik ben met andere verf zoals valejo en tamiya begonnen wat de matte lak betreft, en met succes. Misschien idee voor jou met je problemen. Succes.

Groeten hendrik

erik.keizer

Berichtdoor erik.keizer » 9 feb, 2017 7:57

paul haring schreef:...Deze verf is bagger.

Klopt. De formule is drastisch gewijzigd. Het dekt slecht, is dikker, vloeit niet mooi en kan lang plakkerig blijven. Voor aanbrengen met penseel is het dramatisch slecht. Voor airbrushen vermoed ik wel goed te gebruiken. Een ander vreemd verschijnsel is dat de kleur die ik had (83) na drogen zo bestendig was dat het er zelfs niet af ging met remmenreiniger, ovenreiniger, sterke NaOh of Dettol.

Geldt jammer genoeg ook voor de nieuwe RLM kleuren (240 reeks).

Erik

paul haring

Berichtdoor paul haring » 9 feb, 2017 8:26

Dat betekent dus op zoek gaan naar oude potjes. Ik heb hier thuis nog potjes van 30 a 40 jaar geleden en die zijn nog steeds bruikbaar.

erik.keizer

Berichtdoor erik.keizer » 9 feb, 2017 11:20

paul haring schreef:Dat betekent dus op zoek gaan naar oude potjes. Ik heb hier thuis nog potjes van 30 a 40 jaar geleden en die zijn nog steeds bruikbaar.

Die oude zijn zo fijn om mee te schilderen! :D Ze blijven ook goed na al die jaren. Laat maar even weten als je bepaalde nummers zoekt. Ik heb ondertussen een behoorlijke verzameling.

Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Bert Koopman » 9 feb, 2017 11:24

JA die goede oude tijd van terpentine snuiven als je Humbrol of Revell open trok.
Elke verbetering is nog geen vooruitgang. gebruik al een paar jaar geen Humbrol Matt meer om de zelfde reden.

Maar Humbrol blijft goed ook na jaren ik heb zelfs nog Humbrol Authentic paint ooit verkocht in speciale setjes die na meer als veertig jaar nog prima
te gebruiken is.

De enigste tip die ik je kan geven probeer eens een andere verdunner, mogelijk ligt daar het probleem.
En anders de matte vernis van de ACTION (in het vak van de hobbyschilder materialen) werkt bij mij gewoon erg goed zowel met de penseel als in de verfspuit.

MVG

Bert
the A4/V2 Rocket Man

"The Angel of Dead is abroad in the land, only you can't hear the flutter of its wings"
Winston Churchill 15 of januari 1945

P. Kok

Berichtdoor P. Kok » 9 feb, 2017 12:56

Hallo Paul,

Je bent blijkbaar niet de enige met dit probleem.
Zie:
http://www.airfix.com/uk-en/forum/matt- ... 15080/?p=1
http://www.airfix.com/uk-en/forum/user/index/id/452602/

Humbrol heeft blijkbaar wel een eigen thinner:
http://www.airfix.com/uk-en/support/hum ... nting-tips

Mischien dat de samenstelling hiervan speciaal voor deze verf geschikt is.
Ik heb de nieuwe verf van humbrol nog niet gekocht, ik wacht even af tot ik weet wat er aan de hand is.

Groeten Paul.

erik.keizer

Berichtdoor erik.keizer » 9 feb, 2017 14:29

P. Kok schreef:Hallo Paul,

Je bent blijkbaar niet de enige met dit probleem.
Zie:
http://www.airfix.com/uk-en/forum/matt- ... 15080/?p=1
http://www.airfix.com/uk-en/forum/user/index/id/452602/

Humbrol heeft blijkbaar wel een eigen thinner:
http://www.airfix.com/uk-en/support/hum ... nting-tips

Mischien dat de samenstelling hiervan speciaal voor deze verf geschikt is.
Ik heb de nieuwe verf van humbrol nog niet gekocht, ik wacht even af tot ik weet wat er aan de hand is.

Groeten Paul.

De eerste link is een probleem met de matte lak en klinkt als een eenmalig kwaliteitsprobleem. De tweede link beschrijft precies wat Paul ook al constateerde maar levert geen reactie van Humbrol of andere zinvolle reacties. Volgens mij is het gewoon het resultaat van de nieuwe formule.

Humbrol heeft sinds een paar jaar een nieuwe verdunner die erg stinkt maar waar ik wel tevreden over ben. Vroeger was de Humbrol verdunner een soort aanstekerbenzine (zo rook het tenminste) maar nu is het echt een meer chemisch goedje. In vergelijking met Revell Color Mix en zeker met wasbenzine is het een stuk agressiever. Het lost zelfs plastic een beetje op. Daarom is het bijvoorbeeld wel heel geschikt om de eerste laag verf op je model mee te verdunnen. Dan "bijt" de verf beter aan het plastic. Verder heeft het geen positief effect voor het verdunnen voor schilderen. Het verdunt prima maar de verf wordt er ook gewoon een stuk "doorzichtiger" van en dekt daardoor nog slechter.

E

paul haring

Berichtdoor paul haring » 9 feb, 2017 15:54

Bedankt voor jullie reacties. Ik was net bij mijn bouwdozenwinkel. De winkelier had ook al van iemand in de winkel gehoord over de nieuwe Humbrol. Helaas had hij alleen maar de nieuwe potjes. Hij was wel benieuwd naar ervaringen van anderen. Ik heb hem doorverwezen naar deze topic.

erik.keizer

Berichtdoor erik.keizer » 10 feb, 2017 22:21

Nog wat bevindingen met de oude en nieuwe Humbrol: http://ipms.freeforums.org/viewtopic.php?f=2&t=2682&hilit=%20Humbrol

E

paul haring

Berichtdoor paul haring » 10 feb, 2017 22:43

Bedankt Erik, precies de ervaringen die ik heb. Ik las iets over verdunnen met wasbenzine. Ga ik morgen proberen

erik jan eskes

Berichtdoor erik jan eskes » 13 feb, 2017 17:31

Hallo Paul en anderen

Mijn ervaring met Humbrol - zowel de oude als de nieuwe potjes- tot nu toe is dat verdunnen met wasbenzine een goed resultaat geeft voor gebruik in de verfspuit.

De verf die je zo verdunt is daarna definitief onbruikbaar om met een kwast aan te brengen: veel te dun en totaal geen dekkend vermogen meer.

Hth

Erik Jan

paul haring

Berichtdoor paul haring » 13 feb, 2017 19:08

OK, geen wasbenzine dus.
Mijn laatste model ( een fieseler storch= vliegtuig=onderdeel van dio met sdkfz 22 :lol: ) eerst geverfd met Hunbrol desert sand( ramp). Na drogen geschilderd met Citadel colors acryl. Toen een goed resultaat.
Acryl meteen op het plastic werkt bij niet, ook al ontvet ik de onderdelen eerst met afwasmiddel
Plaatje van dio volgt als het klaar is

Terug naar “Twenot Nieuwsgroep”