sdkfz 234 serie

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Richard Polderman, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen

Plaats reactie
Eric Sikkema

sdkfz 234 serie

Bericht door Eric Sikkema » 17 jun, 2016 17:58

he die plakkers , scratchers en andere verslaafden.. :P :P

Even een constructionele vraag...

Ik ben de gehele serie 234 aan het construeren...heb er nu twee klaar...de 234/4 en de 234/1..

een hels karwei die oude Italerie kits zeker met al dat Aber P.E...maar je mag koopjes niet in de bek kijken...4 modellen voor 40 euries compleet met P.E... :lol: :lol: :lol: :lol:

Maar nu ga ik elk model wel een beetje aanpassen zodat het er aantrekkelijk uitziet...

nu wil ik één model zo maken dat de spatborden ontbreken...maar zijn daar of is dat voor gekomen ?

En als dat we zo is zijn of is daar documentatie van ?

En waar kan ik dan , desnoods van een museum model < zien HOE deze ongeveer vast hebben gezeten ? Waren deze gelast ? waren ze geschroefd ? zaten ze met constructie platen vast ?

Wie kan mij daar antwoord op geven ?

Het zou zeer welkom zijn..

met vriendelijke groet

Eric
Afbeelding

Door het juiste te doen, vreest gij niemand.
pascal bastiaens

Re: sdkfz 234 serie

Bericht door pascal bastiaens » 17 jun, 2016 18:44

Hoe ze juist vast zaten weet ik niet, maar volgens mij zaten ze zeer goed vast, ik heb al fotos gezien waar de ganse fender in de prak ligt, volledig geblutst
en zelfs gescheurd zonder dat deze van het voertuig loskwam. Als je even googeld naar sd kfz 234 fenders en een paar rijtjes naar beneden scrolt heb je zo een volledig beschadigde fender...
pascal
erik.keizer

Bericht door erik.keizer » 17 jun, 2016 23:53

234 in Munster.

Afbeelding

Het voorste deel van de spatborden is in elk geval gelast (lasnaden tussen romp en spatbord). Daarachter lijkt het geschroefd met bouten in de strippen langs de spatborden. Ik verwacht dat ze wel goed vast zitten omdat ze ingebouwde opbergvakken hebben en daar kan toch behoorlijk wat gewicht in gestopt worden.

Erik
Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Bert Koopman » 18 jun, 2016 14:57

Eric,

Misschien dat de navolgende link je wat verder kan helpen.
http://armorfortheages.com/MilitaryVehi ... fz234.html

Heb zelf mijn foto's van de 234 serie door gekeken en er is geen enkele foto met de complete zijkant verwijderd.
Er zijn alleen wat foto's met een beschadigde of verwijderde voor of achter zijde van de fender.

Met vriendelijke groet

Bert
the A4/V2 Rocket Man

"The Angel of Dead is abroad in the land, only you can't hear the flutter of its wings"
Winston Churchill 15 of januari 1945
Eric Sikkema

Bericht door Eric Sikkema » 18 jun, 2016 18:48

Bert Koopman schreef:Eric,

Misschien dat de navolgende link je wat verder kan helpen.
http://armorfortheages.com/MilitaryVehi ... fz234.html

Heb zelf mijn foto's van de 234 serie door gekeken en er is geen enkele foto met de complete zijkant verwijderd.
Er zijn alleen wat foto's met een beschadigde of verwijderde voor of achter zijde van de fender.

Met vriendelijke groet

Bert

Bert,

Ben 1 foto tegen gekomen in een boek waar bij de fenders verwijderd zijn maar dit was een museum model om de ophanging goed te kunnen laten zien aan het bezoekende publiek.
Ik dank je wel voor de aanlevering van de betreffende info hier kan ik wel wat mee..gaat ik ff de Evergrgreen doos en boortjes doos open maken en ff knutselen :D :D :D

vg

Eric
Afbeelding

Door het juiste te doen, vreest gij niemand.
Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Bert Koopman » 18 jun, 2016 18:59

Eric,

Mocht je die foto'tjes willen hebben dan hoor ik het wel van je, fijn dat je geholpen bent.

Knutsel ze :) :)

Bert
the A4/V2 Rocket Man

"The Angel of Dead is abroad in the land, only you can't hear the flutter of its wings"
erik.keizer

Bericht door erik.keizer » 19 jun, 2016 16:05

Hee, dat is interessant. Ik zie net dat de .234 in Bovington andere spatborden heeft. Bij die in Munster zitten de spatborden onder de rij bouten in de carrosserie. De bouten zijn daar zichtbaar boven het spatbord. Bij die in Bovington zitten de spatborden over de rij bouten. De bouten zijn daardoor afgedekt door de spatborden.

Bovendien zitten er meer kasten in de spatborden van de .234 in Bovington. Op oude foto's kom ik beide tegen dus beide zullen origineel zijn. De bevestiging lijkt me wel bij allebeide met de rij bouten in de carrosserie.

E
Bas Slaats
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Bericht door Bas Slaats » 20 jun, 2016 9:53

Hallo Erik,

misschien een verborgen deel van het forum, maar er worden regelmatig interessante dingen gepost :wink:

viewtopic.php?f=76&t=32221

Wat de spatborden van Bovington betreft, waarop het schitterende Airfix model is geportretteerd:
the problem with the mudguards can be excused: the Osprey book shows photos of the extant example of the 234/4 kept at Bovington, which lacks mudguards/wheel protection of any sort. If Airfix used this as the guide for creating their model, this explains much; the kit designer must have looked at other 8-Rad series vehicles in preservation and wrongly assumed the mudguards used in earlier configurations still applied here.
Dus trek je conclusies 8)

gr Bas
"Perfect is the enemy of done"
Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Bert Koopman » 20 jun, 2016 20:19

Eric

Vond deze nog voor je

https://www.flickr.com/photos/deckarudo/16848588446/

Groet Bert
the A4/V2 Rocket Man

erik.keizer

Bericht door erik.keizer » 21 jun, 2016 11:25

Bas Slaats schreef:Hallo Erik,

misschien een verborgen deel van het forum, maar er worden regelmatig interessante dingen gepost :wink:

viewtopic.php?f=76&t=32221

Wat de spatborden van Bovington betreft, waarop het schitterende Airfix model is geportretteerd:
the problem with the mudguards can be excused: the Osprey book shows photos of the extant example of the 234/4 kept at Bovington, which lacks mudguards/wheel protection of any sort. If Airfix used this as the guide for creating their model, this explains much; the kit designer must have looked at other 8-Rad series vehicles in preservation and wrongly assumed the mudguards used in earlier configurations still applied here.
Dus trek je conclusies 8)

gr Bas
Wel even goed lezen: Het airfix model is gebaseerd op de toen ontbrekende spatborden op het Bovington voertuig. De Airfix kit is daarom schijnbaar voorzien van twee afzonderlijke spatborden per kant (fout inderdaad). Ondertussen zitten er wel spatborden op het Bovington voertuig en die kloppen voor zover ik het kan zien uitstekend met oude foto's uit WW2. Conclusie blijft: er waren minstens twee soorten spatborden: 1x onder de rij bouten (Munster) en 1x boven de rij bouten (Bovington).

E
Plaats reactie