Bofors 4tl, de nieuwe bouwdozen?

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Wouter Siepman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bofors 4tl, de nieuwe bouwdozen?

Berichtdoor Wouter Siepman » 18 jan, 2013 16:59

Hallo Allemaal,

Ik heb het boek "Holland Paraat 1" (prachtig boek) heel veel scherpe fotos (alleen de bekende Bohler pag foto die overal heel scherp is is in dit boek blijkbaar niet goed gedigitaliseerd want is erg onscherp, maargoed das dus een klein gemis) en accurate beschrijvingen, alleen de Howitser van 15 lang 17 (ex 15 sfh13) wordt consequent als stuk van 7 veld benoemd, maar ongelovelijk veel en mooie fotos, echt een aanrader.

Voozover mij bekend staan hier de enige Bofors 4tl fotos in die er zijn? Weet iemand of er nog meer/ander fotos zijn, staat er ergens nog 1 in een museum? Het Artilleriemuseum heeft wel een 40l60 maar dat zal wel een 1944 model zijn neem ik aan?

De foto's zijn namelijk niet al te scherp. Weet iemand of er in Oostenrijk, Zweden of Polen (waar onze 4tls zijn gebouwd) nog een vroege bofors 40mm bewaard is gebleven, of fotos hiervan terug te vinden uit de oorlogstijd?

Is er een van de huidige 1/35 kits (Bronco mk1 english?) te gebruiken als NL meidagen 1940 bofors 4tl? Welke velgen zaten er nu precies onder onze Bofors, weet iemand dit?

Gr. Wouter

bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Bofors 4tl, de nieuwe bouwdozen?

Berichtdoor bert lindeboom » 18 jan, 2013 17:31

ha wouter,

de eesrte britse bofors 40mm zijn licensie-gebouwde exemplaren van het orginele ontwerp,ik ken de bofors van bronco met het orginele onderstel niet ,maar die zou bruikbaar moeten zijn.Bij vraag en aanbod heeft peter van rijn een bofors te koop staan van lead-sled,wel een beetje lastige kit,maar deze komt heel dicht in de buurt van de bofors zoals de landmacht ze in '40 had.
Over de wielen kan ik helaas niets zeggen maar zal eens kijken of ik iets kan vinden/bergelijken,
groeten,bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl

Terug naar “Twenot Nieuwsgroep”