Hulp gevraagd bij identificatie Staghound

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jakko Westerbeke, Richard Polderman, Jan Peters

Plaats reactie
B. Zuiderwijk

Hulp gevraagd bij identificatie Staghound

Bericht door B. Zuiderwijk » 20 dec 2010 22:36

Hallo allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig bij het vastleggen of deze Staghound een Nederlandse uitvoeringen is of Engels.

Afbeelding

De foto is genomen in Nederland (Amsterdam) op 28 juni 1945 tijdens de bevrijdingsfeesten.

Als ik de foto zo zie, identificatienummers op de toren en spatbord, en de datum 1945 (volgens mij had Nederland pas de Staghound in 1946 in dienst) dat het om een Engels voertuig gaat.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Dank!
Wouter Smit

Re: Hulp gevraagd bij identificatie Staghound

Bericht door Wouter Smit » 21 dec 2010 15:55

volgens mij is dit ook een engelse... of canadeese.

Wouter
www.bggroningen.nl
Daar kun je zien of ik online ben ------>>
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 22 dec 2010 13:06

Getuige de "44" op het spatbord zijn het Staghounds van de Manitoba Dragoons....Canadezen dus!

Je komt in veel lokale archieven foto's tegen van voertuigshows en defile's in mei en juni 1945; Veel Canadezen en Engelsen zijn nog maanden in Nederland gebleven en sommigen zelfs meer dan een jaar. Als je in ogenschouw neemt dat de Irene brigade geen Staghounds in gebruik had, dan kan je er vanuit gaan dat Staghounds gefotografeerd in juni '45 per definitie eigendom zijn van de Canadezen.
Na WO2 werd het NL leger opgebouwd met materieel uit de overvolle voertuigdepots waar achtergelaten Engels en Canadees materieel werd verzameld; voor zover ik weet is dat pas van eind '45-begin '46.

Alex
Afbeelding
bernard

Bericht door bernard » 22 dec 2010 18:36

Hoi,

Ik weet het vrij zeker als ik de foto bekijkt in mei 45 vond er een grote parade in Amsterdam van de canadese leger plaats met veel staghounds
dus dit voertuig moet echt in canadese bezit zijn op de foto die genomen is op de dam

groeten van bernard
B. Zuiderwijk

Bericht door B. Zuiderwijk » 24 dec 2010 19:37

Bedankt voor jullie reacties!

Het is mij helemaal duidelijk nu!
bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door bert lindeboom » 24 dec 2010 20:21

ha bart,
het einde van de oorlog is wat onduidelijk wat betreft welke canadese troepen waar zaten,tot eind maart 45 was alleen het 2de canadese corps in nederland,hierna voegde het 1ste zich daarbij,de bevrijding is toen verder uitgevoerd door het 1ste canadese leger bestaande uit die twee corpsen,die bestonden uit voor het merendeel canadese divisies en brigades en de britse 49th inf,div(polar bears) en de 1ste poolse tank divisie.De staghound heeft zoals alex aangeeft de AoS 44 van een armoured car regiment,de witte band aan de bovenzijde geeft weer dat het om corps-troepen gaat,daardoor is er al geen twijfel dat het een canadees voertuig is,echter werd naar mijn informatie Amsterdam bevrijd door de 1ste canadese infanterie-divisie en deze was deel van 1st can.corps,deze deed volgens mij de hele bevrijding van de randstad,2nd can.corps zat nog in de noordelijke provincies.de AoS geeft dus nog geen uitsluitsel over de eenheid,dit is of 18th armd car.regt(12th manitoba dragoons) van 2nd can.corps of 1st armoured car regiment(royal canadian dragoons ) van 1st can.corps,zelf denk ik de laatste,
groeten,bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 06 jan 2011 20:59

Goed punt, Bert, daar had ik nieteens bij stilgestaan. Er is een hele serie foto's van een parade van o.a. Staghounds in Amsterdam, zowel te zien op beeldbankWO2 als op het online archief van Amsterdam. Het is daarbij erg moeilijk te zien of het om 1st of 2nd Canadian corps gaat, alhoewel ik met je eens ben dat 2nd het meest voor de hand liggend is, in tegenstelling tot mijn eerdere opmerking.

Alex
Afbeelding
Plaats reactie