bert is boos (Petitie waar we Uw hulp voor inroepen)

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jakko Westerbeke, Richard Polderman, Jan Peters

bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

bert is boos (Petitie waar we Uw hulp voor inroepen)

Bericht door bert lindeboom » 16 nov 2006 22:48

ik hoor vanavond een bericht wat me erg tegen de borst stuit,sterker nog het maakt me woedend,sinds het eind van wo2 staat in het museum van overloon een sherman van de 7th Armd div. die daar in de omgeving is uitegeschakeld en die daar staat ter herinnering aan de gevechten en als boodschap wat oorlog inhoud,nu blijkt die tank door de nieuwe directeur verkocht te zijn en de tank staat nu als monument in ITALIE IN DE KLEUREN VAN DE CANADEZEN!HET TYPE IS NIET EENS REPRESENTATIEF VOOR DE CANADEZEN IN DAT THEATER EN HIJ WAS NOG ORGINEEL!!!Het maakt me echt kwaad,objecten zoals die tank zijn het bestaansrecht van dat museum en dat wordt zomaar verkwanseld omdat iemand geld ziet,het gebeurd met de regelmaat van de klok,panther breda,panther overloon noem ze maar op ,en wat kan je er tegen doen?het maakt me echt kwaad....
groeten,bert

Afbeelding
Laatst gewijzigd door bert lindeboom op 30 nov 2006 21:53, 2 keer totaal gewijzigd.
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl
t.koorneef
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

schandalig ja !

Bericht door t.koorneef » 16 nov 2006 23:22

hoi,bert

ik las net je bericht en dat zijn inderdaad geen goeie zaken.
is dat die sherman met de turret die er half scheef opligt?
ik heb gelukkig tijdens de laatste meeting nog een foto of wat van deze sherman kunnen maken...gelukkig.
maar wat is er met de 2 panthers?
ik ben een paar maanden geleden nog in breda geweest en heb de panther erg uitgebreid gefotografeerd.
hij was toen pas terug geplaatst na een opknap en verf beurt.
en zag er toen erg goed uit.
ik heb wel vernomen dat de motor(die er nog in zat?)zou zijn verkocht aan iemand in engeland?
ik geloof dat ik nog gauw even een ronde in nederland moet maken om de nog aanwezige tanks enzo op de gevoelige(digitale)plaat vast te leggen.want de oorlog raakt in de vergetelheid....lijkt het.

groeten thierry koorneef
Ben er klaar mee.
bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door bert lindeboom » 16 nov 2006 23:28

er stonden er twee van de 7th armd.Die met de toren er half af staat binnen ,er stond er nog 1 en die is dus verkocht.De twee panthers zijn allebei cosmetisch gerestaureerd door wheatcroft in Engeland en die heeft er de bruikbare spullen aan de binnenkant die je toch niet ziet uitgehaald ten behoeve van eigen restauratie-projecten,versnellingsbak,motor ,om maar wat te noemen.Je hebt het hier wel over objecten die compleet zijn overgebleven na een slag en /of geschonken en worden gecannibaliseerd uit commercieel oogpunt,souvenierjagers vind ik niet okee (maar waar ligt de grens?) maar dit vind ik echt niet kunnen.
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl
Luuk van Schip

Bericht door Luuk van Schip » 17 nov 2006 08:00

.
Laatst gewijzigd door Luuk van Schip op 28 sep 2014 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Benjamin de Groot

Bericht door Benjamin de Groot » 17 nov 2006 08:17

zijn die wapens in overloon van binnen ook gestript? kwil die directeur spreken :twisted:

het is absoluut zonde dat zo'n goed bewaard voertuig wordt verkocht aan "gebied" waar ie niet eens representatief voor is. Overloon volgt zo echt een verkeerde lijn
Celebrating over a thousand posts of groveling and general internet pollution...
André Jonker

Bericht door André Jonker » 17 nov 2006 09:46

Moet een directeur van een museum niet meestal de collectie conserveren en proberen te verbeteren? :D

Mag je hem zomaar verkopen trouwens?
Mat en Plat
Jamie Hector Cruz

Bericht door Jamie Hector Cruz » 17 nov 2006 09:58

Wellicht dergelijke meningen niet alleen hier plaatsen, maar ook mailen naar het museum?
Op de werktafel: Omgestoten potjes lijm, verfvlekken en opgedroogde tranen.
Jan Peters
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Bericht door Jan Peters » 17 nov 2006 10:16

Jamie Hector Cruz schreef:Wellicht dergelijke meningen niet alleen hier plaatsen, maar ook mailen naar het museum?
Lijkt mij wel een goede zaak ja! :wink:
Ronduit belachelijke gang van zaken :!:
Jan :evil:
Ik spreek überhaupt maar een woord Duits....
John van Hooijdonk

Bericht door John van Hooijdonk » 17 nov 2006 10:23

Ha mannen,

Ik begrijp jullie boosheid en teleurstelling. Ik wil hier zéker geen advocaat van de duivel gaan spelen, maar je moet wel in gedachte houden dat het restaureren van dergelijk materiaal handen vol met geld kost.
Om bijvoorbeeld de restauratie van de Panther D in Breda deels te bekostigen, is besloten om de niet zichtbare delen als een soort van betaling in natura aan de restaurateur te doen.
Misschien niet geheel ethysch verantwoord, maar op financieel gebied wél begrijpelijk.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat iets soortgelijks in Overloon het geval is geweest; Om andere stukken te kunnen behouden, zullen soms andere stukken het veld moeten ruimen....
Hoezeer dit mij, als Shermaholic, ook aan het hart gaat....

Dit is slechts mijn gedachte, John. 8)
Dutch member of KMK Belgium.

[img]http://i480.photobucket.com/albums/rr170/pascaltognon/v7-Banner-KMK.jpg[/img]
Hans Peulen

Bericht door Hans Peulen » 17 nov 2006 10:38

Hallo,

Bovenstaande verontwaardiging, en bijbehorende commentaren zijn natuurlijk begrijpelijk, maar toch moet je een en ander iets genuanceerder bezien, vind ik.

Er wordt geschreven:
"......het is absoluut zonde dat zo'n goed bewaard voertuig wordt verkocht aan "gebied" waar ie niet eens representatief voor is. Overloon volgt zo echt een verkeerde lijn...."

of andere berichten van diezelfde strekking.

Overloon is weliswaar begonnen als oorlogsmuseum, van de gevechten in die omgeving, maar is ook meer en meer algemener geworden.
Overloon heeft b.v. ook een T-34, JS-2 en die grote BARV in haar collectie. Dat heeft hier allemaal niet rondgereden, maar daarover klaagt niemand.

Verder moet je je goed realiseren, dat het museum uiterst weinig geldelijke middelen (lees: inkomsten) ter beschikking heeft. Elke cent moet als het ware twee keer worden omgedraaid alvorens hij uitgegeven wordt.
In dit geval heeft men ervoor gekozen om een tank te verkopen, waarvoor men, naar ik hopen mag, een goede prijs heeft gekregen.

Ik denk, dat dit soort verkopen uit bittere noodzaak gebeuren.

P.S. Met de komende verkiezingen voor de deur, kun je wellicht een partij kiezen, welke geld zal uitgeven aan "kunst en cultuur"..... :D

(P.S. Een mailtje namens de Twenot, waarin onze bezorgdheid wordt uitgesproken, is wellicht zo slecht nog niet. We houden er immers jaarlijks een meeting, en misschien kan zo'n mailbericht leiden tot een betere informatie, over wat en waarom er staat te gebeuren met het museum.)

Grtz, Hans
boris bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door boris bakker » 17 nov 2006 18:27

Tja, geld kan veel maken maar ook aarrichten.
Der kampf gegen die eigenen oberen macht manchmal mehr arbeit als gegen die franzosen. (Guderian)
Afbeelding
bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door bert lindeboom » 17 nov 2006 18:35

dat er museumstukken worden verkocht die deel uitmaken van de oorsprong van het museum maakt mij boos,verkoop dan die JS2 ,maar niet 1 van de objecten die monumentaal zijn in die omgeving,ik ben redelijk bekend met de gang van zaken in het museum en vind mijn boosheid nog steeds terecht,zo ga je niet met het verleden om,
groeten,bert

<"Cookie's"verwijderen>

www.19afdva.nl
eric jacobs
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door eric jacobs » 17 nov 2006 18:54

???? Ja helaas wist ik de plannen al van het museum en was er echt niet blij mee , maar ik heb al vaker gezegd dat daar de verkeerde mensen aan de top staan en niet zo zeer om de collectie rouwen als die weg gaat , maar zien alleen het geld .:evil:
Ze kunnen en konden er veel meer uit halen en ik heb toen al verschillende voorstellen gedaan maar .............!!!! Niemand thuis .
Er is zeker wel geld daar alleen word het verkeerd uitgegeven . :evil:

gr Eric :wink:
jelle renze boelens
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door jelle renze boelens » 17 nov 2006 19:41

Als ik dit zo lees moet ik Bert gelijk geven.
Ik vind ook dat je niet zo met zo,n brok historie uit de Nederlandse geschiedenis hoort om te gaan.
Het is puur het bestaans recht van zo,n museum om dit in de collectie te hebben en te houden!
Vooral materiaal wat daar en in de rest van Nederland heeft dienst gedaan.
Erg jammer,Grt Jelle.
Armatos Fundit
Luuk van Schip

Bericht door Luuk van Schip » 17 nov 2006 19:46

.
Laatst gewijzigd door Luuk van Schip op 28 sep 2014 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hanno Spoelstra
Contacteer:

Hanno is ook boos

Bericht door Hanno Spoelstra » 23 nov 2006 09:37

bert lindeboom schreef:dat er museumstukken worden verkocht die deel uitmaken van de oorsprong van het museum maakt mij boos,verkoop dan die JS2 ,maar niet 1 van de objecten die monumentaal zijn in die omgeving,ik ben redelijk bekend met de gang van zaken in het museum en vind mijn boosheid nog steeds terecht,zo ga je niet met het verleden om,
groeten,bert
Bert, helemaal met je eens!

Deze Sherman is één van de weinige overgebeleven exemplaren waarvan de geschiedenis bekend is. Deze historische context wordt volledig verkwanseld door 'm naar Italië te verkopen waar 'ie opgepimpt wordt als iets wat hij niet is.

Schande!

Hanno
Jamie Hector Cruz

Bericht door Jamie Hector Cruz » 23 nov 2006 09:44

Zoals Luuk al vroeg, is het ding al ingepakt met een strikje er om? Zo nee, kunnen we op z'n minst een hoop kabaal maken...
John van Hooijdonk

Bericht door John van Hooijdonk » 23 nov 2006 10:38

@ Jamie en Luuk,

Voor zover ik weet is het ding reeds verdwenen... :cry:
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat hij al daadwerkelijk verscheept is; We kunnen op zijn minst ons ongenoegen proberen te tonen.....

Maar of 't zin zal hebben...?

Groet, John. 8)
Dutch member of KMK Belgium.

[img]http://i480.photobucket.com/albums/rr170/pascaltognon/v7-Banner-KMK.jpg[/img]
Jamie Hector Cruz

Bericht door Jamie Hector Cruz » 23 nov 2006 10:39

Grrr! *zwaait met vuist in de lucht*

Laten we in elk geval ons ongenoegen duidelijk maken. Er zijn geloof ik van die petitie sites die je daarvoor kunt gebruiken. Ik zal eens gaan neuzen.
Jamie Hector Cruz

Bericht door Jamie Hector Cruz » 23 nov 2006 11:11

Plaats reactie