Italeri Demag D7 & FlaK 38

Beschrijf hier je ervaringen met volledige kits van een militair voertuig

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Vincent Thelosen

Italeri Demag D7 & FlaK 38

Berichtdoor Vincent Thelosen » 14 apr, 2007 18:43

Recensie Demag D7/FlaK 38

Producent: Italeri
Kit nummer: 371
Score: 8 (gebaseerd op eindresultaat)
Inhoud: Plastic kit, geen PE of resin delen.
Prijs: Rond de 15 euro meen ik

Achtergrond

Na de ‘restauratie’ van mijn Jagdtiger was ik toe aan een tussendoortje. Ik had op de schap nog een doos van Italeri liggen van de Demag D7 met FlaK 38, en aangezien ik een grote fan ben van open halftracks met FlaK brak ik deze doos aan voordat ik erg in had.

En dit, terwijl de Jagdtiger nog niet helemaal af is, en er nog een Luchs, Panther A, Tiger en een Elefant in de vitrine staan die voor 90% af zijn. Lichtelijk last van model madness vrees ik... Hoe dan ook, ik ging ervan uit dat het een tussendoortje zou zijn. Dat zou kloppen als er op de doos Dragon, Tristar of Tamiya had gestaan. Italeri is echter een ander verhaal! Toch heb ik om de een of andere reden wel een zwak voor deze oude fabrikant.

Kwalitatief blijven ze achter bij al het nieuwe geweld uit het Verre Oosten. Echter, hun keuze om geliefde modellen zoals bijvoorbeeld de SWS, RSO en de Sahariana uit te brengen vind ik super. En hun modellen mogen kwalitatief dan wat minder zijn, de laatste jaren zijn ze ook zeker van een acceptabel niveau, alhoewel de kits niet besteed zijn aan beginners. Ik heb het immers nog nooit meegemaakt dat een kit van Italeri zo in elkaar past, en er zijn altijd zaken die gecorrigeerd dienen te worden. Hoe dan ook, hier een kort verslag van mijn belevenissen met deze kit!

Rupsen

De rupsen bestaan zoals vaker te zien in de nieuwe kits van Italeri uit verschillende delen. Op zich is daar niks mee. Dat is wel het geval met de juistheid van de rupsen. Ze zijn te plat en te breed. De rupsen in de kit worden dus niet gebruikt. Een alternatief is een set van Model Kasten of (wellicht) Friul. De rupsen lenen van een Dragon 250 kit is helaas geen optie, omdat die rupsen korter zijn en er te weinig spare tracks in de doos zitten! Ik vrees dat er niks anders op zit dan een Model Kasten set te kopen...

Interieur

Naast de rupsen is het interieur een groot punt van aandacht. Hieronder staan ze opgesomd:

Zaken die ontbreken:

• De pedalen
• Het onderste deel van het dashboard
• Stangen en slangen op de transmissie

Met wat simpel scratchen is dat op te lossen, maar het blijft slordig.

Zaken die incorrect zijn:

• Het middelste deel van het dashboard. De knoppen en plaatjes zitten op verkeerde plaatsen. Ik heb ze dus verwijderd en vervangen door eigen fabrikaat.
• De transmissie sluit niet goed aan als je het dasboarddeel met de het chassisdeel samenbrengt. In mijn geval zat er een gat tussen van 3 mm tussen. Verder zitten de delen niet in lijn op elkaar. Het zou kunnen dat dit zo hoort, maar dat lijkt me stug. Als dat niet zo hoort moet ik een stuk van het dashboard eraf vijlen om het zaakje iets op te schuiven.
• De schakelaars links van het stuur zitten scheef!
• De voorruit is veel te dik, het lijkt wel gewapend glas. Dit is simpel te vervangen door dunner doorzichtig plastic, of door er een stofhoes overheen te trekken zoals ik ga doen.

Met wat scratchen kan het interieur aanzienlijk verbeterd en gedetailleerd worden.

Loopwerk

Het loopwerk is eenvoudig te assembleren en ziet er prima uit. Ik heb alle wielen met witte lijm vastgezet, zodat ze allen kunnen draaien wat handig is bij het verven.

Voorwiel en ophanging

Ook het voorwiel is prima voor mekaar. Gek genoeg weet Italeri zo’n complex deel van een kit wel goed te reproduceren, terwijl ze in het interieur wat veel meer in het oog springt daar flinke steken laten vallen. Dit heb ik ook ondervonden bij hun SWS kit. Italeri style???

Overig exterieur

De motorkap is een verhaal apart. Let hier erg goed op bij de assemblage! Dry fitten is hier absoluut noodzakelijk, want de constructie is hier verre van ideaal. De omliggende onderdelen moeten zo goed mogelijk aansluiten op de motorkap. Dit zijn de radiator, het dashboard deel en de twee delen waar de motorkap op rust. Lees ook andere recensies op het internet over dit aandachtspunt. Na talloze malen dryfitten kwam ik tot een acceptabel resultaat. Ik heb wel een kort stukje Evergreen strip moeten gebruiken zoals te zien, maar goed... Verder was de bovenkant van de radiatorkap niet strak. Deze heb ik opgevuld en voorzichtig geschuurd. Is eenvoudig op te lossen dus.

Het dek is recht toe recht aan. Deze is OK. Dit geldt ook voor de spatborden en de koplampen.

Wel vervang ik de Notek verlichting omdat deze iets te simplistisch is. Iets waar ik me het hoofd nog over moet buigen is het rooster van de zijkleppen. Italeri heeft gaas bijgevoegd om dit te reproduceren. Hier klopt echter geen moer van, omdat het om een rooster gaat en niet om tweedimensionaal gaas. Andere fabrikanten doen dit ook fout, zoals Tamiya met hun Sd. Kfz 7/2. Van de after market hoeven we ook niet al te veel verwachten, want ook PE sets bieden hier geen oplossing. Het blijft tweedimensionaal. Hier hebben we een probleem. Nou ja, een probleem; ik zie het eerder als een uitdaging, want hier moet een creatieve oplossing voor gevonden worden.

FlaK

De FlaK van Italeri zal niet worden gebruikt, omdat Tristar recent met een weergaloze kit is gekomen van dit stukje geschut. Je krijgt er dan ook meteen een aanhanger bij, dus dit is een perfecte match.

Decals

Er zaten geen decals in mijn doos. Misschien dat ik ze zelf heb kwijtgeraakt. Dit is hoe dan ook geen probleem, aangezien ik nog genoeg plakkers heb.

Conclusie

Dit is een typische Italeri kit: met wat eigen huisvlijt, after market spul en ervaring moet een acceptabel model te maken zijn. Ik raad deze kit daarom af voor beginners. Ervarenere bouwers zullen deze kit meer waarderen, omdat ze zelf dus ook nog aan de bak moeten. Als ik een cijfer moet geven voor het eindresultaat: 8/10

Gietkwaliteit: 7/10
Constructie: 5/10
Correctheid: 7/10
Compleetheid: 6/10

Minpunten:

• Foute rupsen
• Interieur dat verre van compleet en juist is
• Fit van de motorkap
• Her en der sink marks en flash
• Ontbreken roosters zijkleppen

Pluspunten:

• Simpele assemblage loopwerk
• Goede reproductie voorwielen en gecompliceerde ophanging

Wie het complete verslag met foto's wil kan me mailen.
The devil is in the detail!

Jurgen Schot
Contacteer:

Berichtdoor Jurgen Schot » 15 apr, 2007 8:47

Mja, ik heb hier wel wat op aan te merken aangezien ik de DEMAG ook gebruikt heb. Volgens mij geld bij deze Demag kit, Italeri = Revell = Esci. Die hebben allemaal dezelfde kit uitgebracht.

Misschien had er in aanmerking genomen kunnen worden dat het dus al een hele oude kit is. Ik zou hem wel aanraden, zeker aan beginners, want die scratchen er toch niet meteen op los. Als je hem gewoon OOTB zou bouwen (en ja, dan mis je wel enkele details) heb je wat mij betreft "wel een geinig kitje". Nee, het komt niet in de buurt van de nieuwere kits enz, maar het is toch wel een aardig dingetje :)

Greetz,

Jurrie

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 15 apr, 2007 10:07

Hoi Jurgen,

Geen idee hoe oud de Demag kit is. Revell brengt hem inderdaad ook uit, maar die 'lenen' wel meer kits. OOTB kun je wel een leuk model ervan maken, maar voor een beginner raad ik toch andere modellen aan, zoals de Eleftant van Dragon. Die is wel groot, maar die valt zo in elkaar zonder er al te veel aan te hoeven doen om een mooi model te krijgen.

Groeten,

Vincent

Bruce Oomen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Bruce Oomen » 16 apr, 2007 17:18

De Italeri SdKfz 10/5 is geheel van Italeri zelf en heeft niets gemeen met de oude Esci kit.
De Revell doos is het Italeri model.

Bruce
Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Jurgen Schot
Contacteer:

Berichtdoor Jurgen Schot » 17 apr, 2007 9:01

@Vincent,

Dragon kits vallen idd makkelijk in elkaar, maar door de vaak enorme hoeveelheid onderdelen zou ik hem niet meteen aanraden. Als het echt een beginner is in de zin van: "ik wil eens wat proberen", voldoet een budget kit.

Maar ik denk dat we hierover van mening verschillen ;).

@Bruce,

De demag ziet er idd ook iets anders uit, ik heb even gegoogled, dus dat zou best kunnen. Ik bedoelde ook een Demag kit, maar dat is deze variant: http://www.geocities.jp/d_force_net/AFV ... /03039.JPG en Revell maakt er ook 1 met een Flak erop (ala het Italeri idee). Deze is wel van Esci (althans ook door Esci gemaakt), dat staat nl zelfs op de doos ;).

Greetz,

Jurrie

Vincent Thelosen

Dragon kits

Berichtdoor Vincent Thelosen » 19 apr, 2007 21:29

Hi Jurgen,

Ja je hebt wel gelijk dat Dragon kits meestal omvangrijk zijn. Beginners die een mooi model willen kunnen misschien beter beginnen met een kleinere kit. De Tamiya Cromwell is misschien wel een van de meest ideale kits: snel in elkaar te zetten zonder al te veel obstakels (behalve dan de decals op de koepel) , en dan heb je ook nog eens een echt mooi model 8).

Grtn

Vincent

Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Marc Brandes » 19 dec, 2007 20:49

Ik las op Missing Links dat de grootste missers van deze kit de te kleine rupsbanden en de te grote aandrijfwielen zijn. Beiden zijn te vervangen door aftermarket sets.
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx

Terug naar “Modellen”