Foto's HG Stugs Holland deel 2: De discussie.

Even bijkomen in het Twenot Café. Wat losser dan de overige forums en hier kan het nogal eens van de hak op de tak(ken) springen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
Arjan Wiskerke

Foto's HG Stugs Holland deel 2: De discussie.

Bericht door Arjan Wiskerke » 15 mei, 2017 12:06

EricReist schreef:Het huis ernaast staat te koop zie ik... die prijs gaat nu wel omhoog met deze authentieke opnames uit de oude doos!

Grote groet,
Erich
:mrgreen: , dat geldt denk ik ook voor de prijs van de foto's. Ik heb er stiekem altijd wel lol in om de prijs van die foto's wat op te drijven :wink: .

Groet,

Arjan
Erwin Verhoeve

Re: Foto's HG Stugs Holland

Bericht door Erwin Verhoeve » 15 mei, 2017 12:10

Arjan Wiskerke schreef:
:mrgreen: , dat geldt denk ik ook voor de prijs van de foto's. Ik heb er stiekem altijd wel lol in om de prijs van die foto's wat op te drijven :wink: .

Groet,

Arjan
Toch erg teleurstellend dat je de amateur historicus/ hobby verzamelaar (zoals ik) die een meerwaarde in deze beelden ziet en eventueel wil gebruiken, op wat voor manier dan ook, zo te kakken zet.... het is al erg genoeg dat er mensen zijn die er geld in zien door een collectie op te splitsen puur voor geldelijk gewin.... Beetje jammer Arjan, had ik niet van je verwacht :cry:
Don't mention the war!!! I mentioned it once and I think I got away with it!
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 15 mei, 2017 12:50

Jammer dat je je aangesproken voelt Erwin. Ik vind in principe dat alle foto's met historische waarde gratis toegankelijk zouden moeten zijn voor een zo'n groot mogelijk publiek. Als niemand belachelijke prijzen voor foto's betaalt zullen de eigenaars hiervan zich ook wat matigen en eerder geneigd zijn om hun foto's met anderen te delen. Spijtig genoeg zijn historische foto's handelswaar/beleggingsobjecten geworden en hoe meer geld ermee gemoeid is hoe kleiner de kans dat men de foto's met geïnteresseerden deelt. Ik draag denk ik op mijn manier bij om dure foto's toegankelijk te maken voor een groot publiek. Datzelfde doet Eric met zijn wekelijkse ebay bloemlezingen.

Groet,

Arjan
Pepijn Heerkens

Bericht door Pepijn Heerkens » 15 mei, 2017 13:03

Integendeel. Als je de prijzen juist op drijft, dan worden het juist des te meer beleggingsartikelen.
Overigens ken ik niemand die dergelijke foto's in slaat, alleen maar om ze later door te verkopen. Hoor dat wel van de hele dure items, zoals uniformstukken van SS of iets dergelijks. Foto's zijn echter vaak redelijk goedkoop en niet het beleggen waard.
Ik verzamel zelf ook foto's en deel hierbij dan ook Erwins mening.
Verzamelaars willen best hun collecties delen met mensen, maar als je iets zonder watermerken en andere zaken online zet, worden ze zo gebruikt voor juist veel commerciele doeleinden. Ze belanden bij andere mensen op websites, leuke fotoshop plaatjes, soms zelfs t-shirts of in andermans boeken, die voor meerdere tientjes worden verkocht. Het gaat de verzamelaars dan vaak ook om het behouden van geschiedenis, zodat het niet vergeten gaat. Een compleet fotoalbum opsplitsen (voor geld) is wat mij betreft ketterij van het hoogste soort.
Daarnaast zijn foto's die met iedereen gedeeld worden weinig meer waard, wat voor jou natuurlijk prettig is, maar niet voor de verzamelaar.
Het gaat om de kick van het vinden van een zo uniek mogelijke foto, welke dus niemand anders heeft. Deze willen we erg graag bewaren, maar ook laten zien, maar niet voor het gewin van een ander. Helaas vragen mensen geen toestemming voor het gebruik van je foto als je deze online zet. En waar jij zelf soms honderden euro's voor een enkele foto betaald, is het erg vervelend om andere mensen te zien die er mee aan de haal gaan.
Van de verzamelaars profiteren we uiteindelijk allemaal. Laten we dat alsjeblieft niet kapot maken. Hoe hoger de prijs, hoe minder kans dat het met mensen word gedeeld en je treft daar vrijwel nooit geen beleggers mee, maar alleen pure verzamelaars.
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 15 mei, 2017 15:11

Pepijn Heerkens schreef: Het gaat de verzamelaars dan vaak ook om het behouden van geschiedenis, zodat het niet vergeten gaat.
Daarnaast zijn foto's die met iedereen gedeeld worden weinig meer waard, wat voor jou natuurlijk prettig is, maar niet voor de verzamelaar.
Het gaat om de kick van het vinden van een zo uniek mogelijke foto, welke dus niemand anders heeft.
Voor mij spreekt uit jouw verhaal geen liefde voor geschiedenis en het delen daarvan maar meer liefde voor verzamelen en iets hebben dat een ander niet heeft. Ook geen woord over de Stugs, de eenheid, de locaties maar alleen commentaar over het feit dat ik geen rekening hou met de belangen van de fotoverzamelaar ...... Sorry hoor maar ik ben geïnteresseerd in geschiedenis en niet in het bezit hiervan.

Groet,

Arjan
Erwin Verhoeve

Bericht door Erwin Verhoeve » 15 mei, 2017 15:12

Arjan Wiskerke schreef:Ik draag denk ik op mijn manier bij om dure foto's toegankelijk te maken voor een groot publiek.
Datzelfde doet Eric met zijn wekelijkse ebay bloemlezingen.
Dat wat Eric doet ben ik helemaal met je eens. Zijn 'bloemlezingen' zijn een schat aan informatie.
Ook jouw topics op deze en andere fora vallen onder deze kennisdeling in mijn ogen. Beide initiatieven waardeer ik enorm.

Het feit dat je bewust de prijs opdrijft bij veilingen, bevestigt voor verkopers alleen maar dat er een markt voor is, en waardeer ik een stuk minder.
Zonder vraag geen aanbod en jij zorgt in deze (mede) voor de vraag. Ik vind niet dat je dat kan vergelijken met wat Eric doet.
Als jij iets koopt voor veel geld, zou je dan snel geneigd zijn om dit te delen met wie daar behoefte aan heeft?

Pepijn slaat de spijker precies op de kop in zijn uitleg/ toelichting wat mij betreft.

Groet,
Erwin
Erwin Verhoeve

Bericht door Erwin Verhoeve » 15 mei, 2017 15:20

Arjan Wiskerke schreef:
Pepijn Heerkens schreef:Sorry hoor maar ik ben geïnteresseerd in geschiedenis en niet in het bezit hiervan.
Dit strookt alleen totaal niet met het feit dat je veiling prijzen bewust opdrijft.
Door de rechtermuisknop heb je de beelden al in je bezit, waarom zou je dan nog opbieden zonder behoefte aan bezit van de daadwerkelijke foto's?
Gun verzamelaars dan ook hun 'lolletje' en laten we iedereen respecteren in wie ze zijn en wat ze doen, zonder mekaar in de wielen te rijden.
Ik hoop daarom dat je door blijft gaan met je posts en kennisdeling maar zou willen stoppen met prijs opdrijven.

Groet,
Erwin
Pepijn Heerkens

Bericht door Pepijn Heerkens » 15 mei, 2017 16:26

Ik wil toch nog even reageren op je reactie op mijn bericht.

Ik bezit het graag, omdat bepaalde foto's een bepaalde lading heeft, ik er elk moment op terug kan vallen, het specifieke object een verhaal an sich vertelt, ik het graag met mensen onder bepaalde voorwaarden (kom ik zo nog op) deel en daarnaast is het mooi dat ik een uniek stukje geschiedenis bezit. Dit is niet omdat ik er graag op wil gaan zitten en het andere mensen niet gun.
Ik wil graag mijn foto's delen en onder andere verzamelaars worden geregeld elkaars collecties gedeeld, geruild en weer heen en weer verkocht. Wat iedere verzamelaar daar mee doet, is hun zaak.
Persoonlijk bezit ik zeer kostbare foto's en ik ben dan ook selectief met wie ik ze deel. Ik ben best bereid om de foto's te delen. Niets liever zelfs. Niemand heeft een verzameling om deze in een donkere kelder te verbergen. Dit is ook waarom veel mensen hun modellen laten zien op fora en op beurzen.
Ik wil ze graag delen, maar ik heb moeite met deze openbaar op het net te zetten. Eric hier doet niets verkeerd, want die laat de foto's zien die iemand anders al online heeft gezet. Daar staat niet voor niets Kopierschutz op. Het komt geregeld voor dat je uiteindelijk je foto's op hele andere netwerken tegen komt en zelfs in boeken, waarvoor de schrijver of uitgever goed geld aan verdient. Dan word het vervelend. Jij geeft honderden euro's uit aan soms een enkele foto en iemand anders gaat daar winst bij maken en daar schuilt het probleem. Dat is niet eerlijk. Hetzelfde scenario is dat je een foto uit je eigen bezit op iemand anders zijn website terug ziet.
Iedereen is bij mij altijd vrij om de foto's te komen bekijken en in goed vertrouwen wil ik ook nog wel scans op sturen als mensen bepaalde zaken als referenties nodig hebben, maar daar ligt zo'n beetje de grens.
Het is dus wel degelijk de liefde voor de geschiedenis en dat is eigenlijk belangrijker als het bezit er van. Ik deel alleen niet je mening dat die van iedereen moet zijn. Zeker niet als andere mensen misbruik maken van het feit dat wij als verzamelaars er soms idiote bedragen voor neer moeten leggen. En hoe hoger de prijs word opgedreven, hoe minder ik de neiging heb om de foto's openbaar te zetten. Ik vraag je ook niet je mening te veranderen, maar het opdrijven van de prijs, vind ik geen fijne ontwikkeling.
Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Willem Visser » 15 mei, 2017 16:57

Ik begrijp deze reacties niet ....
De foto's staan nog allemaal op de beginprijs van 39 euro (als ik dit schrijf) en ik denk dat Arjan bedoelt dat hij waarde aan die foto's heeft toegevoegd door er meer over bekend te maken zoals de locatie. Ik zie geen biedingen van hem waarmee hij de prijs opdrijft of zie ik het verkeerd? Hoor het graag, en zie graag de foto's van Eric en de toelichtingen van Arjan.
Veel bouwplezier,
Hartelijke groet,
Willem
Afbeelding
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 15 mei, 2017 17:05

Dank je Willem, mijn opmerking was als grapje bedoeld (zie ook de emoticon die er vanaf het begin bij stond). Ik ga er wel vanuit dat de waarde van een foto stijgt als de locatie bekend is. Ik heb overigens nog nooit een foto gekocht en bied dus ook nooit. Ik heb wel op andere objecten geboden en een begin bod zegt niet veel, de echte biedingen komen vaak pas in de laatste minuten/seconden.

Groet,

Arjan
EricReist

Bericht door EricReist » 15 mei, 2017 18:38

Hiermee is de kou wel uit de lucht denk ik. Arjan doelde inderdaad op het feit dat het lokaliseren van de plaats van de foto en andere informatie de waarde van die foto (onbedoeld ) omhoog kan laten gaan, maar hij gaat niet jennen door zelf te bieden.

Arjan en ik kunnen alleen actieve posting delen, want als ze offline gaan moet je ze zelf uploaden en dat is minder passend. Onbedoeld zien daardoor wel meer mensen de actieve EBay auctions en kan de prijs daardoor stijgen... maar het feit dat talloze mensen de gewatermerkte foto's nu zien als inspiratie en referentie en er tegelijk een koper het origineel kan kopen lijkt me een mooie balans...

Grote groet
Eric
(die graag eens bij Pepijn langsgaat om die foto's te zien voor inspiratie voor scratchbuilt projecten) ;-)
Afbeelding
Erwin Verhoeve

Re: Foto's HG Stugs Holland deel 2: De discussie.

Bericht door Erwin Verhoeve » 15 mei, 2017 19:32

Wat mij betreft is hiermee wel de kou uit de lucht inderdaad.
Zo zie je maar weer dat iets wat (op internet) geschreven, heel anders bedoeld kan zijn dan wordt ervaren.
Een emoticon haalt helaas niet altijd die angel eruit. Leren we allemaal weer van :D

En nu weer vlug door met internet scannen op zoek naar de volgende unieke foto :mrgreen:

Groet,
Erwin
MARCEL ZWARTS

Bericht door MARCEL ZWARTS » 16 mei, 2017 7:33

Hier hebben jullie inderdaad een hekel punt.
De strijd tussen openbaar of niet. In principe zo snel de foto’s op het internet zijn geplaats zijn ze beschikbaar voor de gehele wereld. Dit geld ondertussen ook voor veel collecties uit de grote archieven zoals het Bundesarchief en veel meer.
Ook ik vind het een schande dat mooie originele fotoalbums worden gesloopt voor de verkoop alleen daar kan je niets tegen doen. We mogen alleen maar blij zijn dat er op deze manier foto’s tevoorschijn komen waarvan we nooit hadden verwacht dat deze zouden bestaan.

Op dit moment heb ik niet veel tijd voor allerlei topics op internet maar voor het geweldige vrijdagtopic van Eric maak ik altijd even tijd. Wat hij elke week doet is geweldig en dat kan niet genoeg gezegd worden. Echter behoor ik ook tot de grote bieders op foto’s die binnen mijn interesse gebied vallen en laat ik nu net met Eric afspraken maken wanneer hij de foto’s plaatst in die enkele keer dat ik er op ga bieden. Zo vang je twee vliegen in één klap. De prijs van de foto wordt niet opgedreven en een week later kan iedereen de foto zien als Eric toch besluit de foto te plaatsen in zijn topic. Hier ben ik als koper erg blij mee.
En dan heb je de verzamelaars. Dit ben ik zelf ook maar dan wel met de intentie deze te gebruiken in een publicatie of te laten gebruiken bij andere publicaties van mensen waar ik een fijn gevoel bij heb. Echter, als de foto’s worden opgekocht door een pure verzamelaar dan verdwijnen ze ook in het niets waar dus ook niemand wat aan heeft. Ikzelf zit in een kring van mensen die serieus met de strijd op Nederlands grondgebied in 1944, 1945 bezig zijn. Daar komt dit soort beeldmateriaal altijd op de plek terecht waar het moet zijn en dat is een goede zaak voor iedereen. Dat geld echter voor veel verzamelaars niet.

Dan is er de vraag of het nog loont om foto’s die op internet zijn verschenen nog te plaatsen in een boek. Hier ontkom je niet aan als auteur omdat de keuze in beeldmateriaal dan wel erg klein wordt. Je moet ook niet vergeten dat de foto’s meestal met een lage resolutie zijn gescand en dat de originele vele malen mooier zijn. Dit is een meerwaarde van het plaatsen van de foto’s in de boeken.
Nu is het de hobby van Arjan om uit te zoeken wat er te zien is op de foto’s maar bij de meeste foto’s blijft dit onbekend. Meestal weet de auteur veel meer te vertellen over het plaatje wat ook interessant is voor de lezer.

Toch ben ik niet van mening dat alles gratis moet zijn. Zo weet ik dat mijn Concord boekje gescand op internet staat. Voor mijn komend boek zal ik alle maatregelen treffen om dit tegen te gaan. Dit vind ik namelijk pure diefstal en zal het zal mij, als het toch gebuurt demotiveren om nog verder te gaan. Misschien ben ik hier ouderwets is maar dat zij dan maar zo.
Om te zien hoe jouw enorme berg werk, tijd en geld zomaar wordt wegegeven is een van de grootste rampen voor auteur, zeker als hij zoals ik zelf alles bekostigd.

Maar dat is koffiedik kijken. Dit is in ieder geval weer een mooie serie foto’s waarvan ik nog niet zeker ben of ik er voor ga. Wat trouwens erg opmerkelijk is dat je de StuG.III’s van de HG regelmatig tegenkomt en de Pz.Kpfw.I , III en IV’s bijna niet.

Marcel :D
Op dit moment bezig met een 1/16 Tiger I van s.Pz.Kp. Hummel, Engelse Mark VI B (Bouwgroep Alkmaar) en een Skoda Kubelwagen van de 10.SS-Panzer-Division
Gaat ook langzaam verder met de Jagdpanzer IV/L48 in Arnhem en een Matilda Mk.II in de woestijn.
In de koelkast staan de YP408 Co, 1/16 Tiger II van s.Pz.Abt.506, een diorama met een 17-pounder en een Universial Carrier in Arnhem west en een Opel Blitz 4x4.
Wil graag bouwen.
Humber Mk.IV van de SS-Pz.AA.9 op de Arnhemse brug met een 2cm Flak 38, Sd.Kfz.250 Ausf.A en een Sd.Kfz.232 Acht RAD.
Een Sturmgeschüt III Ausf.G van Sturmgeschütz-Artillerie-Brigade 667 in combinatie met een Churchill tank in de regen.
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 16 mei, 2017 13:22

Goede post Marcel. Ben het bijna overal helemaal mee eens.

Met pijn in het hart zie ik die fotoboeken 'verscheurd' worden. De context verdwijnt en daarmee ook veel mogelijkheden om te begrijpen wat er nu eigenlijk op de foto's te zien is. Vernietiging van geschiedenis. Interessante albums probeer ik digitaal bij elkaar te houden, maar dat is nog een hele klus.

Persoonlijk begrijp ik niks van de verzamelwoede van veel mensen. Hebben, hebben, hebben.... en waarom? Foto's verzamelen als hobby? Ik heb er niks mee. Volgens mij blijft dat altijd oppervlakkig. Dat verandert pas als je iets met die foto's gaat doen zoals Marcel. Onderzoek vraagt grote hoeveelheden bronmateriaal... dus als je alleen een foto-collectie hebt kan je w.m.b. nooit een serieuze onderzoeker zijn. Als je als foto verzamelaar actief bepaalde onderzoekers ondersteund vind ik dat overigens een ander verhaal. Ik denk dat veel mensen zouden schrikken als ze zouden weten hoeveel pagina's geschreven bronnen Marcel heeft doorgeworsteld en hoe weinig foto's daar maar tegenover staan. Zonder foto's geen publicaties, dus geen kennisdeling. Daarmee zijn privé-verzamelingen dus al snel een probleem voor geschiedenisonderzoek.

Het delen van een foto verzameling met anderen is leuk, maar hoe kan je/ik weten of iemand iets interessants heeft, een missing link voor je onderzoek, als je die persoon niet eens kent? Zeker als een verzamelaar foto's koopt van een onderwerp waarvan hij niet tot de 'inner circle' behoort. Een verzameling delen in kleine kring is leuk, maar zonder een uiteindelijke publicatie is het weinig anders dan alles voor jezelf houden. Uiteindelijk gaat het om kennisdelen. Het maakt me weinig uit hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt, als het t.z.t. maar gedeeld wordt. Als ik zie hoe veel materiaal er verkocht word en hoe weinig publicaties er per jaar zijn, is het w.m.b. duidelijk dat een groot deel niet bij onderzoekers terecht komt.

Als ik al foto's verzamel doe ik dat voor de boeken waar ik aan werk. Het zou moeten gaan om kennisverspreiding, niet het vullen van je archiefkast. Daarmee draag je helemaal niets bij. Ongelofelijk frustrerend om te worden opgeboden door iemand die op twintig ongerelateerde items tegelijk bied, terwijl je vanuit je kennis waarschijnlijk de enige bent die die ene foto op waarde kan schatten. Ik weet niet waarom mensen zo bieden. Verzamelwoede, ruilmateriaal? Ik weet wel dat de kans klein is dat ze bij de 'juiste' mensen terechtkomen. Ik kan een foto bedenken die om meerde redenen interessant is... Probleem is dat die foto maar in één collectie terechtkomt. Als die collectie dan ook nog eens privé is worden er wel heel veel kansen gemist.

Wat mij betreft zou iedere collectie als eerste doel moeten hebben om de geschiedschrijving te ondersteunen.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944
Erwin Verhoeve

Bericht door Erwin Verhoeve » 17 mei, 2017 6:44

Ik ben het helemaal met jullie eens, Marcel en Niels.
Het verzamelen van foto's zou geen separaat doel moeten zijn maar ter ondersteuning van geschiedschrijving en kennisdeling.

Zelf ben ik één van de veelbieders op het gebied van de Duitse pantsertroepen die in mei 1940 Nederland binnenvielen.
Puur ter ondersteuning van een toekomstige publicatie. Hierbij heb ik ondertussen ook een klein netwerkje opgebouwd.
En inderdaad blijft het voor deze publicatie niet bij het verzamelen van beeldmateriaal.
Het doorspitten, lezen, analyseren en interpreteren van archiefstukken is daarbij erg belangrijk.

Terecht punt van Niels is hoe je te weten kan komen of er nog meer mensen zijn die een toegevoegde waarde voor je zouden kunnen hebben??
En of deze mensen ook hun kennis en data willen delen. Zo heb ik ooit gecommuniceerd met iemand die voor het gebruik van een foto uit zijn collectie €75,- per stuk vroeg en dan mocht ik alleen kiezen uit eerdere gepubliceerd werk. De verdere collectie hield hij verborgen, wat ik persoonlijk erg jammer vind. Wat mij betreft zou de 'fotoverzamelwoede' over moeten gaan in kennisdeling.
Dan wordt de geschiedenis veel toegankelijker en kan er meer begrip en/of inzicht in bepaalde kwesties komen.

Groet,
Erwin

Ps. een klein voorbeeldje van mijn interesse-gebied :mrgreen: :

Afbeelding

Afbeelding
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 23 mei, 2017 10:30

Inmiddels is bekend voor hoeveel de verschillende foto's verkocht zijn :

http://www.ebay.de/sch/nordmark_de/m.ht ... 6732.m1684

Prijzen lopen erg uiteen, de hoogste is €157 en de laagste €19. De twee door mij uitgelichte Bloemendaal foto's zijn voor €52 (herkenbare gevels) en €102 (Shell pomp) gegaan. Persoonlijk vind ik de foto met de herkenbare gevels de interessantste van de hele serie en het lijkt erop dat mijn "publicatie" de prijs inderdaad gedrukt heeft en niet heeft doen stijgen. Ook relatief weinig bieders lijkt me.

Arjan
Plaats reactie